Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Wielki test i pięć gwiazdek dla Mercedesa Actrosa. Bezpieczniej już się nie da

Utworzona: 2025-10-09


W najnowszej rundzie testów Euro NCAP dla ciężkich pojazdów użytkowych Mercedes-Benz dołączył do Volvo, uzyskując maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę bezpieczeństwa. W drugim w historii teście ciężarówek organizowanym przez Euro NCAP eksperci sprawdzili, jak zmiany w konstrukcji i wyposażeniu bezpieczeństwa wpływają na realny poziom ochrony kierowców i innych uczestników ruchu.

Wynik dla modelu Actros pokazuje, że niemiecki producent znacząco poprawił swoją ofertę względem ubiegłego roku. Testy wykazały, że najnowsza wersja Mercedesa Actrosa z najniższą kabiną otrzymała pięć gwiazdek, podczas gdy dwa pozostałe warianty Actros F i Actros L ProCabin – uzyskały cztery gwiazdki z uwagi na gorszą widoczność z miejsca kierowcy. Wszystkie trzy wersje zostały również wyróżnione certyfikatem CitySafe, który przyznawany jest ciężarówkom najlepiej przystosowanym do bezpiecznej jazdy w ruchu miejskim. To ważny sygnał dla operatorów flot, że Actros może być bezpiecznym wyborem również w dostawach miejskich, jeśli zostanie odpowiednio skonfigurowany pod względem systemów wspomagających kierowcę.

W tegorocznej edycji Euro NCAP ocenie poddano dziesięć popularnych modeli ciężarówek, które łącznie odpowiadają za około 95 procent rynku w segmencie pojazdów sztywnych (rigid trucks) wykorzystywanych w transporcie dalekobieżnym. Oprócz Actrosa przetestowano także pojazdy Volvo, Renault, Scania, DAF i MAN. Pięciogwiazdkową ocenę utrzymały modele Volvo FM i FH Aero, które już w 2024 roku zdobyły najwyższy wynik. Renault T zyskał cztery gwiazdki oraz certyfikat CitySafe dzięki wprowadzeniu systemu wykrywania rowerzystów po stronie pasażera, mającego zapobiegać groźnym wypadkom przy skrętach w mieście. Scania R-serii poprawiła ocenę z trzech do czterech gwiazdek, a model G utrzymał cztery gwiazdki i wyróżnienie CitySafe. DAF XF otrzymał trzy gwiazdki, ale producent został pozytywnie oceniony za fakt, że niemal wszystkie elementy bezpieczeństwa oferuje w standardzie, w przeciwieństwie do wielu konkurentów. Model MAN TGX, który nie był oficjalnie zgłoszony do testu, został oceniony na trzy gwiazdki, lecz bez przyznania certyfikatu CitySafe z powodu ograniczonej widoczności z kabiny.

tabela przedstawiająca zestawienie ocen przyznane różnym markom ciężarówek

Euro NCAP podkreśla, że wypadki z udziałem ciężarówek są jednymi z najcięższych na europejskich drogach. Choć pojazdy tego typu stanowią mniej niż 3 procent floty, odpowiadają za około 15 procent śmiertelnych ofiar wypadków. Co istotne, jedynie 11 procent poszkodowanych w kolizjach z ciężarówkami to ich kierowcy pozostałe ofiary to pasażerowie samochodów osobowych, piesi i rowerzyści. Dlatego organizacja kładzie nacisk na poprawę widoczności, skuteczność systemów zapobiegania kolizjom oraz bezpieczeństwo po wypadku. Testy obejmują trzy kluczowe obszary: Safe Driving (bezpieczna jazda i monitorowanie kierowcy), Crash Avoidance (systemy wspomagania i unikanie kolizji) oraz Post Crash Safety (łatwość akcji ratunkowej i dostępność danych dla służb).

W 2028 roku planowana jest kolejna runda testów, w której pojawią się już rzeczywiste zderzenia ciężarówek, z naciskiem na ochronę bierną i zmniejszenie ryzyka śmierci kierowców samochodów osobowych w kolizjach czołowych z pojazdami ciężkimi.

Źródło: NCAP
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
STALSPEED


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels