Sektor transportu drogowego potrzebuje solidnych narzędzi, aby skutecznie wspierać dekarbonizację. Pakiet CountEmissionsEU to znaczący krok naprzód, ponieważ może zharmonizować raportowanie i wprowadzić spójne zasady, uwzględniają sprawiedliwe i długo oczekiwane podejście „od wydobycia do wykorzystania”. Cieszymy się, że PE zauważył realia małych przedsiębiorstw i specyfikę transportu drogowego, który w znacznym stopniu opiera się na podwykonawstwie. Niezbędne jest zapewnienie, aby to rozporządzenie wspierało również ich dążenie do bardziej zielonej przyszłości powiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w EU.Propozycja pakietu CountEmissionsEU, przedstawiona przez Komisję Europejską w ramach „Pakietu ekologicznego transportu towarowego”, ma na celu pomóc branży transportowej w gromadzeniu dokładnych, porównywalnych danych dotyczących emisji i wykorzystaniu ich do dalszej dekarbonizacji działalności. Dzięki dostosowaniu do normy ISO 14083 rozporządzenie zwiększy przejrzystość i wesprze wysiłki sektora w zakresie pomiaru postępów w dekarbonizacji.
Głosy komisji ENVI i TRAN utorowały drogę do negocjacji trójstronnych między PE, Komisją i Radą, która przyjęła swoje stanowisko w sprawie wniosku w grudniu 2023 r.
IRU docenia fakt, że PE uznał wyjątkową specyfikę sektora komercyjnego transportu drogowego, w szczególności wyzwania, przed którymi stoją MŚP. W UE większość firm transportu drogowego to firmy małe lub średnie: 89% firm korzystających z ciężarówek, 82% korzystających z autobusów i autokarów oraz 99% korzystających z taksówek zatrudnia mniej niż 10 pracowników.
Parlament Europejski wprowadził ważne wyjaśnienia do wniosku, w tym:
• Umożliwił podwykonawcom z sektora MŚP korzystanie z danych wtórnych do celów sprawozdawczych.
• Zwolnił MŚP z wymogów weryfikacji danych.
• Ustalił jasne terminy tworzenia unijnych baz danych w celu ułatwienia procesu wdrażania.
IRU wzywa współprawodawców do zapewnienia, że rozporządzenie będzie praktyczne, łatwo dostępne i korzystne dla wszystkich interesariuszy branży. Ramy UE dotyczące monitorowania i sprawozdawczości emisji gazów cieplarnianych w transporcie muszą być jasne i zapewniać wysoki poziom harmonizacji w całej UE. Ponadto, poprzez uwzględnienie potrzeb MŚP, rozporządzenie może przynieść znaczący postęp w dekarbonizacji, jednocześnie minimalizując obciążenia administracyjne dla mniejszych firm.
Źródło: IRU
grafika poglądowa