REKLAMA

Kierowca jeszcze bardziej wspomagany
Utworzona: 2018-06-13

Volvo Trucks wprowadza na rynek nowe systemy wspomagające pracę kierowcy, oparte na aktywnym układzie kierowniczym. Powstały w celu zachowania stateczności pojazdu na śliskiej drodze oraz utrzymania zajmowanego pasa ruchu.

Aktywny układ kierowniczy został opracowany w celu automatycznego kompensowania wpływu nierówności drogi oraz eliminowania wibracji i szarpnięć na kole kierownicy. Podczas jazdy z małą prędkością opór na kole kierownicy maleje o ok. 75% ułatwiając manewrowanie na ograniczonej przestrzeni. Ponadto, gdy tylko kierowca poluzuje chwyt, koło kierownicy samoczynnie powraca do pozycji środkowej. Przy większych prędkościach układ utrzymuje tor jazdy nawet na drodze o nierównej nawierzchni lub przy silnym bocznym wietrze. Obecność układu ułatwia kierowcy pracę, zwiększa bezpieczeństwo jazdy oraz ogranicza ryzyko wypadków i urazów powodowanych wysiłkiem.

Zanim dojdzie do poślizgu

Na bazie sprawdzonego rozwiązania opracowano dwa nowe systemy bezpieczeństwa, których zadaniem jest zapobieganie wypadkom. Mają pomagać kierowcom unikać najczęstszych scenariuszy wypadków zidentyfikowanych w ramach specjalnego programu badawczego. Pierwszy z nich to aktywny układ kierowniczy z asystentem utrzymywania stateczności.


Wyobraź sobie, że jedziesz po mokrej, śliskiej drodze i nagle czujesz, że tylne koła samochodu zaczynają tracić przyczepność. W tej sytuacji, zanim dojdzie do pełnego poślizgu, delikatnie kontrujesz kierownicą aż zagrożenie minie. I dokładnie tak samo działa nasz system. Różnica polega na tym, że jest w stanie wykryć niebezpieczeństwo i pomóc ustabilizować pojazd zanim w ogóle poczujesz, że coś jest nie tak
– wyjaśnia Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
W przypadku asystenta utrzymywania stateczności aktywny układ kierowniczy współdziała z elektronicznym układem stabilizacji toru jazdy. Czujniki zamontowane w podwoziu bezustannie monitorują szybkość obrotu pojazdu wokół osi pionowej (znoszenie boczne) i gdy pojawią się pierwsze oznaki poślizgu, układ interweniuje poprzez lekkie oddziaływanie na koło kierownicy, aby pomóc kierowcy skontrować i tym samym ustabilizować pojazd.

Ciągle na swoim pasie

W przypadku asystenta utrzymywania pasa ruchu aktywny układ kierowniczy współdziała z układem monitorowania pasa ruchu, który za pomocą kamer sprawdza pozycję pojazdu na drodze. Po wykryciu niebezpieczeństwa wyjazdu poza bieżący pas ruchu (przesuwanie się w kierunku linii ograniczających), układ oddziałuje na koło kierownicy, aby pomóc kierowcy wrócić na zamierzony tor jazdy. Jeżeli potrzebna jest bardziej zdecydowana reakcja, kierowca jest ostrzegany nie sygnałem dźwiękowym, lecz poprzez łagodne wibracje w kole kierownicy. Funkcja działa przy prędkości jazdy powyżej 55 km/h.

Regulacja oporu na kierownicy

Volvo Trucks wprowadza także w pojazdach z aktywnym układem kierowniczym funkcję regulacji oporu na kole kierownicy. Każdy kierowca może dostosować siłę oporu odczuwalnego na kierownicy do swoich indywidualnych preferencji, tak aby jazda mogła być bardziej komfortowa i bezpieczna. To bardzo praktyczna funkcja, zwłaszcza w przypadku ciężarówek, których kierowcy często się zmieniają.

Źródło: Volvo Trucks
Do ulubionych