Firma przewiduje również dalszy rozwój systemów napędu elektrycznego, zwłaszcza na rynkach Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Północnej. Jednym z przykładów jest rosnący popyt na elektryczne przystawki odbioru mocy eWorX, na które spodziewa się podwojenia popytu w nadchodzących latach. ZF obserwuje również pierwsze zainteresowanie klientów niedawno wprowadzonym oprogramowaniem podwozia cubiX - wersja dla pojazdów użytkowych jest dostępna od czerwca tego roku. Dotyczy to także nowego asystenta hamowania awaryjnego OnGuardMAX. Ogółem, do 2030 r. firma spodziewa się 20-procentowego wzrostu produkcji w zakresie zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS).
Grupa ZF zbudowała strategiczne fundamenty obecnego i przyszłego sukcesu w ostatnich latach poprzez przejęcie firm TRW i WABCO. Dzięki tym transakcjom podmiot ma wyjątkową możliwość uzyskania synergii między swoimi oddziałami.
Innowacje na IAA 2024: najważniejsze produkty
Jedną z nowości zaprezentowanych na targach IAA Transportation 2024 była modułowa platforma e-mobilności. Składa się z różnych silników elektrycznych, odpowiednich falowników, trzybiegowej skrzyni przekładniowej oraz powiązanych z nią komponentów elektrycznych. Ten pakiet modułowy oferuje producentom elastyczność w konfigurowaniu systemu napędu elektrycznego zgodnie z ich wymaganiami. Zestaw możliwia elastyczną adaptację do różnych kategorii pojazdów, a tym samym wspiera szybką dekarbonizację w branży pojazdów użytkowych.Kolejną atrakcją była koncepcja TrailTrax do elektryfikacji naczep. System integruje elektryczną oś napędową AxTrax 2 i modułowy system akumulatorów. Komponenty te pomagają zmniejszyć emisję CO2 nawet o 16 procent. System przekształca ciężki ciągnik z silnikiem wysokoprężnym w pojazd hybrydowy, co nie tylko obniża zużycie paliwa, ale także znacznie zmniejsza emisję CO2. System może być obsługiwany jako hybryda plug-in, co jeszcze bardziej maksymalizuje oszczędności.
ZF zaprezentowało również nową hybrydową skrzynię biegów TraXon 2. Przekładnia umożliwia czysto elektryczną jazdę zarówno w pełni hybrydowym pojazdom, jak i hybrydom typu plug-in. Rozwiązanie to zostało pierwotnie opracowane dla samochodów osobowych, a następnie dostosowane do wymagań pojazdów użytkowych.
cubiX – system koordynujący sterowanie ruchem pojazdów użytkowych
Kolejnym przykładem udanego wykorzystania synergii w ramach Grupy jest oprogramowanie cubiX dla różnych klas pojazdów. Zaawansowane oprogramowanie do sterowania ruchem optymalizuje zachowanie pojazdów użytkowych pod względem stabilności, bezpieczeństwa i osiągów. Przyczynia się do standaryzacji i uproszczenia procesów rozwojowych oraz umożliwia producentom wykorzystanie możliwości różnicowania funkcji podwozia. Po zaprezentowaniu cubiX w czerwcu tego roku, firma spotkała się ze wstępnym zainteresowaniem ze strony producentów pojazdów użytkowych.Rozwiązania dla pojazdów użytkowych zwiększające bezpieczeństwo
ZF pokazała również nowego asystenta zmiany pasa ruchu dla samochodów ciężarowych, który wykorzystuje technologię radarów i kamer. Stale monitoruje sytuację na drodze i aktywnie wspiera kierowcę podczas zmiany pasa ruchu. Według badań przeprowadzonych w Niemczech, asystent zmiany pasa ruchu ZF może potencjalnie zapobiec nawet 12 procentom wypadków na autostradach.Kolejną atrakcją targową była nowa wersja systemu wspomagania hamowania awaryjnego OnGuardMAX, przeznaczona na rynek europejski. System rozpoznaje i reaguje na przeszkody w ruchu drogowym. Może identyfikować zarówno ruchome, jak i nieruchome obiekty i inicjować odpowiednie manewry hamowania. Po raz pierwszy system zostanie zastosowany przez producentów w seryjnie produkowanych pojazdach ciężarowych, w połączeniu z nową platformą hamulcową mBSP XBS. Rozwiązanie przewyższa w wielu obszarach obecne wytyczne GSR.
Źródło: ZF