Rozporządzenie wymaga, aby sankcje były nakładane w sposób niedyskryminacyjny, niezależnie od przynależności państwowej lub miejsca siedziby przewoźnika. Włoskie przepisy, ograniczając możliwość uiszczenia grzywien do przelewów bankowych i płatności gotówkowych, mogą prowadzić do nierównego traktowania przewoźników zagranicznych. Często muszą oni dłużej czekać na potwierdzenie przelewów bankowych, co uniemożliwia szybkie odblokowanie unieruchomionych pojazdów. W konsekwencji ponoszą dodatkowe koszty, takie jak opłaty parkingowe, co finalnie podnosi wysokość grzywien w porównaniu z karami dla przewoźników krajowych.
Komisja dała Włochom dwa miesiące na odpowiedź i naprawienie uchybień. Jeśli odpowiedź nie będzie zadowalająca, Komisja może wystosować uzasadnioną opinię, co stanowi kolejny etap w postępowaniu o naruszenie prawa unijnego. Postępowanie przeciwko Włochom podkreśla znaczenie przestrzegania zasad równego traktowania na rynku transportowym UE. Dla polskich przewoźników, którzy często realizują przewozy międzynarodowe, decyzja Komisji może przynieść bardziej sprawiedliwe warunki operacyjne we Włoszech, eliminując dyskryminujące procedury.
Źródło: Komisja Europejska
Utworzona: 2024-12-22