Hiszpańska organizacja branżowa FENADISMER poinformowała, że jedną z kwestii poruszonych w trakcie negocjacji był ogólny tryb ustalania sposobu obliczania współczynników obniżających wiek emerytalny (z uwagi na uciążliwy i niebezpieczny charakter zawodu kierowcy, tak jak ma to miejsce w innych grupach zawodowych). We wniosku skierowanym wcześniej do Ministra Ubezpieczeń Społecznych, związkowcy domagali się rekompensaty wzrostu składki na ubezpieczenie społeczne, jaki wiązałby się z zastosowaniem współczynników zmniejszających składkę wpłacaną przez pracodawcę na wypadek wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Związkowcom udało się też wynegocjować stosowanie innych środków zapobiegania ryzykom zawodowym, takich jak obowiązek okresowych badań lekarskich przewidziany w przepisach zapobiegawczych, uprawnienia przedsiębiorstw transportu drogowego do przeprowadzania wyrywkowych kontroli spożycia alkoholu i narkotyków ich kierowcy. Zaproponowano także zwrócenie się do Ministrów Pracy i Ubezpieczeń Społecznych o ustanowienie systemu obniżania składek na nieprzewidziane wypadki zawodowe, z którego mogłyby korzystać firmy transportowe, które znacznie zmniejszyły liczbę wypadków przy pracy lub których kierowcy nie spowodowali żadnego poważnego wypadku w poprzednim roku.
Tekst porozumienia podpisało stowarzyszenie przedsiębiorców CETM, gdyż pozostałe organizacje, które brały udział w negocjacjach (FENADISMER, ASTIC, UNO i FVET) zgodziły się przedłożyć wspomniany tekst swoim organom zarządzającym, do ratyfikacji. W wyniku zawartego porozumienia związki zawodowe zgodziły się odwołać strajk kierowców, który miał rozpocząć się w najbliższy poniedziałek, 28 października br.
Źródło: FENADISMER
Utworzona: 2024-10-26