Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Niedobór kierowców wymaga legalnej imigracji

Utworzona: 2024-06-26


Niedobór kierowców zawodowych w Europie staje się coraz bardziej palącym problemem, wymagającym działań. Pomimo kryzysu, kierowcy są nadal poszukiwani, jak pokazuje nasza strona praca, gdzie 87 ofert dotyczyło poszukiwania kierowców w porównaniu z 323 ogłoszeniami pracy ogółem, zamieszczonymi tylko w bieżącym miesiącu.

Według przewidywań, niedobór kierowców zawodowych ulegnie co najmniej podwojeniu w nadchodzących latach, jeżeli nie zostaną podjęte żadne znaczące działania. Nowy europejski projekt SDM 4EU ma na celu wskazanie najlepszych praktyk współpracy międzynarodowej i wspieranie mobilności kierowców z krajów posiadających nadwyżki kadrowe. W statystykach widać wyraźnie, że populacja kierowców starzeje się. Niecałe 3% kierowców autobusów i autokarów ma mniej niż 25 lat, a przeszło 40% ma ponad 55 lat. W przypadku kierowców ciężarówek mniej niż 5% z nich nie ukończyła jeszcze 25 lat, podczas gdy jedna trzecia przekroczyła 55 lat.

Uznając powagę sytuacji, członkowie IRU w przyjętej w zeszłym roku uchwale „Niedobór kierowców wymaga również legalnej imigracji” wezwali rządy krajów UE do nowelizacji polityki imigracyjnej. Aby stawić czoła wyzwaniom w tym zakresie, Międzynarodowe Centrum Rozwoju Polityki Migracyjnej (ICMPD), działając w ramach programu Migration Partnership Facility (MPF), uruchomiło finansowany przez UE projekt o nazwie SDM 4EU. Uczestniczy w nim również Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego. Celem projektu jest określenie krajów, z których pochodzą i do których udają się kierowcy zawodowi. Ma też pomóc w opracowaniu ram zatrudniania wykwalifikowanych kierowców i wspierać przepływ przedstawicieli tego zawodu z krajów posiadających nadwyżki kadrowe do państw borykających się z ich niedoborami. SDM4EU skupia szerokie grono interesariuszy, w tym firmy transportowe, zawodowych kierowców, ekspertów w dziedzinie rekrutacji, stowarzyszenia, związki zawodowe, władze, instytuty szkoleniowe i ośrodki oceny.

Podczas wspólnego wydarzenia zorganizowanego w Paryżu, w którym udział wzięli przedstawiciele OECD oraz ICMPD, dyrektor ds. certyfikacji i standardów IRU, Patrick Philipp, omówił pilną potrzebę rozwiązania problemu chronicznego niedoboru kierowców w drodze globalnej współpracy.

Żaden pojedynczy podmiot branżowy nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać problemu niedoborów kierowców. Wymaga to współpracy wszystkich interesariuszy z branży. Jednak współpraca w obrębie jednego kraju lub regionu nie zawsze wystarczy powiedział Patrick Philipp.
Podkreślił również, że w wielu krajach, gdzie proces starzenia demograficznego jest mocno zaawansowany, zatrudnienie wystarczającej liczby lokalnych kierowców jest po prostu niewykonalne. Ostrzegł, że ten niedobór wpływa nie tylko na działalność komercyjną, ale zagraża również bezpieczeństwu, rozwojowi transportu zbiorowego, jakości świadczonych usług i odporności łańcucha dostaw. Podkreślił, że w niektórych krajach istnieje nadmiar kierowców zawodowych, którzy mogliby pomóc w wypełnieniu luki kadrowej w innych państwach.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Studio Patrzałek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels