Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Austria planuje kolejna podwyżkę myta dla ciężarówek. Wzrost nawet o 13 %

Utworzona: 2025-07-28


Planowana na 2026 rok podwyżka opłat drogowych dla ciężarówek w Austrii wzbudza poważne obawy wśród przedstawicieli branży transportowej i austriackiej gospodarki. Jak ostrzegają prezydentka Izby Gospodarczej Górnej Austrii (WKOÖ) podniesienie myta o około 13% przy jednoczesnym zwiększeniu opłaty CO₂ może doprowadzić do dalszego pogorszenia konkurencyjności kraju i wzrostu inflacji.

Sytuacja jest tym bardziej niepokojąca, że austriacka gospodarka doświadcza już trzeciego roku recesji z rzędu, a inflacja w czerwcu ponownie wzrosła do 3,3%, przekraczając średnią unijną. Zdaniem ekspertów, proponowane zmiany, które mają obejmować nie tylko waloryzację stawek myta, ale także wyraźne podniesienie już obowiązującej opłaty za emisję CO₂, uderzą bezpośrednio w firmy logistyczne i konsumentów.

Koszty, jakie ponoszą przedsiębiorstwa, będą musiały zostać przeniesione na handel i przemysł, a finalnie na obywateli w postaci wyższych cen produktów. Już teraz wysokie koszty działalności powodują, że niektóre firmy rozważają przeniesienie działalności za granicę. Wzrost opłat może tylko ten trend pogłębić. Według wyliczeń, eksploatacja 40-tonowego zestawu transportowego kosztuje obecnie ok. 81 000 euro rocznie, a po planowanych zmianach miałaby wzrosnąć do około 92 000 euro.

Co więcej, porównanie z innymi krajami UE pokazuje, że Austria już teraz ma najwyższe stawki myta 40-tonowa ciężarówka nie przejedzie nawet 100 km za 50 euro, podczas gdy w Niemczech za tę samą kwotę pokona o połowę dłuższy dystans. Według badania grupy doradczej Prognos, wpływy z austriackiego systemu opłat drogowych dla ciężarówek wynoszą obecnie 1,7 miliarda euro rocznie aż o 20% więcej, niż wynoszą realne koszty infrastruktury. Do tego dochodzi jeszcze ponad 500 milionów euro rocznie z tytułu dywidendy operatora ASFINAG i VAT-u od myta, co czyni z tego mechanizmu istotne źródło dochodów państwa. Tymczasem rząd konsekwentnie odmawia ujawnienia metod kalkulacji taryf.

Wysokie obciążenia już odbijają się na kondycji branży – liczba rejestracji nowych ciężarówek i ciągników siodłowych w Austrii spadła w zeszłym roku o ponad 20%. W tej sytuacji przedstawiciele sektora transportu apelują do rządu o wstrzymanie planowanych podwyżek.

Domagamy się utrzymania stawek opłat drogowych na obecnym poziomie w 2026 roku. Należy zrezygnować z kolejnego wzrostu opłat CO₂, zawiesić waloryzację taryf i wreszcie ujawnić sposób ich kalkulacji” apelują zgodnie Doris Hummer i Wolfgang Schneckenreither.
Branża transportowa w Austrii stoi dziś przed poważnym wyzwaniem. Jeśli rząd nie zrewiduje swoich planów, krajowy sektor logistyczny może zostać dotknięty poważnymi konsekwencjami, które odbiją się nie tylko na przedsiębiorcach, ale i na konsumentach w całym regionie.

Źródło: WKO.at
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels