W tegorocznej edycji Euro NCAP ocenie poddano dziesięć popularnych modeli ciężarówek, które łącznie odpowiadają za około 95 procent rynku w segmencie pojazdów sztywnych (rigid trucks) wykorzystywanych w transporcie dalekobieżnym. Oprócz Actrosa przetestowano także pojazdy Volvo, Renault, Scania, DAF i MAN. Pięciogwiazdkową ocenę utrzymały modele Volvo FM i FH Aero, które już w 2024 roku zdobyły najwyższy wynik. Renault T zyskał cztery gwiazdki oraz certyfikat CitySafe dzięki wprowadzeniu systemu wykrywania rowerzystów po stronie pasażera, mającego zapobiegać groźnym wypadkom przy skrętach w mieście. Scania R-serii poprawiła ocenę z trzech do czterech gwiazdek, a model G utrzymał cztery gwiazdki i wyróżnienie CitySafe. DAF XF otrzymał trzy gwiazdki, ale producent został pozytywnie oceniony za fakt, że niemal wszystkie elementy bezpieczeństwa oferuje w standardzie, w przeciwieństwie do wielu konkurentów. Model MAN TGX, który nie był oficjalnie zgłoszony do testu, został oceniony na trzy gwiazdki, lecz bez przyznania certyfikatu CitySafe z powodu ograniczonej widoczności z kabiny.

Euro NCAP podkreśla, że wypadki z udziałem ciężarówek są jednymi z najcięższych na europejskich drogach. Choć pojazdy tego typu stanowią mniej niż 3 procent floty, odpowiadają za około 15 procent śmiertelnych ofiar wypadków. Co istotne, jedynie 11 procent poszkodowanych w kolizjach z ciężarówkami to ich kierowcy pozostałe ofiary to pasażerowie samochodów osobowych, piesi i rowerzyści. Dlatego organizacja kładzie nacisk na poprawę widoczności, skuteczność systemów zapobiegania kolizjom oraz bezpieczeństwo po wypadku. Testy obejmują trzy kluczowe obszary: Safe Driving (bezpieczna jazda i monitorowanie kierowcy), Crash Avoidance (systemy wspomagania i unikanie kolizji) oraz Post Crash Safety (łatwość akcji ratunkowej i dostępność danych dla służb).
W 2028 roku planowana jest kolejna runda testów, w której pojawią się już rzeczywiste zderzenia ciężarówek, z naciskiem na ochronę bierną i zmniejszenie ryzyka śmierci kierowców samochodów osobowych w kolizjach czołowych z pojazdami ciężkimi.
Źródło: NCAP
