Jak informuje Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce (ZMPD) to już trzecia wersja projektu mająca na celu wspomóc branżę między innymi poprzez wdrożenie regulacji dla pośredników w transporcie drogowym rzeczy oraz rozwiązań obniżających koszty funkcjonowania przewoźników drogowych w czasie kryzysu.
Ustawa przewiduje nałożenie obowiązków na podmioty wykonujące inne czynności związane z przewozem drogowym i występujące jako pośrednicy przy przewozie rzeczy, spedytorzy lub podwykonawcy, przy zlecaniu przewozów drogowych rzeczy krajowym i zagranicznym przewoźnikom. Ma być wprowadzony zakaz zlecania przewozów podmiotom, które nie mają uprawnień. Pośrednicy i zlecający będą zobowiązani do weryfikacji uprawnień podmiotów mających wykonać przewóz.
Zmiany mają nastąpić w systemie dokumentowania i potwierdzania sytuacji finansowej firmy pośrednika. Dokumentowanie posiadania kapitału w wysokości 50 tys. euro ma być możliwe m.in. poprzez polisę ubezpieczeniową. W tym zakresie przewiduje się doprecyzowanie w rozporządzeniu wymogów jakie będzie musiała spełnić ta polisa. Ponadto projekt ustawy precyzuje wymogi wobec zarządzających transportem. W tym zakresie uwzględniono m.in. postulat ZMPD, aby zarządzający transportem mogli kierować operacjami transportowymi nie więcej niż u dwóch przewoźników. Niniejsze ograniczenie nie będzie dotyczyło właścicieli, współwłaścicieli przedsiębiorstwa, wspólnika spółki, członka zarządu spółki lub przewoźnika drogowego będącego osobą fizyczną.
Ponadto Ministerstwo Infrastruktury proponuje wprowadzenie odpowiedzialności pośrednika przy przewozie rzeczy, spedytora oraz podwykonawcy za wypłatę należności dla przewoźnika drogowego za realizację zleconego przewozu, a także za wypłatę zaległego wynagrodzenia kierowcy wykonującego przewóz drogowy.
Jedne z najważniejszych dla przewoźników propozycji zmian zawarte są w przepisach epizodycznych. Planuje się wprowadzenie na okres 24 miesięcy zmian w zakresie terminu zapłaty za wykonanie usługi przewozowej. Termin ten ma wynosić 14 dni - z możliwością jego przedłużenia do 30 dni. Została także opracowana propozycja rozwiązań prawnych zakładająca tymczasowe zmniejszenie obciążeń przewoźników z tytułu odprowadzanych składek na ubezpieczenia społeczne kierowców. W okresie 12 miesięcy podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne kierowców wykonujących zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych ma być obniżona do kwoty minimalnego wynagrodzenia. Należy podkreślić, że proponowane rozwiązania będą podane kolejnym uzgodnieniom rządowym, a w przypadku ich przyjęcia zostaną skierowane do dalszych prac parlamentarnych.
Pismo wysłane do Ministerstwa Infrastruktury z uwagami ZMPD
Źródło: ZMPD
Utworzona: 2025-02-01