Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Rygorystyczne przepisy Euro 7: Co to oznacza dla producentów i konsumentów?

Utworzona: 2023-12-23


Parlament Europejski i Rada osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie nowych przepisów mających na celu zmniejszenie emisji generowanych przez samochody osobowe, dostawcze, autobusy, ciężarówki i naczepy.

Rozporządzenie w sprawie homologacji typu i nadzoru rynku pojazdów silnikowych (Euro 7) ma na celu wspieranie przejścia na czystą mobilność i utrzymanie przystępnych cen pojazdów prywatnych i użytkowych dla obywateli i przedsiębiorstw. Pojazdy będą musiały spełniać nowe normy przez dłuższy czas, aby były bardziej przyjazne dla środowiska przez cały okres użytkowania.

Nowe limity emisji spalin

Dla autobusów i ciężarówek, uzgodniony tekst zawiera bardziej rygorystyczne limity emisji spalin mierzone w laboratoriach (np. limit NOx 200 mg/kWh) oraz w rzeczywistych warunkach jazdy (limit NOx 260 mg/kWh), zachowując jednocześnie obecne warunki testowe obowiązujące dla Euro VI.

W przypadku samochodów osobowych i dostawczych negocjatorzy zgodzili się utrzymać obecne warunki testowe dla normy Euro 6 i limity emisji spalin. Na żądanie Parlamentu liczba cząstek spalin będzie mierzona na poziomie PN10 (zamiast PN23, co obejmuje również mniejsze cząsteczki).

Mniejsza emisja cząstek z opon i hamulców, większa trwałość akumulatora

Porozumienie określa limity emisji cząstek hamulcowych PM10 dla samochodów osobowych i dostawczych (3 mg/km dla pojazdów elektrycznych; 7 mg/km dla większości pojazdów z silnikiem spalinowym (ICE), hybrydowych elektrycznych i ogniw paliwowych oraz 11 mg/km dla dużych dostawczych ICE). Wprowadza również minimalne wymagania dotyczące trwałości baterii w samochodach elektrycznych i hybrydowych (80% od momentu rozpoczęcia eksploatacji do 5 lat lub 100 000 km i 72% do 8 lat lub 160 000 km) oraz w dostawczych (75% od momentu rozpoczęcia eksploatacji do 5 lat lub 100 000 km i 67% do 8 lat lub 160 000 km).

Lepsze informowanie konsumentów

Tekst przewiduje stworzenie Paszportu Pojazdu Środowiskowego, który będzie dostępny dla każdego pojazdu i będzie zawierał informacje o jego wydajności środowiskowej w momencie rejestracji (m.in. limity emisji zanieczyszczeń, emisja CO2, zużycie paliwa i energii elektrycznej, zasięg elektryczny, trwałość baterii). Użytkownicy pojazdu będą mieć dostęp do aktualnych informacji o zużyciu paliwa, stanie baterii, emisji zanieczyszczeń i innych istotnych informacji generowanych przez systemy pokładowe i monitory. Ponadto producenci samochodów będą musieli zaprojektować swoje pojazdy w taki sposób, aby uniemożliwić manipulację systemu kontroli emisji poprzez cyfryzację procesu monitorowania pojazdów.

Kolejne kroki

Parlament Europejski i Rada muszą formalnie zatwierdzić porozumienie, zanim wejdzie ono w życie. Rozporządzenie będzie miało zastosowanie 30 miesięcy po jego wejściu w życie dla samochodów osobowych i dostawczych i oraz 48 miesięcy dla autobusów, ciężarówek i naczep (dla pojazdów konstruowanych przez małe firmy produkcyjne, będzie miało zastosowanie od 1 lipca 2030 r. dla samochodów osobowych i dostawczych oraz od 1 lipca 2031 r. dla autobusów i ciężarówek).

Kontekst

10 listopada 2022 r. Komisja Europejska zaproponowała bardziej rygorystyczne normy emisji zanieczyszczeń powietrza dla pojazdów z silnikiem spalinowym, niezależnie rodzaju stosowanego paliwa. Obecne limity emisji dotyczą samochodów osobowych i dostawczych (Euro 6) oraz autobusów i ciężarówek (Euro VI). Proponowana norma Euro 7 uwzględnia emisję substancji innych niż spaliny (mikroplastik z opon i cząstki z hamulców) oraz zawiera wymogi dotyczące trwałości akumulatora.

Źródło: Parlament Europejski
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels