Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Fracht to nie kredyt! 14 dni na zapłatę za przewóz

Utworzona: 2025-02-01


W styczniu br. zakończyły się konsultacje społeczne nad kolejną wersją projektu nowelizacji ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy - Prawo przewozowe.

Jak informuje Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce (ZMPD) to już trzecia wersja projektu mająca na celu wspomóc branżę między innymi poprzez wdrożenie regulacji dla pośredników w transporcie drogowym rzeczy oraz rozwiązań obniżających koszty funkcjonowania przewoźników drogowych w czasie kryzysu.

Ustawa przewiduje nałożenie obowiązków na podmioty wykonujące inne czynności związane z przewozem drogowym i występujące jako pośrednicy przy przewozie rzeczy, spedytorzy lub podwykonawcy, przy zlecaniu przewozów drogowych rzeczy krajowym i zagranicznym przewoźnikom. Ma być wprowadzony zakaz zlecania przewozów podmiotom, które nie mają uprawnień. Pośrednicy i zlecający będą zobowiązani do weryfikacji uprawnień podmiotów mających wykonać przewóz.

Zmiany mają nastąpić w systemie dokumentowania i potwierdzania sytuacji finansowej firmy pośrednika. Dokumentowanie posiadania kapitału w wysokości 50 tys. euro ma być możliwe m.in. poprzez polisę ubezpieczeniową. W tym zakresie przewiduje się doprecyzowanie w rozporządzeniu wymogów jakie będzie musiała spełnić ta polisa. Ponadto projekt ustawy precyzuje wymogi wobec zarządzających transportem. W tym zakresie uwzględniono m.in. postulat ZMPD, aby zarządzający transportem mogli kierować operacjami transportowymi nie więcej niż u dwóch przewoźników. Niniejsze ograniczenie nie będzie dotyczyło właścicieli, współwłaścicieli przedsiębiorstwa, wspólnika spółki, członka zarządu spółki lub przewoźnika drogowego będącego osobą fizyczną.

Ponadto Ministerstwo Infrastruktury proponuje wprowadzenie odpowiedzialności pośrednika przy przewozie rzeczy, spedytora oraz podwykonawcy za wypłatę należności dla przewoźnika drogowego za realizację zleconego przewozu, a także za wypłatę zaległego wynagrodzenia kierowcy wykonującego przewóz drogowy.

Jedne z najważniejszych dla przewoźników propozycji zmian zawarte są w przepisach epizodycznych. Planuje się wprowadzenie na okres 24 miesięcy zmian w zakresie terminu zapłaty za wykonanie usługi przewozowej. Termin ten ma wynosić 14 dni - z możliwością jego przedłużenia do 30 dni. Została także opracowana propozycja rozwiązań prawnych zakładająca tymczasowe zmniejszenie obciążeń przewoźników z tytułu odprowadzanych składek na ubezpieczenia społeczne kierowców. W okresie 12 miesięcy podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne kierowców wykonujących zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych ma być obniżona do kwoty minimalnego wynagrodzenia. Należy podkreślić, że proponowane rozwiązania będą podane kolejnym uzgodnieniom rządowym, a w przypadku ich przyjęcia zostaną skierowane do dalszych prac parlamentarnych.

Pismo wysłane do Ministerstwa Infrastruktury z uwagami ZMPD

Źródło: ZMPD
Do ulubionych

Komentarze (30)

~Tew
3 mies. temu
Termin płatności powinien wynosić maksymalnie 7 dni za zgodą do 14 dni. Wtedy spedycje nie będą zarabiały na skonto, bądź firmy faktoringowe. Dlaczego przewoźnik musi regulować zobowiązania finansowe w ciągu maksymalnie 14 dni? Tj. Oplaty drogowe, paliwo. Skoro są czasy cyfrowe Dlaczego ciezarowki a raczej ich kierowcy nie są wyposażeni w terminal płatniczy? Klient zamawiający transport powinien zapłacić za transport odrazu lecz przewoźnik nie mógłby ruszyc tych pieniędzy przed upływem 7-14 dni, chyba klient nie ma żadnego zastrzeżenia do przewoźnika o należycie wykonanej usłudze i podpisaniu i ostemplowaniu cmr, wz, liefershein czy delivery note.
A nie tak jak w chwili obecnej jest 30 badz 45 dni najczęściej i u chamdkich spedycji 60 dni i to w dodatku od otrzymania oryginałow haha. Gdzie jest cyfrowe cmr?
~Donald Truck
3 mies. temu
powinni płacić co pół roku i tak chętni psiewożnicy sefy będę na taki termin
~Adix 78
3 mies. temu
Super emerytury czekaja kierowcow z najnizszej krajowej. Nic tylko ksztalcic sie na beduina c plus e. Z pracy w spozywczaku lepsza emeryta wyjdzie przy nadgodzinach, o l4 juz nie mowiac
~maly
3 mies. temu
jak masz najnizsza na umowie to napewno ale jak ma byc lepiej jak beduini-alimenciarze wola takie warunki dziadtransy to lubia
~Promil
3 mies. temu
Zawsze odezwie sie, biedny, drajwer, taki co sie do lopaty nie nadaje, nie mowiac o kasie w biedrze... wtedy taki idzie na kierowce i zawsze mu zle... adix... takiemu jak ty mowie, zaloz sobie konto i wplacaj na przyszla emeryture, taki filar, bedziesz mial wiecej niz z zusu, to dla takiego jak ty jest za ciezkie do ogarniecia
Zobacz cały wątek
FIRMOWY SPOTLIGHT
Studio Patrzałek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels