Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Innowacje torują drogę dla czystszego transportu

Utworzona: 2025-01-05


W materiałąch podsumowujących miniony rok w branży środków transportu drogowego bardzo często nawiązywaliśmny do tego, co się wydarzyło na najważniejszej imprezie wystawienniczej IAA Transportation w Hanowerze. Nie wszystko, co godne przypomnienia się jednak zmieściło w poprzednich artykułach. Kolejny raz zatem wracamy do hanowerskiej wystawy.

Mniejszy opór - większy zasięg

Firma Sinotruk i jej spółka-matka China National Heavy Duty Truck dała na IAA Transportation imponujący pokaz możliwości technologicznych. Prawdziwą perełką na jej stoisku był koncepcyjny zestaw ciężarowych Yellow River o opływowych kształtach, wyposażony w wodorowy silnik spalinowy, sprzęgnięty z naczepą o specyficznie wyprofilowanym nadwoziu. W konstrukcji pojazdu zastosowano ponad 20 aktywnych i pasywnych rozwiązań zmniejszających opór powietrza - w takich elementach jak kratki wlotu powietrza, klamki drzwi czy kamery zamiast lusterek wstecznych. Wszystko po to, aby osiągnąć imponujący współczynnik oporu aerodynamicznego Cx o wartości 0,286, który pozwala zaoszczędzić ok. 15% energii. Kabina ciągnika ma kształt imitujący kroplę wody - jest węższa z przodu (2150 mm) i szersza z tyłu (2500 mm). Konstrukcja naczepy typu „rybi grzbiet” uwzględnia bioniczną koncepcję redukcji oporu powietrza. Sześciocylindrowy silnik o mocy 530 KM zapewnia moment obrotowy 2700 Nm. Jednostka współpracuje z automatyczną skrzynią biegów. Chińczycy chwalą się, że ich zestaw ciężarowy przejechał 4871 km z pełnym zbiornikiem paliwa, ustanawiając nowy rekord Guinnessa.

Chiński pokaz technologii przyjaznych naturze

Z wyglądu Actros, ale logo inne...

Firma KEYOU z Monachium, specjalista w dziedzinie silników wodorowych, zaprezentowała na targach IAA Transportation ciągnik siodołowy KEYOU H2 wyposażony w jednostkę napędową spalającą wodór. Samochód jest oparty na modelu Mercedes-Benz Actros z silnikiem o pojemności 12,8 l. Firma zamierza wprowadzić go na drogi w 2026 roku. Ciągnik zostanie wyposażony w zbiorniki wodoru przechowywanego pod ciśnieniem 350 barów. Wybór tej technologii podyktowany był dwoma podstawowymi względami. Po pierwsze, jest tańsza niż zbiorniki pod ciśnieniem 700 barów ze względu na mniejszą złożoność, a po drugie infrastruktura tankowania wodoru pod ciśnieniem 350 barów jest znacznie bardziej rozwinięta. Firma obiecuje, że zasięg ciągnika wyniesie ok. 650 km. Oferuje pakiet usług obejmujących pojazd, ubezpieczenie i serwis.

KEYOU wprowadza na rynek wodorową ciężarówkę

Pokaz imponujących możliwości

Grupa ZF pokazała na targach IAA swoje innowacyjne podejście w zakresie elektryfikacji, automatyzacji i bezpieczeństwa pojazdów użytkowych. Jedną z zaprezentowanych nowości była modułowa platforma e-mobilności. Składa się z różnych silników elektrycznych, falowników, trzybiegowej skrzyni przekładniowej oraz powiązanych z nią komponentów elektrycznych. Ten pakiet oferuje producentom elastyczność w konfigurowaniu systemu napędu elektrycznego, zgodnie z ich wymaganiami. Kolejną atrakcją była koncepcja TrailTrax do elektryfikacji naczep. System integruje elektryczną oś napędową AxTrax 2 i modułowy system akumulatorów. Komponenty te pomagają zmniejszyć emisję CO2 nawet o 16%. System przekształca ciężki ciągnik z silnikiem wysokoprężnym w pojazd hybrydowy, co obniża zużycie paliwa i zmniejsza emisję. Z kolei hybrydowa skrzynia biegów TraXon 2 umożliwia czysto elektryczną jazdę pojazdom zarówno w pełni hybrydowym, jak i hybrydom typu plug-in. Rozwiązanie pierwotnie opracowane dla aut osobowych zostało dostosowane do wymagań pojazdów użytkowych.

ZF nadaje tempo rozwojowi branży pojazdów użytkowych

Mieszanka bieżnika z krzemionką

Targi IAA Transportation były miejscem światowej premiery nowej linii opon ciężarowych klasy premium Goodyear EQMAX i EQMAX ULTRA. Dzięki nowej mieszance bieżnika z wyższą zawartością krzemionki nowe ogumienie zapewnia do 20% dłuższy przebieg oraz do 6% niższe opory toczenia w porównaniu z poprzednikami. Mieszanka bieżnika z krzemionką została zaprojektowana tak, aby poprawić trwałość, ograniczyć wytwarzanie ciepła i zmniejszyć opory toczenia, co przekłada się na dłuższy przebieg i większą oszczędność paliwa. Opony zostały zaprojektowane z myślą o pojazdach elektrycznych, ale są kompatybilne z różnymi układami napędowymi – od silników spalinowych i gazowych po elektryczne i wodorowe. Stanowią więc uniwersalne rozwiązanie dla wszystkich typów pojazdów.

Nowa generacja opon z ekologicznym akcentem

Wysyp nowości Continentala

Podczas targów IAA Transportation Continental zaprezentował trzy nowe opony dla segmentu ciężkiego: Conti EfficientPro 5 – ciężarową, Conti Urban NXT – zrównoważoną do ruchu miejskiego oraz Conti EcoPlus HT3+ – najnowszą wersję opony do naczep. Opona Conti EfficientPro 5 na oś kierowaną jest przeznaczona do samochodów ciężarowych z silnikami spalinowymi, hybrydowymi lub elektrycznymi. Wyróżnia się o 10% niższymi oporami toczenia w porównaniu z poprzednim modelem. Specjalna mieszanka gumowa bieżnika w połączeniu ze sztywnym profilem opony pomaga zmniejszyć opór toczenia, co z kolei wydłuża jej przebieg o około 5% w porównaniu z poprzednikiem. Autobusowa opona Conti Urban NXT (jej rynkowa premiera jest planowana w przyszłym roku) łączy wysoki udział zrównoważonych materiałów z wyjątkową efektywnością energetyczną. Opory toczenia nowej opony miejskiej zostały zmniejszone o 25% w porównaniu z modelem Conti Urban HA3. Opona Conti EcoPlus HT3+ została zaprojektowana do naczep z elektrycznymi osiami napędowymi – oferuje wyjątkowe parametry pod względem trakcji i oporów toczenia oraz szczególnie wysoką nośność, która została zwiększona o 500 kg na każdą oś w porównaniu z konwencjonalnym ogumieniem.

Oponiarska odpowiedź na nowe trendy
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels