W jego oświadczeniu, wydanym kilka dni temu czytamy: "Dzięki 25 działaniom podjętym przez moje ministerstwo w celu rozwiązania długotrwałego niedoboru kierowców samochodów ciężarowych w ostatnich tygodniach, już widzimy pozytywne skutki, m.in. 300% wzrost liczby wniosków o wydanie tymczasowej licencji na prowadzenie samochodów ciężarowych.
Sektor transportu od pewnego czasu doświadcza chronicznego niedoboru kierowców ciężarówek na całym świecie. W Wielkiej Brytanii problem zaostrzył się dodatkowo z powodu pandemii, w wyniku której, egzaminy na prawo jazdy musiały zostać zawieszone przez większą część 2020 roku, co opóźniło moment rozpoczęcia pracy przez potencjalnych kierowców.
Ponadto istnieją długoterminowe problemy związane z przyciąganiem i zatrzymywaniem kierowców w branży transportowej, takie jak uciążliwe godziny pracy utrudniające życie rodzinne, niewielkie zróżnicowanie wśród pracowników, stosunkowo niskie płace i słabe udogodnienia dla kierowców.
Departament Transportu oraz inne ministerstwa współpracują z sektorem transportu w zakresie przyciągania, rekrutacji, szkolenia i egzaminowania kierowców, którzy chcą rozpocząć pracę w zawodzie, m.in. poprzez zwiększanie możliwości egzaminowania kandydatów na kierowców oraz priorytetowe traktowania wniosków o wydanie praw jazdy.
Usprawnienie systemu uzyskiwania prawa jazdy na prowadzenie samochodów ciężarowych jest ważnym krokiem w usprawnieniu procesu egzaminowania kierowców i umożliwiania im podjęcia pracy, aby w ten sposób zmniejszyć obciążenia wynikające z niedoboru kierowców. 10 września, po konsultacjach publicznych, ogłosiłem szereg środków mających na celu uproszczenie systemu uzyskiwania prawa jazdy na samochody ciężarowe i przyspieszenia przepisów, które usunęłyby obecny etapowy proces uzyskiwania prawa jazdy na samochody ciężarowe w Wielkiej Brytanii.
Oznacza to, że kierowcy w przyszłości nie będą musieli posiadać prawa jazdy kategorii C zanim zdecydują się ubiegać o prawo jazdy kategorii C + E, dzięki usunięciu jednego etapu procesu dla kierowców, którzy chcą uzyskać prawo kategorii C + E. Rozwiązanie to zostało uwzględnione w projekcie aktu prawnego, które zostało przedłożone Parlamentowi 18 października.
Przepisy te pomogą przyspieszyć proces przechodzenia od etapu ucznia do etapu wykwalifikowanego kierowcy poprzez usunięcie pewnych etapów i umożliwi szybsze zaspokojenie popytu na kierowców pojazdów ciężarowych. Wysokie standardy umiejętności zostaną utrzymane dzięki istniejącym szkoleniom przedegzaminacyjnym i zdobywaniu doświadczenia w prowadzeniu pojazdów drogowych.
Aby przyspieszyć wdrażanie tych zmian, korzystamy z trybu pilnego zgodnie z ust. 14 ust. 6 załącznika 8 do ustawy o (wystąpieniu) z Unii Europejskiej z roku 2018. Jako sekretarz stanu ds. transportu jestem zdania, że ze względu na pilność problemu, wymogi dotyczące aktu prawnego, który ma zostać sporządzony po opublikowaniu wersji roboczej wraz z oświadczeniem kontrolnym, nie powinny mieć zastosowania.
Rezygnacja z 28-dniowego okresu publikacji pozwoli na wcześniejsze opracowanie przepisów i jak najszybsze zwiększenie możliwości egzaminowania kandydatów, co z kolei powinno przyczynić się do złagodzenia problemów w łańcuchu dostaw."
Źródło: gov.uk
Utworzona: 2021-10-21