Projekt finansowania, utworzony w ramach programu wodorowego Unii Europejskiej IPCEI (Important Project of Common European Interest), obejmuje zarówno działania związane z pojazdami, jak i produkcją. Oprócz rozwoju i budowy pojazdów, finansowanie zostanie również wykorzystane na studia wykonalności w odniesieniu do łańcucha wartości wodoru, a także na inwestycje w zakłady produkcyjne i procesy w ramach przygotowań do planowanej produkcji seryjnej. Kluczowe komponenty mają zostać zmontowane w różnych niemieckich zakładach produkcyjnych i udostępnione do montażu końcowego, m.in. w Kassel (gdzie produkowane są elektryczne osie napędowe) i w Mannheim, podczas gdy ogniwa paliwowe mają pochodzić z pilotażowej produkcji cellcentric w Esslingen i mają być montowane w zakładzie w Gaggenau. Ostateczny montaż ciężarówek z ogniwami paliwowymi nowej generacji ma się odbyć w zakładzie w Wörth, a ciężarówki mają trafić do różnych klientów od końca 2026 r.
Ciekły wodór umożliwia zasięg 1000 km i więcej
W swojej ocenie finansowania Komisja Europejska na wczesnym etapie stwierdziła, że nie ma porównywalnego przedsięwzięcia w ramach tego projektu, co zostało podkreślone w ocenie według kryteriów IPCEI. W stanie ciekłym wodór ma znacznie wyższą gęstość energii w porównaniu z wodorem gazowym. Oznacza to, że można transportować więcej wodoru, co znacznie zwiększa zasięg i ostatecznie umożliwia osiągnięcie wydajności energetycznej porównywalnej z konwencjonalnymi ciężarówkami z silnikiem wysokoprężnym. Ponadto stosując ciekły wodór można zmniejszyć wagę i rozmiar zbiorników w porównaniu ze sprężonym wodorem gazowym. To wszystko przekłada się ma większą ładowność. Dzięki temu ciężarówka Mercedes-Benz GenH2 Truck nadaje się do transportu długodystansowego tak samo jak konwencjonalne ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym. We wrześniu 2023 r. Daimler Truck zademonstrował to w praktyce, gdy zatwierdzony do użytku na drodze publicznej prototyp ciężarówki GenH2 Truck pokonał 1047 km po jednym tankowaniu ciekłego wodoru.Małe serie są częścią szeroko zakrojonych testów ciężarówek napędzanych ogniwami paliwowymi
Od momentu wydania niewiążącej obietnicy finansowania w roku 2022 Daimler Truck zbudował pierwsze prototypy ciężarówki napędzanej ogniwami paliwowymi, które są obecnie testowane przez pięciu klientów. Pięć ciągników siodłowych jest wykorzystywanych w różnych zastosowaniach długodystansowych na wybranych trasach w Niemczech. Tankowanie ciekłego wodoru odbywa się na dwóch stacjach: w Wörth am Rhein i w okolicach Duisburga.Przewiduje się, że pod koniec 2026 r. do klientów trafi 100 ciężarówek z ogniwami paliwowymi finansowanych w ramach programu IPCEI. Jednak aby zapewnić udaną transformację, w nadchodzących latach konieczne będzie zapewnienie budowy międzynarodowej sieci tankowania i wystarczającej podaży konkurencyjnego cenowo zielonego ciekłego wodoru.
Źródło: Daimler Truck