Dostęp do zawodu nie jest łatwy. Po pierwsze, w wielu krajach trzeba mieć ukończone 21 lat, aby w ogóle rozpocząć szkolenie i uzyskać odpowiednie kwalifikacje. Co mają zrobić 18-latkowie przez te 3 lata? Najprawdopodobniej poszukać innych możliwości. Po drugie, wysokie koszty licencji i szkoleń zamykają dostęp do zawodu wielu chętnym. Dlatego zdaniem Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego potrzebne jest wsparcie finansowe ze strony rządów i/lub przewoźników.
IRU uważa, że sektor musi też znaleźć sposoby przyciągnięcia nowych kierowców poprzez strukturalne zajęcie się podstawowymi przyczynami niedoboru. Oprócz wsparcia finansowego na pokrycie kosztów uzyskania kwalifikacji, należy skupić się na poprawie warunków pracy kobiet i mężczyzn, na obniżeniu i ujednoliceniu minimalnego wieku prowadzenia pojazdu ciężarowego oraz oferowaniu możliwości przekwalifikowania się osobom z innych branż. Od stycznia do września br. liczba nieobsadzonych stanowisk kierowców ciężarówek w Europie wzrosła o 44%.
Dane z corocznego badania niedoboru kierowców przeprowadzanego przez Międzynarodową Unię Transportu Drogowego wskazują, że liczba nieobsadzonych stanowisk dla kierowców zawodowych rośnie w alarmującym tempie na całym świecie ⬇


Źródło: IRU
grafika poglądowa