Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Europa 2025: nowe przepisy i restrykcje transportowe

Utworzona: 2025-01-06


2024 rok obfitował w szereg reform w wielu europejskich państwach. To jednak nie koniec, bo w 2025 szykuje się wiele zmian, które dotkną branży TSL. Nadchodzi m.in. wzrost opłat drogowych dla ciężarówek w kilku krajach, zmiana zasad wjazdu do UK czy też kary dla tych, którzy nie zdążą na czas z wymianą tachografów. Wszystkie najważniejsze kwestie prezentujemy w zestawieniu poniżej.

    BUŁGARIA I RUMUNIA

🔸 Strefa Schengen powiększa się
1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria stały się częścią strefy Schengen, co oznacza zniesienie kontroli granicznych na granicach lądowych między Rumunią a Węgrami, Bułgarią a Rumunią oraz Grecją a Bułgarią. Granice te stały się wewnętrznymi przejściami granicznymi strefy Schengen.

Od stycznia 2025 nowe zasady na granicach Rumunii i Bułgarii


    DANIA

🔸 Zmiany w systemie poboru opłat
1 stycznia 2025 r. eurowiniety zastąpione zostały opłatą dla samochodów ciężarowych, która jest obliczana w oparciu o kilometry i poziom emisji CO2 pojazdu. W ten sposób transport towarowy powinien stać się bardziej przyjazny dla środowiska.

Nowy system opłat drogowych i koniec z eurowinietami


🔸 Zmiany w egzaminach na prawo jazdy
Od 1 stycznia 2025 roku w Danii wejdą w życie nowe przepisy dotyczące języków obowiązujących podczas egzaminów na prawo jazdy, które mogą znacząco wpłynąć na dostępność pracy w transporcie, szczególnie dla cudzoziemców oraz uchodźców.

Koniec z tłumaczami i początek problemów kierowców


    FRANCJA

🔸 Obowiązek zgłaszania emisji
Od stycznia 2025 roku rząd francuski zamierza nałożyć na wszystkie firmy, krajowe i zagraniczne, zajmujące się transportem drogowym, zarówno pasażerskim, jak i towarowym, obowiązek informowania swoich klientów o emisji gazów cieplarnianych generowanych podczas każdej wykonanej usługi transportowej wykonywanej na terenie Francji.

Francja nakłada na wszystkich przewoźników obowiązek zgłaszania emisji


🔸 Zmiany dla ciężarówek Euro 5
Od 1 października 2025 r. we Francji do ruchu będą dopuszczone jedynie pojazdy zarejestrowane po 1 stycznia 2014 r. lub spełniające normy emisji Euro 6 i wyższe. Samochody ciężarowe z normą Euro 5 będą mogły poruszać się tylko z maksymalną masą 40 ton.

Jakie pojazdy będą mogły przewozić 44 t we Francji?


    NIDERLANDY

🔸 Zmiana w opłatach drogowych
Struktura taryfowa Eurovignet uległa zmianie 1 stycznia 2025 roku. Taryfy zostają podniesione o 1,9%. Stawki są ustalane nie tylko na podstawie klasy emisji EURO i liczby osi, ale także na podstawie emisji CO2. Nowe stawki obowiązują od 1 stycznia 2025 roku, ale winiety zakupione przed tą datą zachowają ważność przez okres, na jaki zostały wykupione. Nie będą dokonywane żadne korekty.

Niderlandy wprowadzają zmiany w opłatach drogowych


    SŁOWACJA

🔸Zmiany w opłatach drogowych
Słowacja zdecydowała się na znaczny wzrost opłat drogowych dla sektora transportowego. Może on wynieść nawet 40%, a nowe stawki mogą wejść w życie już w 2025 roku. To oznacza, że przewoźnicy, którzy planują transport ładunków przez Słowację, będą zmuszeni do poniesienia wyższych kosztów. Ministerstwo Transportu Słowacji uzasadnia tę decyzję chęcią zmniejszenia liczby ciężarówek na drogach i ograniczenia ruchu tranzytowego, a także promowaniem transportu intermodalnego oraz kolejowego. Równocześnie, przewoźnicy słowaccy otrzymają rekompensaty za podwyżki, podczas gdy przewoźnicy spoza kraju będą musieli zapłacić pełną stawkę.

Nawet 40 % wyższe opłaty drogowe na Słowacji



    SZWAJCARIA

🔸 Zmiany w opłatach drogowych
W Szwajcarii i Liechtensteinie, 1 stycznia 2025 roku, weszły w życie podwyżki opłat drogowych dla ciężarówek. Obowiązkowi podlegają wszystkie pojazdy o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, które są wykorzystywane do przewozu towarów. Opłaty są uzależnione od masy pojazdu, poziomu emisji CO2 oraz przejechanych kilometrów. Zmiany, które obejmują zarówno pojazdy licencjonowane w Szwajcarii, jak i za granicą, mają na celu lepsze odzwierciedlenie wpływu pojazdów na środowisko.

Nowe opłaty drogowe w Szwajcarii i Liechtensteinie



🔸 System Emotach wycofany
W Szwajcarii 1 stycznia 2025 roku została zakończona instalacja, wymiana i konserwacja urządzeń pokładowych typu Emotach, które służą do naliczania opłat drogowych w zależności od użytkowania. Działające jeszcze urządzenia będą mogły być używane do 31 grudnia 2025 roku.

Zmiany w opłatach drogowych w Szwajcarii


    WIELKA BRYTANIA

🔸 Nowy termin wprowadzenia ostatniego etapu nowego modelu operacyjnego granicy UK
Wprowadzenie ostatniego etapu modelu operacyjnego granicy UK (The Border Target Operating Model (BTOM)) nastąpi 31 stycznia 2025 roku wraz z ustanowieniem wymogu składania deklaracji bezpieczeństwa i ochrony (Safety and Security declarations) w przypadku przywozu do Wielkiej Brytanii towarów z UE. Na mocy decyzji brytyjskiego rządu z początku października 2024 roku termin wprowadzenia ostatniego etapu nowego modelu operacyjnego granicy UK został przesunięty z 31 października 2024 roku na 31 stycznia 2025 roku.

Nowe zasady i wymagania w imporcie towarów do UK


🔸 Zmiana zasad wjazdu do UK
Od kwietnia 2025 roku każda osoba odwiedzająca Zjednoczone Królestwo, z wyłączeniem obywateli brytyjskich i irlandzkich, będzie musiała uzyskać specjalne zezwolenie – w formie eWizy albo Elektronicznej Autoryzacji Podróży (ETA). Nowe wymagania obejmą również obywateli Polski z wyjątkiem tych, którzy jednocześnie posiadają brytyjski lub irlandzki paszport. Zwolnienie z obowiązku posiadania ETA obejmie również osoby posiadające prawo do mieszkania, pracy lub studiowania w UK, w tym posiadaczy statusu osoby osiedlonej lub tymczasowo osiedlonej.

Elektroniczne zezwolenie na wjazd (ETA) do UK dla obywateli UE



    UNIA EUROPEJSKA

🔸 Zmiany w Umowie ADR
Z początkiem 2025 roku wchodzą w życie kolejne zmiany w załącznikach do Umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), które regularnie aktualizowane są co dwa lata.

Zmiany w Umowie ADR – 6 kluczowych punktów, na które warto zwrócić uwagę

Od 1 stycznia 2025 roku nowe przepisy dotyczące transportu towarów niebezpiecznych



🔸 Zmiany i kary dla tych, którzy nie zdążą na czas z wymianą tachografów
Od 1 stycznia 2025 r. wszystkie pojazdy o masie powyżej 3,5 tony wykorzystywane w transporcie międzynarodowym muszą być wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji (Smart Tacho 2). Wprowadzenie obowiązku montażu tachografów 2. generacji pociąga za sobą surowe sankcje za brak ich użycia, które różnią się w zależności od kraju.

Tachografy 2025


🔸 ICS2 w UE wprowadza nowe wymogi danych
Unia Europejska przystępuje do wdrażania Import Control System (ICS2), który ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między UE a krajami trzecimi. Firmy transportowe będą musiały złożyć komplet danych celem utworzenia przywozowej deklaracji skróconej dla przewożonych towarów przed ich przybyciem na zewnętrzną granicę Unii Europejskiej. W 2023 roku wymogi te wprowadzono dla ładunków lotniczych, a w 2024 roku zostały rozszerzone na transport morski, natomiast w 2025 roku będą obowiązywać w przypadku towarów przywożonych transportem drogowym lub kolejowym.

Polskich spedytorów i przewoźników czekają nowe obowiązki oraz większa odpowiedzialność
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels