Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Zmiany dla przewoźników i kierowców

Utworzona: 2022-12-30


2022 rok obfitował w szereg reform, które zostały wprowadzone, bądź zaczną obowiązywać w 2023 roku. Poniżej lista najważniejszych z nich.

Konieczność powrotu do bazy, obostrzenia w przewozach kabotażowych
W ramach Pakietu Mobilności, 21 lutego 2022 roku zaczęły obowiązywać zmiany w prawie transportowym. Pierwszy z nich konieczność organizacji powrotu pojazdów do bazy eksploatacyjnej nie później niż w ciągu ośmiu tygodni od opuszczenia terytorium państwa, gdzie ta baza się znajduje. Drugi, to nowe obostrzenia dotyczące przewozów kabotażowych.

Wchodzą kolejne zmiany Pakietu Mobilności

Zasada powrotu pojazdu

Zasada powrotu pojazdu obowiązująca od 21 lutego 2022 r.

Samochody dostawcze po nowemu
Od 21 maja 2022 roku, przewóz towarów mniejszymi pojazdami dostawczymi do 3,5 t w kraju pozostanie bez zmian. Natomiast wyjazdy za granicę już nie. Aby takowy transport prowadzić, trzeba uzyskać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i licencję na transport międzynarodowy. Przedsiębiorcy realizujący międzynarodowe przewozy rzeczy pojazdami o dmc od 2,5 do 3,5 tony obok licencji i zezwolenia muszą wykazać się także zdolnością finansową.

Nowa rzeczywistość przewoźników pojazdów do 3,5 tony

Wchodzą w życie nowe obowiązki dla przewoźników

Wymogi dla dostawczaków

Zmiany w prowadzeniu ewidencji czasu pracy kierowców
29 maja 2022 roku w życie weszły przepisy wprowadzające nowe zasady dotyczące prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców. W naszym porządku prawnym ewidencjonowanie czasu pracy kierowców reguluje ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 roku o czasie pracy kierowców. Zmiany wynikają z konieczności przystosowywania krajowego ustawodawstwa do postanowień Pakietu Mobilności.

Nowe przepisy

Baza eksploatacyjna
Zbliża się upływ okresu przejściowego dla przewoźników drogowych, którzy uzyskali uprawnienia do wykonywania transportu drogowego przed 1 marca 2022 roku, na dostosowanie bazy eksploatacyjnej do nowych przepisów. Do 15 stycznia 2023 roku należy złożyć w organie licencyjnym oświadczenie o spełnianiu wymogów w zakresie bazy eksploatacyjnej.

Ważna informacja dla przewoźników drogowych

Do 30 tys. zł grzywny
Od 1 stycznia 2022 roku policjant zatrzyma prawo jazdy za pokwitowaniem w przypadku ujawnienia podczas kontroli drogowej:
🔸 że kierowca wykonujący przewóz drogowy, podczas bieżącego dziennego czasu prowadzenia pojazdu wykonywał ten przewóz pojazdem wyposażonym w tachograf wbrew obowiązkowi nie rejestrując za pomocą tachografu na wykresówce lub karcie kierowcy wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy lub przebytej drogi,
🔸 używając cudzej karty kierowcy,
🔸 używając co najmniej dwóch własnych kart kierowcy,
🔸 używając cudzej wykresówki,
🔸 używając jednocześnie kilku wykresówek a także w przypadku korzystania z niedozwolonego urządzenia, przedmiotu lub zmienionego oprogramowania umożliwiającego lub powodującego podrabianie lub przerabianie danych rejestrowanych przez tachograf,
🔸 oraz w sytuacji, gdy tachograf został odłączony.

Poważne zmiany dla kierowców zawodowych

15 punków karnych za niektóre wykroczenia
17 września 2022 roku weszły w życie przepisy rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie ewidencji kierujących pojazdami naruszających przepisy ruchu drogowego. Zmiany te wprowadziły do katalogu wykroczeń maksymalną karę 15 punktów karnych za najcięższe wykroczenia drogowe. Dotyczą one w szczególności kierowców, którzy drastycznie przekraczają prędkość i jeżdżą pod wpływem alkoholu.

Popełnisz błąd dwa razy i stracisz prawo jazdy

Koniec z kasowaniem punktów karnych i wyższe mandaty
17 września 2022 roku weszły w życie, ważne dla wszystkich użytkowników dróg, zmiany w przepisach. To pokłosie znowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym, która obowiązuje od 1 stycznia 2022 roku. Kierowcy muszą się liczyć z tym, że ponowne popełnienie wykroczenia tego samego typu w ciągu dwóch lat poskutkuje karą grzywny w podwójnej wysokości.

Recydywa i wyższe mandaty

Kursy reedukacyjne i kasowanie punktów karnych
Od 17 września 2022 roku zaczęła obowiązywać zmiana sposobu kasowania zgromadzonych punktów. Zostają one usunięte po dwóch latach od regulowania mandatu, a nie od daty popełnionego wykroczenia. Zniesione będą również szkolenia, po odbyciu których liczba punktów otrzymanych przez kierowcę ulegała zmniejszeniu. W sprawie szkoleń jednak sprawa nie jest do końca przesądzona. Po wejściu przepisów pojawiła się informacja o nowych kursach. Wtedy poprosiliśmy komentarz Ministerstwo Infrastruktury- Kursy reedukacyjne po uzyskaniu 24 punktów karnych? Poinformowano, że wejściu w życie obowiązku uczestniczenia w kursie reedukacyjnym poinformuje minister właściwy do spraw informatyzacji w stosownym komunikacie, wydanym na co najmniej 3 miesiące przed wdrożeniem koniecznych zmian. 28 listopada opublikowano rozporządzenie informujące o tym, że po zmianach ma to być 21. godzin (godzina zajęć równa 45 minutom) kursu realizowanego w trakcie trzech dni i koszt - 500 pln - Od kiedy nowe kursy reedukacyjne?

Koniec z kasowaniem punktów karnych i wyższe mandaty

Konfiskata samochodów pijanym kierowcom
2 grudnia 2022 roku Prezydent RP Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 7 lipca 2022 roku o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw, która zawiera istotne obostrzenie sankcji dotyczyć będzie m.in. nietrzeźwych sprawców przestępstw określonych w art. 173 § 1 k.k. (sprowadzenie katastrofy w ruchu lądowym), w art. 174 k.k. (sprowadzenie bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu lądowym) oraz w art. 177 § 1 k.k. (spowodowanie wypadku, wskutek którego doszło do naruszenia czynności narządu ciała lub rozstroju zdrowia innej osoby). W takich przypadkach ustawa ustanawia obligatoryjny przepadek pojazdu mechanicznego prowadzonego przez sprawcę przestępstwa w ruchu lądowym albo równowartości takiego pojazdu. Przepadku nie orzeka się, jeżeli sprawca prowadził niestanowiący jego własności pojazd mechaniczny wykonując czynności zawodowe lub służbowe polegające na prowadzeniu pojazdu na rzecz pracodawcy. W takim wypadku sąd orzeka nawiązkę w wysokości co najmniej 5000 złotych (do 100 tys. zł) na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej.

Skonfiskują auta pijanym kierowcom - ustawa zatwierdzona

Nowe stawki diet krajowych i zagranicznych
W dzienniku ustaw opublikowane zostało rozporządzenie ministra rodziny i polityki społecznej zmieniające rozporządzenie w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Zgodnie z nowymi przepisami od 29 listopada 2022 roku uległy zmianie stawki diet zagranicznych, a od 1 stycznia 2023 roku ponownie zmieniona zostanie wysokość diety krajowej.

Opublikowano rozporządzenie

Wzrosły diety zagraniczne przy podróżach służbowych, czas na krajowe

Zmiana wysokości diety

Zmiana wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej
Od 1 stycznia 2023 roku płaca minimalna wzrośnie do 3490 zł, a od 1 lipca przyszłego roku – do 3600 zł. W lipcu przyszłego roku płaca minimalna będzie o 590 zł wyższa niż minimalne wynagrodzenie za pracę w bieżącym roku. Jednocześnie minimalna stawka godzinowa w 2023 roku wzrośnie odpowiednio do 22,80 zł od 1 stycznia i do 23,50 zł od 1 lipca. Stawka w lipcu przyszłego roku będzie o 3,80 zł wyższa od tej z 2022 roku.

Płaca minimalna w 2023 r. wyższa niż wcześniej proponowano

Droższy przejazd autostradą A2
9 września 2022 roku zmianie uległy stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami Autostrady Wielkopolskiej na trasie Nowy Tomyśl – Konin. Stawki wzrosły, w zależności od kategorii pojazdu, o niespełna 5 proc. Zmiana cen podyktowana jest mocnym, dwucyfrowym wzrostem inflacji oraz bardzo silnym wzrostem cen materiałów budowlanych, przekładającym się na wzrost kosztów utrzymania i realizacji planowych inwestycji. Koszt przejazdu odcinkiem autostrady A2 Świecko - Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian.

Cennik opłat za przejazd A2

Od 1 stycznia 2023 roku zmiana stawek opłat w systemie e-TOLL dla ciężarówek
Wysokość tych opłat jest corocznie waloryzowana w oparciu o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów, podawany w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Środki z opłaty z elektronicznej trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego, który jest podstawowym źródłem finansowania inwestycji drogowych. Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury, wysokość opłaty pozostanie jedną z najniższych w Europie. Zmiana jest uzależniona od klasy emisji spalin (największe opłaty ponoszą właściciele pojazdów najbardziej zanieczyszczających środowisko), rodzaju drogi oraz od masy pojazdu i wyniesie od 3 do 8 groszy za 1 km.

Wysokość stawek w systemie e-TOLL dla ciężarówek

Zmiany w przepisach ADR
Z początkiem nowego roku w całej Europie zaczną obowiązywać przepisy znowelizowanej wersji Umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych. Oznacza to również wygaśnięcie okresów przejściowych ustanowionych w poprzednich wersjach ADR.

Od 1 stycznia 2023 nowe przepisy ADR

ADR zmienia się co dwa lata - nowe przepisy już w 2023r.

Opłaty za egzamin państwowy
Prezydent podpisał ustawę z 4 listopada 2022 roku o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami. Wejdzie ona w życie 1 stycznia 2023 roku. Celem przedłożonej do podpisu ustawy jest zmiana dotychczasowych reguł dotyczących finansowania wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego. W wyniku tego, wzrosną opłaty wszystkich kategorii prawa jazdy.

Wzrosną opłaty za egzamin państwowy na prawo jazdy

Zmiana w badaniach technicznych
Rada Ministrów przyjęła 26 lipca 2022 roku projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Nowe rozwiązania wejdą w życie 1 stycznia 2023 roku. Rząd dąży do stworzenia spójnego systemu nadzoru nad badaniami technicznymi pojazdów oraz działalnością stacji kontroli pojazdów, który ma zapewnić wysoki poziom badań technicznych i poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Od 1 stycznia zmiany w badaniach technicznych

Zmiany w SENT
Od 22 lutego 2022 roku systemem SENT został objęty przewóz rozpuszczalników i rozcieńczalników o kodzie CN 3814 oraz odpadów. Natomiast 27 kwietnia weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 25 kwietnia 2022 roku w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi.

SENT- zmiany, nowe wymogi i podpowiedź

Zmiany w cenach polis
Ustawa z 2 grudnia 2021 roku informuje, że dane dotyczące otrzymanych przez kierowcę mandatów będą mogły być używane przez towarzystwa ubezpieczeniowe, ale tylko podczas oceny ryzyka przy sprzedaży nowych polis OC oraz AC. Oznacza to, że kierowcy, którzy posiadają punkty karne na swoim koncie, będą musieli liczyć się również z wyższymi kosztami polis ubezpieczeniowych.

Cena ubezpieczenia zależna od punktów karnych

Nowe wyposażenie samochodów
Wszystkie, nowe modele samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów, wprowadzone na rynek UE/EOG od 6 lipca 2022 roku, muszą być standardowo wyposażone w szereg nowych technologii bezpieczeństwa pojazdów.

Nowy wymóg dla pojazdów użytkowych i operatorów flot

Zmiany w obowiązkowym wyposażeniu ciężarówek

Wielki krok naprzód w zakresie bezpieczeństwa pojazdów w Europie
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels