Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Inteligentne tachografy pod znakiem zapytania? Przewoźnicy walczą o więcej czasu

Utworzona: 2024-10-18


Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) zwróciła się do Komisji Europejskiej z oficjalnym apelem o przesunięcie o sześć miesięcy terminu obowiązkowej modernizacji pojazdów ciężarowych, które muszą zostać wyposażone w tachografy inteligentne drugiej generacji (G2V2).

Obecne przepisy wymagają, by wszystkie pojazdy zarejestrowane w UE, które uczestniczą w operacjach transgranicznych, zostały wyposażone w takie urządzenia do końca 2024 roku, jednak IRU wskazuje na poważne trudności związane z realizacją tego celu. Przewoźnicy mają obowiązek wyposażyć wszystkie pojazdy zarejestrowane w państwach członkowskich UE i przeznaczone do operacji transgranicznych w tachografy inteligentne drugiej generacji (G2V2):
◾ do 31 grudnia 2024 r. – dla wszystkich pojazdów wyposażonych obecnie w tachograf analogowy lub cyfrowy nieinteligentny,
◾ do 18 sierpnia 2025 r. – dla pojazdów wyposażonych w tachograf inteligentny pierwszej generacji.

IRU podkreśla, że na trzy miesiące przed pierwszym kluczowym terminem, zmodernizowanie pojazdów na taką skalę może okazać się niemożliwe. Według badań rynkowych, około 55-65% z przewidywanych 3-3,5 miliona pojazdów w całej UE nie będzie gotowych na czas. Opóźnienia w produkcji i dostawach urządzeń G2V2 oraz ograniczona liczba autoryzowanych warsztatów odpowiedzialnych za montaż tachografów, stanowią główne przeszkody.

IRU informuje, że nie tylko dostępność urządzeń G2V2 jest problemem. Przewoźnicy zgłaszali liczne przypadki awarii nowych tachografów, co powodowało konieczność ponownych wizyt w warsztatach i wielodniowych napraw. Te trudności tylko pogłębiły brak zaufania do urządzeń i opóźniły planowanie procesów modernizacyjnych. Dodatkowo, złożoność technologiczna tachografów oraz brak dostatecznego czasu na testowanie produktów zwiększyły ryzyko awarii.

Kolejnym problemem, na który zwraca uwagę IRU, są koszty związane z instalacją nowych tachografów. Ostateczna wersja urządzeń będzie gotowa dopiero po zamontowaniu dodatkowej anteny, która będzie odbierać sygnał uwierzytelniający OSNMA, a jego uruchomienie przez Europejską Agencję Programu Kosmicznego (EUSPA) jest opóźnione. Operatorzy transportu obawiają się dodatkowych, ukrytych kosztów związanych z przyszłymi aktualizacjami i zwiększonymi wymaganiami technicznymi.

IRU, w swoim apelu do Komisji Europejskiej, prosi o przedłużenie terminu obowiązku montażu tachografów o sześć miesięcy. Nowe daty, o które zabiega organizacja, to 30 czerwca 2025 r. oraz 18 lutego 2026 r. IRU argumentując, że dodatkowy czas pozwoli uniknąć chaosu i zapewni sprawne wdrożenie nowych przepisów w całej UE.

Źródło: UNTRR
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels