Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Superwydajna ciężarówka - premierowe nagranie

Utworzona: 2023-10-12


Volvo Trucks North America zaprezentowała SuperTruck 2, która przekracza cele w zakresie wydajności dzięki poprawionej aerodynamice i zaawansowanej inżynierii.

Celem programu SuperTruck 2, będącego owocem partnerstwa publiczno-prywatnego z Departamentem Energii Stanów Zjednoczonych, było osiągnięcie 100% poprawy wydajności transportu w porównaniu z wartościami bazowymi z roku 2009. Pomimo trudności, jakie dotknęły łańcuchy dostaw podczas pandemii, inżynierowie Volvo Trucks nie tylko osiągnęli ten cel, ale przekroczyli oczekiwania, otrzymując wzrost wydajności w transporcie towarowym o 134%. Ciężarówka SuperTruck 2 zostanie po raz pierwszy zaprezentowana na stoisku Volvo Trucks podczas konferencji i wystawy zorganizowanej przez Amerykańskie Stowarzyszenie Transportu Drogowego (ATA 2023), która odbędzie się w dniach 14–17 października w Austin w Teksasie.

Kluczem do optymalizacji zużycia paliwa w programie SuperTruck 2 było wykorzystanie zaawansowanych rozwiązań poprawiających aerodynamikę pojazdu, takich jak kabina w kształcie klina, wyposażona w pochyloną i zaokrągloną przednią szybę, przód zaprojektowany wokół zmniejszonego układu chłodzenia, aerodynamiczne owiewki osłaniające lukę między ciągnikiem a naczepą, osłony boczne i spoilery z tyłu naczepy (tzw. ogon łodzi), a także możliwość regulowania wysokości jazdy. Tradycyjne lusterka montowane na masce i kabinie zostały zastąpione kamerami, co pozwoliło zmniejszyć opór powietrza o ponad 4%.

Cały zestaw ciągnik-naczepa został zaprojektowany tak, aby płynnie wypierać powietrze przy minimalnym oporze, dzięki czemu udało się zmniejszyć opór powietrza o 50% w porównaniu z wartością bazową z 2009 r. Wynik ten jest o 20% lepszy niż w SuperTruck 1. Około dwie trzecie poprawy właściwości aerodynamicznych osiągniętej w poprzednim modelu w porównaniu z wartością bazową z 2009 r. było wynikiem optymalizacji własności aerodynamicznych naczepy, tzn. osłon bocznych i tylnego spoilera. Ponieważ te same rozwiązania zostały zastosowane w SuperTruck 2, poprawa aerodynamiki osiągnięta w porównaniu do SuperTruck 1 to w znacznej mierze zasługa zupełnie nowej konstrukcji kabiny, w tym radykalnie innej szybie przedniej.

Oprócz udoskonaleń w zakresie aerodynamiki inżynierowie wdrożyli kilka rozwiązań mających na celu redukcję masy własnej całego zestawu, która wynosi 12200 kg. Volvo Trucks zdecydowało się na konfigurację 4x2, która nie jest powszechna w USA, ale jest często stosowana w Europie, ponieważ zapewnia taką samą ładowność przy mniejszej liczbie osi. Ciężarówkę zaprojektowano tak, aby można ją było dostosować do układu 6x2 lub 6x4, choć konfiguracje te nie były przedmiotem walidacji demonstracyjnej w ramach programu. Krótsza kabina jest lekka i połączona z aluminiowym podwoziem, w którym zastosowano zoptymalizowany lekki układ osi napędowej z pojedynczym kompozytowym wałem napędowym.

Volvo Trucks współpracowało z producentem naczep będącym partnerem projektu, aby zastosować niestandardową, lekką naczepę aerodynamiczną o zaokrąglonym zoptymalizowanym kształcie, aby cały zestaw ciągnika i naczepy tworzył jedną, opływową jednostkę. Producent współpracował także z producentem opon, który dostarczył lekkie, mniejsze, 19,5-calowe opony o niskim oporze toczenia.

Ciągnik SuperTruck 2 jest wyposażone w 48-woltowy układ mikrohybrydowy, który działa jak generator ze zintegrowanym rozrusznikiem. Zapewnia on moc do zasilania funkcji zwiększających komfort kierowcy, w tym w pełni elektryczny system klimatyzacji, który zapewnia zasilanie bez konieczności pracy silnika na biegu jałowym podczas przerw na odpoczynek.


Źródło: Volvo Trucks
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels