Zdaniem stowarzyszeń, nowelizacja dyrektywy jest niezbędna, aby umożliwić wprowadzenie na rynek bezemisyjnych pojazdów ciężarowych, które w pierwszej połowie 2024 r. stanowiły 1,9% nowo zarejestrowanych ciężarówek w UE. Aby spełnić niedawno przyjęte cele rozporządzenia dotyczącego emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych, do roku 2030 co najmniej 1/3 wszystkich nowo rejestrowanych ciężarówek będzie musiała być pojazdami bezemisyjnymi.
Nowelizacja dyrektywy obejmująca zwiększenie dopuszczalnej masy i innych niezbędnych dostosowań w przypadku ciężarówek bezemisyjnych jest więc konieczna, aby zapewnić tym pojazdom pełny dostęp do sieci drogowej na terytorium Unii Europejskiej, przy jednoczesnym ograniczeniu ich wpływu na zużycie dróg w jak największym stopniu. Dlatego sygnatariusze wzywają Radę do szybkiego przyjęcia ogólnego podejścia do końca bieżącego roku, aby zapewnić spójność z wcześniej przyjętymi przepisami UE, tak aby negocjacje międzyinstytucjonalne mogły rozpocząć się jak najszybciej, a ostateczne porozumienie zostało osiągnięte jak najwcześniej w przyszłym roku.
Źródło: AVERE
grafika poglądowa
Utworzona: 2024-09-18