Połączenie tego, co najlepsze z obu światów
Zasilane akumulatorem egzemplarze eCascadii, której seryjna produkcja rozpoczęła się w 2022 r., pokonały już łącznie prawie 10 mln km w ponad 55 flotach w Stanach Zjednoczonych. Akumulator ciężarówki można naładować do 80% pojemności w ciągu zaledwie 90 minut. Dostępnych jest kilka opcji pojemności akumulatorów i osi napędowych, zapewniających zasięg 250, 350 lub 370 km, w zależności od konkretnej konfiguracji. Freightliner jest wyposażony w opatentowany układ napędowych Detroit ePowertrain oraz pakiet systemów bezpieczeństwa Detroit Assurance, w tym Active Brake Assist 5.Po raz pierwszy zestaw czujników i układ obliczeniowy, obecnie testowany w autonomicznej ciężarówce z silnikiem wysokoprężnym, zostały tak zaprojektowane, aby pasowały do mniejszej kabiny dziennej montowanej w eCascadii. Aby zapewnić odpowiednie chłodzenie, opracowano prototypową koncepcję chłodzenia powietrzem dla stosu obliczeniowego, który jest umieszczony pomiędzy siedzeniami kierowcy i pasażera. Specjalnie zaprojektowana osłona zestawu czujników, zawierającego kamery, czujniki lidarowe i radarowe, poprawia właściwości aerodynamiczne, zapewniając jednocześnie lepszą ochronę przed uszkodzeniami i zabrudzeniem. Cztery dodatkowe akumulatory 12 V dostarczają wystarczającą moc wysokiego napięcia, aby zapewnić nieprzerwaną pracę oraz zwiększoną wydajność i bezpieczeństwo całego systemu.
Rzut oka w przyszłość
Autonomiczny demonstrator eCascadia umożliwi analizę przyszłych scenariuszy użytkowania autonomicznego pojazdu, szczególnie na krótszych, powtarzalnych trasach z wykorzystaniem stacji ładowania. W przyszłości przewiduje się też możliwość wykorzystania napędu wodorowego. W obecnie testowanym scenariuszu przewozów pomiędzy centrami logistycznymi ciężarówka porusza się wzdłuż amerykańskich autostrad. W przyszłości przewiduje się połączenie stacji ładowania i autonomicznych centrów logistycznych, aby umożliwić jednoczesne ładowanie akumulatorów i załadunek.Stały postęp
Producent opracowuje i testuje technologię autonomicznych pojazdów ciężarowych od 2015 r., kiedy to zaprezentowano Freightlinera Inspiration Truck jako pierwszą autonomiczną ciężarówkę poziomu 2, która została dopuszczona do ruchu po drogach publicznych w Stanach Zjednoczonych. Do 2027 r. firma zamierza wprowadzić na rynek USA seryjne ciężarówki autonomiczne poziomu 4. Partner technologiczny Daimler Truck, firma Torc, testuje ciężarówki Freightliner Cascadia przygotowane do jazdy autonomicznej w rzeczywistych zastosowaniach z udziałem wybranych firm logistycznych, takich jak Schneider i C.R. England, na trasie testowej między Phoenix a Oklahoma City. Producent oczekuje, że już w 2030 roku autonomiczny transport ciężarowy wygeneruje przychody w wysokości 3 mld euro i EBIT w wysokości ponad 1 mld euro.Źródło: Daimler Truck