BUŁGARIA I RUMUNIA
1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria stały się częścią strefy Schengen, co oznacza zniesienie kontroli granicznych na granicach lądowych między Rumunią a Węgrami, Bułgarią a Rumunią oraz Grecją a Bułgarią. Granice te stały się wewnętrznymi przejściami granicznymi strefy Schengen.
Od stycznia 2025 nowe zasady na granicach Rumunii i Bułgarii
DANIA
1 stycznia 2025 r. eurowiniety zastąpione zostały opłatą dla samochodów ciężarowych, która jest obliczana w oparciu o kilometry i poziom emisji CO2 pojazdu. W ten sposób transport towarowy powinien stać się bardziej przyjazny dla środowiska.
Nowy system opłat drogowych i koniec z eurowinietami
🔸 Zmiany w egzaminach na prawo jazdy
Od 1 stycznia 2025 roku w Danii wejdą w życie nowe przepisy dotyczące języków obowiązujących podczas egzaminów na prawo jazdy, które mogą znacząco wpłynąć na dostępność pracy w transporcie, szczególnie dla cudzoziemców oraz uchodźców.
Koniec z tłumaczami i początek problemów kierowców
FRANCJA
Od stycznia 2025 roku rząd francuski zamierza nałożyć na wszystkie firmy, krajowe i zagraniczne, zajmujące się transportem drogowym, zarówno pasażerskim, jak i towarowym, obowiązek informowania swoich klientów o emisji gazów cieplarnianych generowanych podczas każdej wykonanej usługi transportowej wykonywanej na terenie Francji.
Francja nakłada na wszystkich przewoźników obowiązek zgłaszania emisji
🔸 Zmiany dla ciężarówek Euro 5
Od 1 października 2025 r. we Francji do ruchu będą dopuszczone jedynie pojazdy zarejestrowane po 1 stycznia 2014 r. lub spełniające normy emisji Euro 6 i wyższe. Samochody ciężarowe z normą Euro 5 będą mogły poruszać się tylko z maksymalną masą 40 ton.
Jakie pojazdy będą mogły przewozić 44 t we Francji?
NIDERLANDY
Struktura taryfowa Eurovignet uległa zmianie 1 stycznia 2025 roku. Taryfy zostają podniesione o 1,9%. Stawki są ustalane nie tylko na podstawie klasy emisji EURO i liczby osi, ale także na podstawie emisji CO2. Nowe stawki obowiązują od 1 stycznia 2025 roku, ale winiety zakupione przed tą datą zachowają ważność przez okres, na jaki zostały wykupione. Nie będą dokonywane żadne korekty.
Niderlandy wprowadzają zmiany w opłatach drogowych
SŁOWACJA
Słowacja zdecydowała się na znaczny wzrost opłat drogowych dla sektora transportowego. Może on wynieść nawet 40%, a nowe stawki mogą wejść w życie już w 2025 roku. To oznacza, że przewoźnicy, którzy planują transport ładunków przez Słowację, będą zmuszeni do poniesienia wyższych kosztów. Ministerstwo Transportu Słowacji uzasadnia tę decyzję chęcią zmniejszenia liczby ciężarówek na drogach i ograniczenia ruchu tranzytowego, a także promowaniem transportu intermodalnego oraz kolejowego. Równocześnie, przewoźnicy słowaccy otrzymają rekompensaty za podwyżki, podczas gdy przewoźnicy spoza kraju będą musieli zapłacić pełną stawkę.
Nawet 40 % wyższe opłaty drogowe na Słowacji
SZWAJCARIA
W Szwajcarii i Liechtensteinie, 1 stycznia 2025 roku, weszły w życie podwyżki opłat drogowych dla ciężarówek. Obowiązkowi podlegają wszystkie pojazdy o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, które są wykorzystywane do przewozu towarów. Opłaty są uzależnione od masy pojazdu, poziomu emisji CO2 oraz przejechanych kilometrów. Zmiany, które obejmują zarówno pojazdy licencjonowane w Szwajcarii, jak i za granicą, mają na celu lepsze odzwierciedlenie wpływu pojazdów na środowisko.
Nowe opłaty drogowe w Szwajcarii i Liechtensteinie
🔸 System Emotach wycofany
W Szwajcarii 1 stycznia 2025 roku została zakończona instalacja, wymiana i konserwacja urządzeń pokładowych typu Emotach, które służą do naliczania opłat drogowych w zależności od użytkowania. Działające jeszcze urządzenia będą mogły być używane do 31 grudnia 2025 roku.
Zmiany w opłatach drogowych w Szwajcarii
WIELKA BRYTANIA
Wprowadzenie ostatniego etapu modelu operacyjnego granicy UK (The Border Target Operating Model (BTOM)) nastąpi 31 stycznia 2025 roku wraz z ustanowieniem wymogu składania deklaracji bezpieczeństwa i ochrony (Safety and Security declarations) w przypadku przywozu do Wielkiej Brytanii towarów z UE. Na mocy decyzji brytyjskiego rządu z początku października 2024 roku termin wprowadzenia ostatniego etapu nowego modelu operacyjnego granicy UK został przesunięty z 31 października 2024 roku na 31 stycznia 2025 roku.
Nowe zasady i wymagania w imporcie towarów do UK
🔸 Zmiana zasad wjazdu do UK
Od kwietnia 2025 roku każda osoba odwiedzająca Zjednoczone Królestwo, z wyłączeniem obywateli brytyjskich i irlandzkich, będzie musiała uzyskać specjalne zezwolenie – w formie eWizy albo Elektronicznej Autoryzacji Podróży (ETA). Nowe wymagania obejmą również obywateli Polski z wyjątkiem tych, którzy jednocześnie posiadają brytyjski lub irlandzki paszport. Zwolnienie z obowiązku posiadania ETA obejmie również osoby posiadające prawo do mieszkania, pracy lub studiowania w UK, w tym posiadaczy statusu osoby osiedlonej lub tymczasowo osiedlonej.
Elektroniczne zezwolenie na wjazd (ETA) do UK dla obywateli UE
UNIA EUROPEJSKA
Z początkiem 2025 roku wchodzą w życie kolejne zmiany w załącznikach do Umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), które regularnie aktualizowane są co dwa lata.
Zmiany w Umowie ADR – 6 kluczowych punktów, na które warto zwrócić uwagę
Od 1 stycznia 2025 roku nowe przepisy dotyczące transportu towarów niebezpiecznych
🔸 Zmiany i kary dla tych, którzy nie zdążą na czas z wymianą tachografów
Od 1 stycznia 2025 r. wszystkie pojazdy o masie powyżej 3,5 tony wykorzystywane w transporcie międzynarodowym muszą być wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji (Smart Tacho 2). Wprowadzenie obowiązku montażu tachografów 2. generacji pociąga za sobą surowe sankcje za brak ich użycia, które różnią się w zależności od kraju.
Tachografy 2025
🔸 ICS2 w UE wprowadza nowe wymogi danych
Unia Europejska przystępuje do wdrażania Import Control System (ICS2), który ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między UE a krajami trzecimi. Firmy transportowe będą musiały złożyć komplet danych celem utworzenia przywozowej deklaracji skróconej dla przewożonych towarów przed ich przybyciem na zewnętrzną granicę Unii Europejskiej. W 2023 roku wymogi te wprowadzono dla ładunków lotniczych, a w 2024 roku zostały rozszerzone na transport morski, natomiast w 2025 roku będą obowiązywać w przypadku towarów przywożonych transportem drogowym lub kolejowym.
Polskich spedytorów i przewoźników czekają nowe obowiązki oraz większa odpowiedzialność