Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Rynek samochodów elektrycznych nie rozwijał się zgodnie z oczekiwaniami

Utworzona: 2025-01-22


Samochody dostawcze po dobrych wynikach lat ubiegłych, w 2024 roku zahamowały. Liczba rejestracji nowych elektryków spadła w tej kategorii o 23,8%, z 2 450 do 1 867 sztuk. Pozytywnym wynikiem zamknął się rok dla samochodów ciężarowych powyżej 3,5t (+15,3%), jednak jest to osiągnięte przy ciągle bardzo niskim wolumenie – 98 sztuk. Warto zaznaczyć, że w tym 41 pojazdów było o DMC powyżej 16t.

Samochody ciężarowe do 3,5t („dostawcze”)

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w 2024 roku przybyło 2 185 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi, co stanowiło 3,3% rynku.

Rejestracje samochodów bateryjnych (BEV) zmniejszyły się w porównaniu z 2023 r. o 24%. Zarejestrowano ich 1 867 sztuk, a ich udział spadł do 2,8% z 3,8% przed rokiem. Podobną tendencje mają elektryczne samochody dostawcze w EU, bowiem ich udział zmniejszył się do 5,7% w okresie styczeń-wrzesień 2024r z 7,1% w tym samym okresie roku 2023. (przy niewielkim spadku wolumenu -3,7%). Dodatkowo w tym czasie zarejestrowano 310 aut hybrydowych wszystkich typów oraz 8 aut zasilanych gazem ziemnym (CNG/LNG).

W grupie samochodów bateryjnych (BEV) najlepiej sprzedawały się marki: MERCEDES-BENZ (498), FORD (391), TOYOTA (218). Największym powodzeniem cieszyły się modele: FORD TRANSIT (388 szt.), MERCEDES-BENZ SPRINTER (250) i VOLKSWAGEN ID. BUZZ CARGO (159)

Samochody ciężarowe >3,5t

W 2024 zarejestrowano 226 samochodów z napędami alternatywnymi, wobec 405 sztuk w analogicznym okresie roku ubiegłego. W tej liczbie znajduje się 36 elektrycznych samochodów o DMC poniżej 6T.

Wśród samochodów o DMC powyżej 6T znalazło się 190 sztuk zasilanych paliwami alternatywnymi, co stanowi 0,7% rynku. Wśród nich jest 62 samochodów bateryjnych (BEV), o 42 sztuk więcej niż przed rokiem. Producenci oferują coraz więcej modeli w tym segmencie i chociaż sprzedaż jest ciągle na niskim poziomie, to pojawienie się tych pojazdów w statystykach sprzedaży przestało już być wyjątkowym zjawiskiem.

Zarejestrowano także 128 pojazdów CNG/LNG. Spadek w tej części wyniósł 60% (-192 sztuk) i to on przyczynił się do ogólnego spadku w tej kategorii pojazdów.

Infrastruktura do napędów alternatywnych

Według danych EIPA z końca grudnia, infrastruktura ładowania zwiększyła się o 175 ogólnodostępnych stacji w stosunku do danych z listopada. Razem ze stacjami zwiększyła się też liczba dostępnych punktów. Jest ich o 266 sztuk więcej niż miesiąc wcześniej. Aktualna liczba stacji i punktów ładowania wynosi odpowiednio 4 610 i 8 589. Są one dostępne w 3 719 lokalizacjach. Oznacza to, że mamy w Polsce 47% więcej stacji i 45% więcej punktów ładowania niż przed rokiem. 59% dostępnych stacji ładowania zapewnia ładowanie prądem zmiennym (AC), a 32% stacji ładowania stanowią punkty zapewniające prąd stały (DC), który pozwala na szybsze ładowania. W pozostałych 9% stacji nie został zidentyfikowany rodzaj prądu ładującego. Wśród województw najwyżej pod względem liczby stacji plasują się województwa: mazowieckie (731), śląskie (727) i wielkopolskie (443). Najmniej stacji znajdziemy w województwach: lubelskim (110), świętokrzyskim (56) i podlaskim (52).

W ostatnich miesiącach nie zmienia się infrastruktura tankowania gazu naturalnego. Aktualna liczba stacji oraz punktów tankowania to odpowiednio 58 stacji oraz 147 punktów tankowania gazem naturalnym. Infrastruktura tankowania wodoru w Polsce powiększyła się o kolejną stację. Tym razem w Lublinie. Dołączyła ona do sześciu już funkcjonujących stacji.

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels