Niedobór zawodowych kierowców w UE to prawdziwy problem, którym musimy się zająć. Usługi transportu autobusowego są już teraz ograniczane, a towary nie docierają do miejsc przeznaczenia, ponieważ po prostu nie ma wystarczającej liczby kierowców. Komisja Europejska jest zmotywowana do współpracy z decydentami, przemysłem i innymi zainteresowanymi stronami w celu znalezienia rozwiązań, w tym poprawy legalnych ścieżek migracji i zbadania sposobów ułatwienia uznawania kwalifikacji. Wyniki badania STEER2EU pojawiają się w ważnym momencie i mogą być wykorzystane w trwających pracach nad rozwiązaniem tego pilnego problemu powiedziała Petra Söderqvist.
Nasz sektor pilnie potrzebuje więcej kierowców. Chociaż liczymy na lokalne kadry, w tym młodych kierowców i kobiety, luka jest tak duża, że nie da się jej zapełnić bez udziału kierowców z krajów trzecich. Jednak rekrutacja nigdy nie może odbywać się kosztem bezpieczeństwa. Badanie STEER2EU ocenia warunki rekrutacji kierowców z krajów trzecich w państwach członkowskich przy zachowaniu obowiązujących przepisów. Doceniamy wsparcie Komisji Europejskiej w tej ważnej inicjatywie i nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, w jaki sposób ustalenia badania zostaną wdrożone w praktyce powiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE.Wypowiedzi Petry Söderqvist i Raluki Marian otworzyły dyskusję na temat głównych ustaleń badania i ich wpływu na politykę UE.
Badanie STEER2EU, które IRU przeprowadziło dla Komisji Europejskiej, podkreśla wyzwania rekrutacyjne i najlepsze praktyki w całej UE. Podczas prezentacji ustaleń prelegenci zbadali podejścia krajowe, prezentując modele usprawniające rekrutację zawodowych kierowców z państw trzecich. Debata dotyczyła również barier regulacyjnych, w tym luk w uznawaniu kwalifikacji kierowców spoza UE i propozycji dostosowania ich do europejskich standardów Certyfikatu Kompetencji Zawodowych. Kolejnym kluczowym punktem była integracja rynku pracy, w czasie której pojawiły się apele o uczciwe warunki zatrudnienia i jasne ścieżki prawne dla kierowców spoza UE.
Wdrożenie Karty Jakości ECMT, która za punkt odniesienia uznaje kwalifikacje zawodowe Akademii IRU, jest postrzegane jako model wzmacniania regionalnej harmonizacji i uznawania kwalifikacji kierowców. IRU współpracuje obecnie z kilkoma rządami w celu ustanowienia zaawansowanej metodologii egzaminacyjnej i zwiększenia zdolności w celu zapewnienia przejrzystości i zaufania do dokumentów kwalifikacyjnych kierowców.
Dyskusja panelowa dotyczyła praktycznych rozwiązań, w tym harmonizacji przepisów i bardziej przejrzystych ścieżek zatrudnienia, w celu rozwiązania problemu pogłębiającego się niedoboru kierowców. Chociaż rekrutacja zawodowych kierowców z państw trzecich jest rozwiązaniem wykonalnym, główną przeszkodą pozostają powolne procesy zatwierdzania. Panel wezwał do ogólnounijnej harmonizacji licencjonowania i ściślejszej współpracy między decydentami a przedsiębiorstwami. Warsztaty zakończyły się wezwaniem do skoordynowanych działań w celu zbudowania dobrze uregulowanej, zrównoważonej siły roboczej, która wspiera europejski sektor transportu drogowego.
Źródło: IRU