Deklaracje bezpieczeństwa i ochrony
Graniczne deklaracje skrócone to deklaracje bezpieczeństwa i ochrony (SSD), które są przesyłane do organu celnego granicznego w celu przeprowadzenia analizy ryzyka na towarach, które mają przekroczyć daną granicę celną. Jest to również pierwsza lub ostatnia ewidencja celna nadawana przez organy celne danego kraju. Istnieją dwa rodzaje deklaracji - ENS (przywozowa deklaracja skrócona) i EXS (wywozowa deklaracja skrócona).Przed dostarczeniem towarów należy złożyć skróconą deklarację przywozową, jeśli towary są transportowane do:
• Wielkiej Brytanii (Anglii, Szkocji i Walii),
• Irlandii Północnej z Wielkiej Brytanii,
• Irlandii Północnej spoza UE.
Przywozowa deklaracja skrócona będzie musiała zawierać informacje dotyczące bezpieczeństwa i ochrony przewożonych towarów. Przywozowa deklaracja skrócona musi być kompletna i dokładna oraz złożona przed przybyciem towaru na granicę. Deklarację będzie można zmieniać w dowolnym momencie, do czasu, gdy towary nie dotrą do granicy z Wielką Brytanią, jeśli w trakcie transportu okaże się, że zmieniły się jakiekolwiek informacje, takie jak ilość towarów lub czas przekroczenia granicy.
Wymagana rejestracja do składania przywozowej deklaracji skróconej
Do złożenia deklaracji, wymagana jest rejestracja w:• Usłudze bezpieczeństwa i ochrony (S&S GB) przy wwozie towarów do Wielkiej Brytanii
• Systemie Kontroli Importu Irlandii Północnej (ICS NI) do wwozu towarów do Irlandii Północnej
Deklaracje bezpieczeństwa i ochrony przy przywozie towarów z UE do GB będą wymagane od 31 października 2024 r.
Rząd opublikował nowy docelowy model operacyjny kontroli granicznych, który można znaleźć na stronach www.gov.uk, określający przyszłe wymagania dotyczące deklaracji bezpieczeństwa i ochrony.
Jednakże nie wszystkie towary wymagają przywozowej deklaracji skróconej
Zwolnione ze składania deklaracji będą m.in.:• energia elektryczna,
• towary wyprowadzane rurociągiem,
• listy, pocztówki i materiały drukowane, w tym na nośnikach elektronicznych,
• towary w bagażu osobistym podróżnych,
• towary zgłoszone ustnie organom celnym.
Termin na złożenie przywozowej deklaracji skróconej
W zależności od rodzaju gałęzi transportu, istnieją różne terminy na złożenie deklaracji. Poniżej określono minimalny czas na zgłoszenie przywozowej deklaracji skróconej w imporcie.Morskie ładunki kontenerowe | co najmniej 24 godziny przed załadunkiem w porcie wyjścia |
Morskie ładunki masowe lub drobnicowe | co najmniej 4 godziny przed przybyciem |
Roll on roll off (RoRo) — fracht towarzyszący | co najmniej 2 godziny przed przybyciem operatora promu |
RoRo — fracht niedrobny | co najmniej 2 godziny przed przybyciem operatora promu |
Krótkie podróże morskie | co najmniej 2 godziny przed przybyciem |
Loty krótkodystansowe – czas krótszy niż 4 godziny | w momencie faktycznego startu |
Loty długodystansowe | co najmniej 4 godziny przed lądowaniem |
Kolej i śródlądowe drogi wodne | co najmniej 2 godziny przed przyjazdem |
Tunel pod kanałem La Manche | co najmniej godzinę przed przybyciem przewoźnika do terminalu Eurotunelu |
Ruch drogowy | co najmniej 1 godzinę przed przybyciem |
Złożenie przywozowej deklaracji skróconej
W celu złożenia deklaracji trzeba się będzie posłużyć:• Usługą S&S GB w zakresie sprowadzania towarów do Wielkiej Brytanii,
• ICS NI do wwożenia towarów do Irlandii Północnej.
W celu złożenia deklaracji konieczne będzie dostarczenie dokumentów i pozwoleń na import, jeśli takie występują.
Do sporządzenia deklaracji niezbędne będą informacje tj.:
1. Opis towaru lub kod towaru,
2. Nadawca i odbiorca,
3. Rodzaj, ilość i opakowanie Twojego towaru,
4. Rodzaj transportu na granicy,
5. Szczegóły dalszej podróży,
6. Kod lokalizacji S&S GB (numer urzędu celnego) dla portu wjazdu.
Akceptacja przez brytyjskie organy celne
Po zaakceptowaniu przywozowej deklaracji skróconej przez organy celne GB zostanie wydany numer referencyjny deklaracji. Deklaracja zostanie poddana ocenie ryzyka, a jej wyniki zostaną wykorzystane przez brytyjskie służby graniczne w celu określenia:• przesyłek, które w przyszłości będą miały zapobiegać nieprawidłowościom, a zostaną załadowane na statek wpływający do Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (tylko w przypadku dalekomorskich ładunków kontenerowych),
• przywozu, który mogą chcieć kontrolować przy wjeździe do Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
Możliwy jest komunikat "Nie ładuj", wówczas brytyjskie służby graniczne poinformują Cię, co zrobić.
W przypadku towarów przewożonych do Irlandii Północnej, jeśli statek lub samolot zostanie przekierowany do innego urzędu wjazdu na teren GB, należy złożyć wniosek o zmianę trasy, gdy tylko wiadomo będzie o zmianie urzędu wjazdu. Po dotarciu towarów do Irlandii Północnej, należy złożyć powiadomienie o przybyciu.
Odpowiedzialność za przywozową deklarację skróconą
„Przewoźnik" jest odpowiedzialny za złożenie deklaracji bezpieczeństwa i ochrony. W transporcie RoRo (promowym) dla pojazdów z kierowcą jest to spedytor w imieniu przewoźnika. W przypadku naczep bez kierowcy jest to armator, niemniej jednak wielu armatorów przeniosło to zadanie na swoich klientów-spedytorów.Dane zawarte w przywozowej deklaracji skróconej
Deklarujący:• Ważny numer EORI,
• Imię, nazwisko i adres,
• Numer referencyjny.
Przewoźnik:
• Spedytor (dla pojazdów z kierowcą),
• Armator (dla pojazdów bez kierowców).
Towary:
• Całkowita liczba paczek i waga,
• Rodzaj paczek,
• Wszelkie oznaczenia i numery referencyjne.
Informacje dotyczące trasy przewozu:
• Punkt przekroczenia granicy (nazwa portu/numer urzędu celnego),
• Szacowany czas przybycia i data.
Szczegóły pojazdu:
• Nr identyfikacyjny pojazdu (VIN),
• Plomba przyczepy (jeśli dotyczy).
Informacje importowe:
• Nr EORI importera,
• Opis towaru,
• Numery taryfowe.
Podsumowanie
Przepisy post-Brexit: Po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE, nastąpiły zmiany w przepisach dotyczących importu, jednak Wielka Brytania nie zdołała od razu po opuszczeniu UE podjąć wszystkich wymaganych kroków do zapewnienie przestrzegania ustanowionych przepisów prawa. Wymaga to zatem od importerów dostosowywania się do nowych regulacji. Należy monitorować zmieniające się przepisy i wytyczne, aby uniknąć problemów związanych z importem towarów.Wszystkie te aspekty są istotne dla zapewnienia, aby importowane towary spełniały obowiązujące przepisy i normy dotyczące bezpieczeństwa i ochrony. W Unii Europejskiej obowiązują one już od wielu lat, a teraz przyszedł czas na wprowadzenie ich w Wielkiej Brytanii.
Autor: dr Izabella Tymińska, ekspert ds. ceł, prawa celnego, handlu zagranicznego