Ustawa składa się z dwóch części: pierwsza dotyczy zmian w kodeksie drogowym (rozdziały I, III i IV) oraz przepisów pozakodeksowych, w szczególności regulacji mikromobilności. Druga część to upoważnienie dla rządu do rewizji przepisów dotyczących motoryzacji i ruchu drogowego. Rząd będzie miał możliwość wprowadzania zmian w niektórych technicznych aspektach podlegających częstym aktualizacjom.
Wśród kluczowych zmian znalazło się zaostrzenie kar za prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu. Dla recydywistów obowiązkowe będzie zamontowanie w samochodzie systemu alcolock, uniemożliwiającego uruchomienie silnika przy wykryciu alkoholu w wydychanym powietrzu. Dodatkowo, grozi im odebranie prawa jazdy i zakaz spożywania alkoholu przed jazdą przez 2-3 lata, w zależności od powagi naruszenia.
Prowadzenie pojazdu pod wpływem narkotyków będzie skutkowało uproszczeniem procedur kontrolnych i natychmiastowym odebraniem prawa jazdy. Surowsze kary przewidziano również za korzystanie z telefonu podczas jazdy – mandaty mogą wynieść nawet 1400 euro, a w najcięższych przypadkach grozi zawieszenie prawa jazdy na okres od 15 do 90 dni.
Zaostrzenie kar obejmuje także nieuprawnione zajmowanie miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych oraz przekraczanie dopuszczalnych prędkości w centrach miast, co może skutkować krótkoterminowym odebraniem prawa jazdy. Motorowery zaparkowane w niedozwolonych miejscach będą podlegały grzywnom do 87 euro. Dodatkowo, w przypadku porzucenia zwierząt na drodze, co prowadzi do wypadków, przepisy przewidują surowsze kary.
Nowe przepisy mają również na celu unikanie sytuacji, w których bezpieczeństwo drogowe jest wykorzystywane do celów fiskalnych. Dlatego wprowadzono nowe zasady dotyczące mandatów z fotoradarów oraz wymagania homologacji dla urządzeń kontrolnych. Rodziny również mogą liczyć na specjalne przepisy – nowi kierowcy będą mogli korzystać z samochodów rodzinnych, pod warunkiem, że ich moc nie przekracza 75 kW/t.
Osobny rozdział poświęcono hulajnogom elektrycznym, które będą musiały posiadać ubezpieczenie oraz oznaczenie identyfikacyjne. Obowiązkowe stanie się również noszenie kasku, a użytkowanie hulajnóg w systemie sharingowym zostanie zakazane poza terenami miejskimi. Kierowcy pojazdów dwukołowych zostaną uznani za szczególnie narażonych użytkowników dróg. Wprowadzono przepis dotyczący minimalnego odstępu 1,5 m przy wyprzedzaniu rowerów oraz promuje się montaż specjalnych barier ochronnych dla motocyklistów, na co włoskie Ministerstwo Infrastruktury już przewidziało dotacje dla władz lokalnych.
Źródło: Ministerstwo Transportu Republiki Włoskiej
Utworzona: 2024-11-22