Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Poradzi sobie bez kierowcy i paliwa

Utworzona: 2024-05-11


Realizując dążenie do zerowej emisji i zwiększonego bezpieczeństwa na drogach, po raz pierwszy w swojej historii Daimler Truck połączył dwie najbardziej obiecujące technologie, a więc akumulatorowy napęd elektryczny i zintegrowaną technologię jazdy autonomicznej w jednym pojeździe, jakim jest Freightliner eCascadia, pełniący rolę demonstratora technologii.

Pojazd będący seryjnym egzemplarzem eCascadii został wyposażony w oprogramowanie do jazdy autonomicznej opracowane przez firmę Torc oraz najnowszy zestaw czujników i procesorów. Docelowo system ten umożliwi jazdę autonomiczną na poziomie 4. Torc Robotics to spółka zależna Daimler Truck zajmująca się tworzenia systemów pełniących funkcje autonomicznego wirtualnego kierowcy. Choć pojazd jest nadal częścią projektu badawczego, ma wszelkie warunki do tego, aby stać się modułową, skalowalną platformą niezależną od zastosowanego napędu, którą będzie można wykorzystać do różnych zastosowań w transporcie ciężarowym.

Połączenie tego, co najlepsze z obu światów

Zasilane akumulatorem egzemplarze eCascadii, której seryjna produkcja rozpoczęła się w 2022 r., pokonały już łącznie prawie 10 mln km w ponad 55 flotach w Stanach Zjednoczonych. Akumulator ciężarówki można naładować do 80% pojemności w ciągu zaledwie 90 minut. Dostępnych jest kilka opcji pojemności akumulatorów i osi napędowych, zapewniających zasięg 250, 350 lub 370 km, w zależności od konkretnej konfiguracji. Freightliner jest wyposażony w opatentowany układ napędowych Detroit ePowertrain oraz pakiet systemów bezpieczeństwa Detroit Assurance, w tym Active Brake Assist 5.

Po raz pierwszy zestaw czujników i układ obliczeniowy, obecnie testowany w autonomicznej ciężarówce z silnikiem wysokoprężnym, zostały tak zaprojektowane, aby pasowały do mniejszej kabiny dziennej montowanej w eCascadii. Aby zapewnić odpowiednie chłodzenie, opracowano prototypową koncepcję chłodzenia powietrzem dla stosu obliczeniowego, który jest umieszczony pomiędzy siedzeniami kierowcy i pasażera. Specjalnie zaprojektowana osłona zestawu czujników, zawierającego kamery, czujniki lidarowe i radarowe, poprawia właściwości aerodynamiczne, zapewniając jednocześnie lepszą ochronę przed uszkodzeniami i zabrudzeniem. Cztery dodatkowe akumulatory 12 V dostarczają wystarczającą moc wysokiego napięcia, aby zapewnić nieprzerwaną pracę oraz zwiększoną wydajność i bezpieczeństwo całego systemu.

Rzut oka w przyszłość

Autonomiczny demonstrator eCascadia umożliwi analizę przyszłych scenariuszy użytkowania autonomicznego pojazdu, szczególnie na krótszych, powtarzalnych trasach z wykorzystaniem stacji ładowania. W przyszłości przewiduje się też możliwość wykorzystania napędu wodorowego. W obecnie testowanym scenariuszu przewozów pomiędzy centrami logistycznymi ciężarówka porusza się wzdłuż amerykańskich autostrad. W przyszłości przewiduje się połączenie stacji ładowania i autonomicznych centrów logistycznych, aby umożliwić jednoczesne ładowanie akumulatorów i załadunek.

Stały postęp

Producent opracowuje i testuje technologię autonomicznych pojazdów ciężarowych od 2015 r., kiedy to zaprezentowano Freightlinera Inspiration Truck jako pierwszą autonomiczną ciężarówkę poziomu 2, która została dopuszczona do ruchu po drogach publicznych w Stanach Zjednoczonych. Do 2027 r. firma zamierza wprowadzić na rynek USA seryjne ciężarówki autonomiczne poziomu 4. Partner technologiczny Daimler Truck, firma Torc, testuje ciężarówki Freightliner Cascadia przygotowane do jazdy autonomicznej w rzeczywistych zastosowaniach z udziałem wybranych firm logistycznych, takich jak Schneider i C.R. England, na trasie testowej między Phoenix a Oklahoma City. Producent oczekuje, że już w 2030 roku autonomiczny transport ciężarowy wygeneruje przychody w wysokości 3 mld euro i EBIT w wysokości ponad 1 mld euro.



Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels