Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

3000 kierowców bez wody i sanitariatów na granicy z Białorusią

Utworzona: 2025-10-09


Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce (ZMPD) apeluje do Rządu RP o pilne działania w celu rozwiązania kryzysu na polsko-białoruskiej granicy.

Jeszcze przed zamknięciem granicy cały ruch drogowy między Polską a Białorusią był skoncentrowany na jedynym czynnym przejściu granicznym w Koroszczynie (Kukurykach). Po trzynastodniowym zamknięciu tego przejścia polscy przewoźnicy znaleźli się w niezwykle trudnej sytuacji operacyjnej, finansowej i humanitarnej. Decyzja o zamknięciu granicy została ogłoszona zaledwie dwa dni przed jej wejściem w życie, zarówno bez wcześniejszej analizy skutków gospodarczych jak i konsultacji z przedstawicielami branży transportu międzynarodowego. W efekcie setki polskich ciężarówek utknęły po stronie białoruskiej, bez możliwości powrotu do kraju.

Po ponownym otwarciu w nocy z 24 na 25 września przejścia w Koroszczynie powstał ogromny zator ponad 3000 ciężarówek czeka na odprawę, a czas oczekiwania na wjazd do Polski sięga ponad ośmiu dni. Kierowcy przebywają w skrajnie trudnych warunkach bez dostępu do zaplecza sanitarnego, wody i ciepłych posiłków. Wielu z nich od kilkunastu dni nocuje w kabinach pojazdów, z ograniczonymi zapasami żywności i paliwa, w niskich temperaturach.

Z informacji przekazywanych przez przewoźników wynika, że tempo odpraw celnych po stronie polskiej jest niewystarczające, głównie z powodu braków kadrowych w Krajowej Administracji Skarbowej. Obecna obsada nie pozwala na znaczące zwiększenie liczby odpraw, co uniemożliwia rozładowanie kolejki i przedłuża dramat kierowców.

Apelujemy do Ministra Finansów o natychmiastowe przesunięcie dodatkowych funkcjonariuszy celnych i służb granicznych do Koroszczyna. To jedyne dziś przejście obsługujące drogowy ruch towarowy między Polską a Białorusią. Szybkie wzmocnienie kadrowe i organizacyjne jest konieczne, by nie tylko rozładować zator, lecz przede wszystkim zapewnić kierowcom bezpieczeństwo i podstawowe warunki bytowe mówi Jan Buczek, Prezes ZMPD.
ZMPD podkreśla, że obecna sytuacja stanowi naruszenie podstawowych standardów humanitarnych. Kierowcy zawodowi pozostają w strefie przygranicznej w warunkach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu, pozbawieni dostępu do sanitariatów, zaplecza medycznego i możliwości odpoczynku. Wielu z nich zgłasza problemy zdrowotne wynikające z długotrwałego przebywania w kabinach i braku dostępu do świeżej żywności oraz bieżącej wody.

Apeluje o natychmiastowe działania władz państwowych, w tym o:
🚩 wzmocnienie obsady służb celno-granicznych,
🚩 uruchomienie tymczasowych punktów pomocy humanitarnej i medycznej dla kierowców,
🚩 wypracowanie rozwiązań umożliwiających przekierowanie części ruchu towarowego na inne przejścia graniczne.

Sytuacja ta zagraża nie tylko płynności transportu międzynarodowego, lecz także bezpieczeństwu ludzi oraz pozycji polskich przedsiębiorstw na rynkach wschodnich. Z powodu przestojów i niemożności realizacji kontraktów polscy przewoźnicy narażeni są na utratę zleceń, które mogą zostać przejęte przez firmy z innych krajów. ZMPD wzywa do pilnego zwołania międzyresortowego zespołu kryzysowego z udziałem przedstawicieli rządu, Krajowej Administracji Skarbowej i organizacji branżowych, w celu wypracowania skutecznych rozwiązań zarówno dla przewoźników, jak i kierowców, oraz przywrócenia normalnego funkcjonowania granicy.

Źródło: ZMPD
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels