Na przestrzeni prawie 75 lat współpraca w dziedzinie transportu drogowego między Europejską Komisją Gospodarczą ONZ a IRU miała zawsze znaczenie priorytetowe. IRU aktywnie uczestniczy w wielu grupach roboczych EKG ONZ, które mają na celu ustalenie norm bezpieczeństwa. Jedną z takich grup jest Światowe Forum na rzecz Harmonizacji Przepisów Pojazdowych (WP.29).
Ostatnio Forum zmieniło Regulamin ONZ nr 157, zwiększając limit prędkości dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych wyposażonych w zautomatyzowane systemy jazdy z 60 do 130 km/h na autostradach. Nowe przepisy, które obejmują również automatyczne zmiany pasów, wejdą w życie w styczniu 2023 roku. Analogiczne przepisy dotyczące pojazdów ciężarowych zostaną wprowadzone w dalszej kolejności.
Przepisy stanowią, że zautomatyzowane systemy jazdy muszą być zgodne z lokalnymi przepisami i mogą być aktywowane tylko na drogach, które są przeznaczone wyłącznie dla pojazdów i są wyposażone w fizyczną barierę rozdzielającą ruch w przeciwnych kierunkach. Kierowca powinien również mieć możliwość obejścia takich systemów i przejęcia kontroli nad pojazdem.
Poprawka zawiera również wymogi w zakresie audytów/raportowania i testów prowadzonych zarówno na torach testowych, jak i w warunkach rzeczywistych, których muszą przestrzegać producenci samochodów produkujący pojazdy wyposażone w zautomatyzowane systemy jazdy. Nowe funkcje muszą również spełniać rygorystyczne wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa i aktualizacji oprogramowania określone w regulacjach ONZ.
Źródło: IRU
grafika poglądowa
Utworzona: 2022-10-12