Program wsparcia inwestycji w zeroemisyjne ciężarówki jest elementem kompleksowej oferty Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla rozwoju zeroemisyjnego transportu ciężkiego. 31 marca uruchomiliśmy programy wsparcia dla rozwoju infrastruktury sieciowej i ładowania pojazdów ciężkich. Przyczyniają się one do transformacji polskiego sektora transportu, a tym samym do poprawy jakości powietrza oraz wzrostu jego konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Pozwolą również na realizację celów wskazanych w unijnym rozporządzeniu AFIR dotyczącym rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych powiedział Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW.
📌Nabór wniosków dotyczy zakupu i leasingu zeroemisyjnych samochodów dostawczych i ciężarowych kategorii N2 i N3. To pojazdy, które wykorzystują do napędu wyłącznie energię elektryczną w akumulatorach ładowanych zewnętrznie, energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych.
📌Beneficjentami programu mogą zostać przedsiębiorcy. Jeden wnioskodawca może złożyć więcej niż jeden wniosek o dofinansowanie. Wartość wnioskowanego dofinansowania przez jednego wnioskodawcę wraz z przedsiębiorstwami powiązanymi nie może przekroczyć 15% budżetu określonego dla naboru.
📌 Termin naboru: 30.05.2025 r. - 30.06.2029 r.
📌 Budżet programu: 2 mld zł.
Dofinansowanie dostępne w formie dotacji do zakupu pojazdu lub w przypadku leasingu - dopłaty do opłaty wstępnej, ustalonej w umowie leasingu. Intensywność dofinansowania uzależniona jest od formy wsparcia.
📌 Zakup pojazdu zeroemisyjnego:
- do 30% w przypadku dużego przedsiębiorstwa
- do 50% w przypadku średniego przedsiębiorstwa
- do 60% w przypadku mikroprzedsiębiorstwa i małego przedsiębiorstwa
kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej, nie więcej niż:
- 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2;
- 750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3.
📌Leasing pojazdu zeroemisyjnego:
- do 30% w przypadku dużego przedsiębiorstwa
- do 50% w przypadku średniego przedsiębiorstwa
- do 60% w przypadku mikroprzedsiębiorstwa i małego przedsiębiorstwa
kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej, nie więcej niż:
- 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2 oraz nie więcej niż opłata wstępna;
- 750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3 oraz nie więcej niż opłata wstępna.
Szczegółowe informacje o programie
Źródło: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej