Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Brakuje im kierowców - podjęli środki, by temu zapobiec

Utworzona: 2021-07-22


Brytyjski rząd ogłosił pakiet środków wspierających branżę drogowego transportu towarów, który ma pomóc w rozwiązaniu problemu niedoboru kierowców samochodów ciężarowych.

W liście otwartym do sektora transportu drogowego ministrowie zobowiązali się współpracować z liderami branży, aby przyciągnąć nowych kierowców, uprościć szkolenia i zachęcić pracujących już kierowców do pozostania w branży.

Agencja Normalizacyjna ds. Kierowców i Pojazdów (DVSA) już podjęła kroki, dzięki którym prawie 1500 kierowców zawodowych co tydzień będzie mogło zdać egzamin na prawo jazdy, ale rząd dokłada starań, aby nowi kierowcy jak najszybciej mogli rozpocząć pracę w branży.

Wkrótce rozpoczną się nowe konsultacje w sprawie umożliwienia kierowcom odbycia tylko jednego testu, który będzie uprawniał do prowadzenia zarówno ciężarówek sztywnych jak i przegubowych. Usprawniłoby to proces uzyskiwania przez nowych kierowców prawa jazdy na samochód ciężarowy i zwiększyłoby dostępność terminów egzaminacyjnych. Konsultacje zagwarantują, że bezpieczeństwo na drogach będzie najważniejsze, a kierowcy będą nadal nadzorowani do czasu uzyskania pełnych kwalifikacji.

Konsultacje będą również miały na celu umożliwienie trenerom rzeczywistego sprawdzenia umiejętności kierowców w części dotyczącej manewrów terenowych w ramach egzaminu na prawo jazdy na samochód ciężarowy oraz sprawdzenie, czy należy wymagać osobnych testów dla ciężarówek i naczep/przyczep. Pozwoli to na znaczne zwiększenie liczby egzaminów na prawo jazdy na pojazdy ciężarowe przy zachowaniu standardów bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Rząd stara się również pomóc sektorowi transportu drogowego w poprawie warunków pracy kierowców – co jest kluczem do rozwiązania problemu niedoboru i zachęcenia brytyjskich pracowników do podejmowania wieloletniej, udanej kariery w tym sektorze. Początkowo wsparcie będzie polegać na współpracy branżą w tworzeniu miejsc parkingowych dla kierowców ciężarówek i poszukiwaniu sposobów na poprawę ich standardu.

Ministrowie chcą również uzyskać więcej informacji od liderów sektora na temat trwającego Roku Logistyki, przyglądając się różnym innym sposobom na przyciągnięcie większej liczby osób do zawodu kierowcy.

Poniżej fragment listu ministrów do brytyjskiego sektora logistycznego:

(...) Wiemy, że kluczowe znaczenie ma zwiększenie dostępności egzaminów dla kierowców samochodów ciężarowych. Agencja Normalizacyjna ds. Kierowców i Pojazdów (DVSA) przygotowuje środki, aby maksymalnie zwiększyć możliwości egzaminowania i nadrobić zaległości. DVSA zwiększyła już przepustowość ze 1150 zaliczonych egzaminów tygodniowo przed wybuchem epidemii do 1500 dzięki nadgodzinom i oddelegowaniu dodatkowego personelu do egzaminowania. Dalsze środki mogą utrzymać ten wzrost i potencjalnie zwiększyć go do 2000 zaliczonych egzaminów tygodniowo.

Departament Transportu (DfT) rozpocznie konsultacje w sprawie delegowania manewrów terenowych w ramach egzaminu na prawo jazdy na pojazdy ciężarowe, co zwiększyłoby ogólną zdolność egzaminacyjną. DfT będzie również prowadził konsultacje w sprawie wydawania tymczasowych uprawnień do prowadzenia pojazdów ciężarowych z naczepą wraz z tymczasowymi uprawnieniami do prowadzenia sztywnych pojazdów ciężarowych. Umożliwiłoby to kandydatom bezpośrednie podejście do egzaminu na prowadzenie ciężarówki z naczepą, bez konieczności zdawania egzaminu praktycznego z prowadzenia ciężarówki sztywnej.

Wiemy, że koszty szkoleń mogą stanowić barierę zarówno dla nowych kierowców, jak i dla firm. Zgłoszono szereg propozycji wsparcia szkolenia kierowców pojazdów ciężarowych. Chcemy wspierać sektor w pokonywaniu barier dla osób zainteresowanych podjęciem pracy w tym sektorze gospodarki. Dokonujemy przeglądu propozycji wsparcia finansowego zgłoszonych przez źródła branżowe w celu zwiększenia podaży kierowców.

Już teraz wspieramy szkolenie kierowców ciężarówek w kontekście praktyk zawodowych. Obejmuje to zmieniony standard praktyk dla kierowców pojazdów ciężarowych, który będzie dostępny od 2 sierpnia br. W ramach tej nowej wersji będzie można liczyć na zwiększony zakres finansowania w wysokości 7000 funtów, a dalsze wsparcie obejmuje obecną wypłatę motywacyjną Departamentu Edukacji dla pracodawców w wysokości 3000 funtów za każdego praktykanta niezależnie od wieku, zatrudnionego jako nowy pracownik od 1 kwietnia 2021 r. do 30 września 2021 r. Obecnie rozważany jest dalszy rozwój drugiego proponowanego stażu dla kierowców miejskich, a w nadchodzących miesiącach ma zostać wprowadzony kolejny nowy standardu dla kierowników ds. transportu i operacji magazynowych.

W ramach działań krótkoterminowych ogłosiliśmy złagodzenie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców, biorąc pod uwagę obecną sytuację, co zapewni przewoźnikom większą elastyczność w zarządzaniu dostawami i złagodzi niektóre odczuwane napięcia. Ogłosimy też krótkie, ukierunkowane wezwanie do składania wniosków, aby rozważyć, czy wprowadzenie dłuższych złagodzeń byłoby właściwym krokiem. To rozwiązanie jest uzupełnieniem złagodzenia ograniczeń czasu dostaw do supermarketów w celu dalszego wsparcia branży. Trwają również prace nad zacieśnieniem współpracy w sektorze spożywczym. (...)


Więcej szczegółowych informacji na temat złagodzenia przepisów dotyczących czasu pracy kierowców w poniższym linku.

Braki kierowców: Wielka Brytania łagodzi przepisy czasu jazdy

Źródło: gov.uk
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels