Komisja Europejska zaproponowała zasadniczą zmianę obecnych ram prawnych dotyczących transportu kombinowanego. Zgodnie z tą propozycją, wsparcie finansowe dla transportu kombinowanego i intermodalnego będzie uzależnione od tego, czy dany przewóz umożliwi zmniejszenie kosztów zewnętrznych o 40% w porównaniu z transportem realizowanym wyłącznie drogami. Komisja nie przedstawiła żadnej jasnych ustaleń na temat tego, co będzie uznawane za koszt zewnętrzny i w jaki sposób będzie on obliczany. Państwa członkowskie będą również musiały opracować plany, które zwiększą efektywność transportu kombinowanego i multimodalnego oraz obniżą koszty o co najmniej 10% w ciągu siedmiu lat.
Doceniamy fakt, że Komisja wreszcie zajęła się kwestią przepisów dotyczących transportu kombinowanego. Jednak naszym zdaniem przedstawiony wniosek to stracona szansa na ustanowienie prostych i przejrzystych ram zachęt dla użytkowników kombinowanego i intermodalnego transportu towarowego. Mamy poważne wątpliwości czy uzależnienie zachęt od stopnia redukcji kosztów zewnętrznych przewozów drogowych jest właściwym podejściem. Może to spowolnić działania na rzecz poprawy jakości powietrza i redukcji emisji dwutlenku węgla w transporcie drogowym powiedziała Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE.
Według wnioskodawców, sposób obliczania kosztów zewnętrznych ma być ustalony w drodze aktu wykonawczego. Wniosek zawiera jedynie niejasne odniesienie do podręcznika Komisji dotyczącego kosztów zewnętrznych. Inicjatywa „UE Count Emissions” nie jest w ogóle brana pod uwagę. Obowiązkowe korzystanie z ram elektronicznej informacji o transporcie towarowym (eFTI) to kolejny warunek skorzystania z zachęt. Należy zauważyć, że faktyczne wdrażanie systemu eFTI na poziomie UE dopiero się rozpoczęło. Jeśli nie dojdzie do dalszych opóźnień, zakończenie składania wniosków przewidywane jest dopiero w połowie 2026 r. Obowiązkowe korzystanie z systemu nie powinno stać się przeszkodą w dostępie do zachęt w zakresie transportu kombinowanego.
Dodatkowe komplikacje i niepewność prawna mogą zniechęcić przewoźników do większego korzystania w z transportu kombinowanego i intermodalnego, w związku z czym wniosek może nie spełnić swojego celu, jakim jest dekarbonizacja transportu towarowego i logistyki podsumowała Raluca Marian.
Źródło: IRU