Średnia wieku wśród europejskich kierowców to 47 lat. Jedna trzecia w wieku ponad 55 lat w ciągu najbliższych 10 lat odejdzie na emeryturę, podczas gdy mniej niż 5% kierowców ma mniej niż 25 lat. Ponad 70% badanych firm podejmuje działania mające na celu zatrzymanie obecnych i przyciągnięcie nowych kierowców. Ponad połowa oferuje nagrody za wyniki i zwiększa wynagrodzenia, aby zatrzymać i przyciągnąć kierowców. W Europie wynagrodzenie brutto kierowcy ciężarówki jest o 55% wyższe od krajowej płacy minimalnej, a w Holandii sięga aż 233% tej kwoty. Inne działania podejmowane w tym zakresie obejmują inwestowanie w lepsze pojazdy (44%), pokrywanie kosztów dostępu do zawodu (35%) i zapewnianie możliwości podnoszenia kwalifikacji (25%).
Wysoki koszt uzyskania prawa jazdy na samochód ciężarowy i kwalifikacji zawodowych w Europie, który jest średnio 3,7 razy wyższy od przeciętnej miesięcznej płacy minimalnej, stanowi istotną barierę w przyciąganiu ludzi do zawodu, zwłaszcza młodych.
Najnowszy raport IRU pokazuje, że niedobory kierowców utrudniają funkcjonowanie firm transportowych, a w konsekwencji wpływają negatywnie na handel w UE. Chociaż przyczyny są zróżnicowane, UE i rządy poszczególnych państw muszą podjąć działania, aby usuwać bariery wejścia na rynek i poprawiać warunki pracy. Należy np. zlikwidować przerwę między momentem ukończenia szkoły a podjęciem pracy kierowcy, poprzez umożliwienie 17-latkom zdobycia doświadczenia w prowadzeniu pojazdu pod okiem instruktora. Należy także zharmonizować procedury uznawania praw jazdy i kwalifikacji wydanych w krajach trzecich na poziomie UE oraz poprawić warunki odpoczynku kierowców, m.in. poprzez budowę bezpieczniejszych i chronionych parkingów wylicza Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE.Tylko 4% europejskich kierowców ciężarówek to kobiety. Najwięcej pań w stosunku do ogółu zatrudnionych kierowców ciężarówek pracuje w Niemczech (7,2%), Rumunii (6,1%) i Francji (4,5%). Dla kobiet najważniejsze znaczenie mają bezpieczne warunki pracy i dobrze wyposażone strefy odpoczynku.
Źródło: IRU