Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

2030 za rogiem, a przewoźnicy wciąż bez narzędzi. IRU domaga się działań

Utworzona: 2025-07-01


Bruksela była dziś miejscem spotkania przedstawicieli unijnych instytucji, branży transportowej i kluczowych interesariuszy sektora TSL, którzy debatowali o przyszłości niskoemisyjnego transportu drogowego w Europie.

Wysokiego szczebla wydarzenie zorganizowane przez IRU pod hasłem „Dekarbonizacja transportu drogowego w UE: rozwiązania na 2030 rok i kolejne lata” miało jeden główny cel – znaleźć realne, skalowalne i szybkie do wdrożenia rozwiązania, które pozwolą osiągnąć cele klimatyczne bez paraliżowania logistyki i mobilności w Europie.

Branża nie ma wątpliwości – czas na działania. Do osiągnięcia unijnego celu redukcji emisji CO2 przez producentów pojazdów ciężkich o 45% względem poziomu z 2021 roku pozostało zaledwie pięć lat. Tymczasem warunki sprzyjające transformacji – finansowanie, przejrzystość regulacyjna, rozbudowa infrastruktury – wciąż pozostają niewystarczające.

Operatorzy już modernizują swoje floty, inwestują w pojazdy niskoemisyjne i dostosowują operacje. Ale transformacja nie powiedzie się bez jasnego i skoordynowanego wsparcia ze strony decydentów. Potrzebujemy konkretów: zachęt, mechanizmów wsparcia i jasnych regulacji. Jeśli Europa naprawdę chce zrealizować swoje cele klimatyczne, to teraz jest moment, by działać mówiła Raluca Marian, dyrektor IRU ds. UE.
W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego, rządów państw członkowskich, a także reprezentanci branży transportowej, logistycznej, energetycznej, przemysłu i finansów. W agendzie znalazły się m.in.:
◾ analiza instrumentów finansowych i regulacyjnych przyspieszających wymianę flot,
◾ prezentacje doświadczeń operatorów, którzy jako pierwsi wdrażają pojazdy zeroemisyjne,
◾ ocena możliwości zwiększenia produkcji ciężarówek elektrycznych i wodorowych w UE,
◾ oraz rozwój infrastruktury ładowania i zasilania.

Spotkanie podsumował Jean-Luc Crucke, belgijski minister ds. mobilności, klimatu i transformacji środowiskowej, przedstawiając krajową perspektywę oraz kluczowe wnioski z debaty. IRU podkreśla, że transport drogowy w Europie to w dużej mierze sektor MŚP, który nie udźwignie kosztów transformacji bez zdecydowanego wsparcia ze strony państw i instytucji unijnych. Niezbędne są m.in. łatwiej dostępne środki na zakup pojazdów zeroemisyjnych, rozbudowa infrastruktury energetycznej, wsparcie szkoleniowe dla firm oraz uproszczenie procedur.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels