Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Najnowocześniejszy i unikalny na skalę światową pojazd testowy

Utworzona: 2022-05-10


Pojazd o nazwie AVA (Analytic Vehicle AIBA) umożliwia precyzyjne monitorowanie właściwości ciernych opon podczas manewrów hamowania na suchej i mokrej nawierzchni.

Po raz pierwszy AVA łączy zalety metody testowania niezależnej od modelu pojazdu z kontrolowanym i odtwarzalnym środowiskiem testowym AIBA (Automated Indoor Braking Analyzer). Eksperci Continental mogą zatem przeprowadzać testy niezależnie od charakterystyki pojazdu. Dzięki temu producent dysponuje jedną z najbardziej zaawansowanych i precyzyjnych metod testowania skuteczności hamowania opon na świecie. Najnowocześniejszy i unikalny na skalę światową pojazd testowy jest używany na poligonie Contidrom w pobliżu Hanoweru.

Nasz pojazd analityczny AVA umożliwia jeszcze bardziej szczegółową analizę osiągów naszych opon premium i ich systematyczny rozwój wyjaśnia dr Boris Mergell, szef działu badań i rozwoju grupy opon Continental.
Przenoszenie sił między oponą a nawierzchnią drogi ma decydujące znaczenie dla skuteczności hamowania opony. Jest to równie ważne dla charakterystyki pokonywania zakrętów lub przy zmianie kierunku.


Osiągi opony podczas hamowania mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pojazdu. Z tego powodu dokładamy wszelkich starań, aby jak najdokładniej analizować nasze opony podkreśla Mergell.
W testach hamowania opon pojazd AVA jest przyspieszany do prędkości testowej 65 km/h za pomocą elektromagnetycznego napędu liniowego, który pochodzi z nowoczesnej technologii kolejek górskich. Następnie przeprowadza się kilka w pełni zautomatyzowanych testów hamowania. Układ napędowy AVA jest wyposażony w dwie elektrycznie napędzane osie, które są zasilane przez wysokowydajny akumulator. Wysoki maksymalny moment obrotowy zapewnia utrzymanie stałej prędkości, podczas gdy testowane opony na trzeciej osi mogą być systematycznie hamowane. Zintegrowany układ hamulcowy AVA jest wyposażony w technologię Brake-by-Wire. W przeciwieństwie do konwencjonalnych hydraulicznych układów hamulcowych sygnał hamowania jest przesyłany elektronicznie. Reakcja hamulca jest bardzo szybka i precyzyjna, co jest niezbędne do dokładnego testowania lub pomiaru.

AVA determinuje sposób, w jaki przenoszone są siły między oponą a nawierzchnią drogi przy zachowaniu możliwości dokładanego odtwarzania różnych stanów poślizgu, czyli tak zwanych „krzywych poślizgu µ”. Dzięki najnowocześniejszej technologii pomiarowej mierzymy wszystkie siły, które działają między oponą a nawierzchnią drogi podczas hamowania. Możemy jeszcze dokładniej porównywać nasze opony i ich różne składy oraz optymalizować je pod kątem ich specjalnych zastosowań wyjaśnia Meletis Xigakis, który jest odpowiedzialny za globalne testy opon w Continental.
Pojazd AVA jest używany w automatycznym halowym analizatorze hamowania (AIBA), który został uruchomiony w 2012 roku. Testy hamulców na różnych nawierzchniach są przeprowadzane na 75-metrowym torze testowym. Klimatyzowana powierzchnia hali badawczej posiada do pięciu nawierzchni drogowych, które mogą być hydraulicznie wymieniane. W obiekcie można przeprowadzić do 100 000 testów hamowania rocznie na suchych, mokrych, a nawet oblodzonych drogach. System znajduje się w hali o długości 350 metrów i szerokości do 30 metrów.


W sumie nowe modele opon Continental pokonują rocznie równowartość 25 mln kilometrów na stanowiskach testowych i torach testowych. Odpowiada to 625 obwodom Ziemi. Oprócz torów testowych w Uvalde w Teksasie (USA) oraz w Arvidsjaur w Szwecji, Contidrom w Jeversen koło Hanoweru w Niemczech jest jednym z najnowocześniejszych poligonów na świecie. Tor został otwarty w 1967 roku i od tego czasu jest stale modernizowany, aby sprostać rosnącym wymaganiom dotyczącym testów opon.

W 2013 roku Contidrom został nagrodzony tytułem „Proving Ground of the Year” przez międzynarodowe jury Automotive Testing Technology International Award. Na łącznej powierzchni 160 hektarów poligon doświadczalny zapewnia każdą możliwą opcję testowania opon. Na 10-kilometrowym torze obejmującym odcinki częściowo pokryte wodą i oraz nachylone zakręty pojazdy testowe rozwijają prędkości ponad 250 km/h. Ponadto istnieją również tory do testowania elementów podwozia. W roku 2022 na Contidrom zostanie uruchomiony innowacyjny symulator jazdy dynamicznej, który może obliczać dokładne parametry dynamiczne opon i pojazdu testowego. Zapewnia to profesjonalnym kierowcom testowym Continental dokładnie takie same subiektywne odczucia z jazdy, jak podczas testów na torze testowym.

Źródło i zdjęcia: Continental
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels