Firmy transportowe, które podlegają surowym przepisom w zakresie bezpieczeństwa i wynagrodzeń, nie mogą konkurować z sektorem, który polega na wyzysku niskoopłacanych pracowników. Ta nierównowaga może zagrozić nie tylko przyszłości sektora, ale także bezpieczeństwu drogowemu w Europie. W związku z tym, pod koniec w październiku 2024 roku europarlamentarzystka Valentina Palmisano (Lewica) skierowała kilka pytań do Komisji Europejskiej.
🚩 Jakie kroki Komisja zamierza podjąć, aby zapewnić rygorystyczne stosowanie dyrektywy 2009/52/WE, aby zapobiec wyzyskowi pracowników spoza Europy, który zakłóca funkcjonowanie rynku pracy i szkodzi europejskim przewoźnikom drogowym?
🚩 W jaki sposób Komisja planuje zaostrzyć kontrole międzynarodowe i wewnętrzne (zwłaszcza w odniesieniu do państw członkowskich najbardziej „aktywnych” w wydawaniu europejskich praw jazdy / wymianie zagranicznych praw jazdy na dokumenty europejskie aby zapobiec wyzyskowi pracowników i zapewnić równe warunki działania?
🚩 Jakie środki Komisja przewiduje w celu ochrony praw europejskich przewoźników dotkniętych nieuczciwą konkurencją?
Odpowiedzi udzielone przez Magnusa Brunnera, Komisarz ds. wewnętrznych i migracji, w imieniu Komisji Europejskiej
🚩 Komisja regularnie monitoruje wdrażanie dyrektywy w sprawie sankcji wobec pracodawców 2009/52/WE przez państwa członkowskie i organizuje regularne spotkania grup ekspertów na temat nielegalnej migracji i przepisów zawartych we wspomnianej dyrektywie w celu wymiany informacji i dobrych praktyk.🚩 Komisja zamierza zaostrzyć egzekwowanie i w razie potrzeby, dokonać przeglądu przepisów dotyczących zapobiegania wyzyskowi pracowników o nielegalnym statusie w Europie.
🚩 Obecnie Komisja ocenia działania Europejskiego Urzędu ds. Pracy w odniesieniu do jego celów, mandatu i zadań.
Zgodnie z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1072/2009 państwa członkowskie powinny wydawać unijnym przewoźnikom posiadającym wspólnotową licencję zaświadczenie kierowcy dla każdego kierowcy, którego legalnie zatrudniają lub wykorzystują i który nie jest obywatelem państwa członkowskiego ani długoterminowym rezydentem. Zaświadczenie potwierdza, że kierowca jest legalnie zatrudniony zgodnie z odpowiednimi przepisami w państwie członkowskim, które je wydaje. Komisja nie ma wiedzy o żadnych problemach systemowych dotyczących wydawania zaświadczeń dla kierowców przez państwa członkowskie.
Komisja stanowczo potępia wszelkie praktyki dyskryminacyjne między kierowcami zagranicznymi a kierowcami z UE w odniesieniu do warunków pracy i wynagrodzenia. Pakiet mobilności I, który został przyjęty w lipcu 2020 r., znacznie poprawił warunki pracy i wynagrodzenia kierowców i musi być stosowany do wszystkich kierowców, niezależnie od ich obywatelstwa. Do państw członkowskich należy egzekwowanie tych przepisów poprzez kontrole na drogach i siedzibach firm.
Źródło: Parlament Europejski
grafika poglądowa