Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

48 studentów i 2 słonie - ciekawostki i fakty o najsłynniejszym dostawczaku świata

Utworzona: 2025-01-25


Obecny na rynku od sześćdziesięciu lat Ford Transit ma niezwykle bogatą historię, pełną zaskakujących ciekawostek i mało znanych informacji. W 2025 roku świętujemy 60. urodziny tego kultowego modelu – oto kilka niezwykłych faktów o Transicie.

Kilka ciekawostek o powstaniu Forda Transita…

W zespole inżynierów pracujących nad samochodem był m. in. Sir Alex Trotman – późniejszy prezes i dyrektor generalny Ford Motor Company. Prace rozwojowe pierwszej generacji Transita miały kryptonim „Project Redcap”, a oficjalną nazwą modelu miała być „V-Seria”. W ostatniej chwili – przed wprowadzeniem samochodu do salonów – zmieniono nazwę na Transit.

Jeszcze przed rozpoczęciem produkcji firma przyjęła zamówienia na kwotę 33 milionów funtów. Pierwszy Ford Transit zjechał z linii montażowej w angielskiej fabryce pojazdów użytkowych Langley w Berkchire 9 sierpnia 1965 roku – była to stara fabryka brytyjskich samolotów myśliwskich Hawker Hurricane. Zbudowano tam prawie 318 tys. Transitów, zanim w 1972 roku produkcja przeniosła się do Southampton – dawnej fabryki Spitfire’ów. Do 2013 roku powstało tam ponad 2,2 mln egzemplarzy.

48 studentów i 2 słonie

Podczas prac rozwojowych bardzo często przeprowadzano testy wytrzymałościowe na brytyjskich drogach publicznych. Lokalna policja tak bardzo przywykła do widoku jeżdżących w nocy prototypowych Transitów, że często zatrzymywała kierowców, aby dowiedzieć się jak postępują prace.

W 1972 roku, aby zademonstrować wytrzymałość nowego silnika wysokoprężnego dwa Fordy Transity bez przerwy przez tydzień jeździły po torze wyścigowym Monza. W tym czasie pobito trzy światowe rekordy wytrzymałościowe – jednym z nich była jazda na dystansie 16 tys. km ze średnią prędkością 118,6 km/h. Natomiast w 1986 roku brytyjskie Radio Capital okrążało autostradę M25 przez siedem dni i nocy jeżdżąc Transitem.

W 1965 roku pojazd ten t był jedyną furgonetką, która mogła pomieścić płytę sklejki o wymiarach 240x120 cm. Sprawdzono również ilu studentów zmieści się do Transita – dokładnie 48. Bicie rekordu przeprowadzono w Barking College pod Londynem. Londyńskie ZOO również zapisało się na kartach historii tego modelu – w roku premiery auta poproszono Forda o pomoc w transporcie dwóch małych słoni. Transit poradził sobie bez problemu.


Na lądzie, w powietrzu i na wodzie…

Transit zawsze cieszył się popularnością jako samochód kempingowy, ponieważ jego przestronne wnętrze zapewniało mnóstwo miejsca na weekendowy wypad. W 1973 roku pojawiła się na brytyjskim rynku oferta skierowana do podróżnych z ograniczonym budżetem. Zaoferowano im niedrogi sposób dotarcia do Australii. Podróż miała trwać 10 tygodni, a samochodem do tego wykorzystanym był oczywiście Transit.

W 1985 roku praktykanci Forda z Dunton w Wielkiej Brytanii zbudowali pływającego Transita, aby wziąć udział w corocznym wyścigu tratw w Southend w hrabstwie Essex. W tym samym roku samochód wzbił się w powietrze, stając się pierwszym na świecie vanem, który przeskoczył 15 samochodów. Kaskader Steve Matthews podjął to wyzwanie, aby zebrać pieniądze na badania nad rakiem.

Podczas brytyjskiej premiery w październiku 1965 roku najtańszy Transit – model z krótkim rozstawem osi, silnikiem benzynowym i ładownością 610 kg – kosztował 542 funty. Najdroższy w ofercie był wówczas 15-miejscowy autobus w wersji Custom, wyceniony na 997 funtów, do których należało doliczyć 159 funtów podatku od zakupu.


Źródło: Ford
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels