Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Port Antwerpia-Brugia motorem napędowym, nawet w trudnych czasach

Utworzona: 2025-02-05


Pomimo napięć geopolitycznych i niepewności gospodarczej port utrzymał dotychczasowy poziom działalności, głównie dzięki silnemu wzrostowi liczby odebranych kontenerów. Port Antwerpia-Brugia zamknie rok 2024 odnotowując wzrost całkowitej masy ładunków o 2,3%, która wyniosła 278 mln ton.

Tonaż ładunków kontenerowych wzrósł o 8,9% liczony w jednostkach TEU – o 8,1%. Udział kontenerów chłodniczych wzrosły o 9,2% i stanowił 8,6% całkowitego ruchu kontenerowego. Udział w rynku w regionie Hamburg-Le Havre wzrósł o 0,7 punktu procentowego do 30,6% w ciągu pierwszych 9 miesięcy roku. Inne segmenty działalności odczuły wpływ trudnych warunków rynkowych. Sektor chemiczny przeżywa najgorszy okres od 2009 r., podczas gdy branże takie jak budownictwo i motoryzacja odczuły skutki wysokich cen energii i surowców oraz niskiego popytu. Niestabilność na Morzu Czerwonym i napięcia geopolityczne spowodowały wydłużenie czasu transportu i niepewności w żegludze międzynarodowej.

Udział konwencjonalnych ładunków drobnicowych utrzymał się na dotychczasowym poziomie (0,1%), przy czym udział przewozów żelaza i stali wzrósł (+3,7%), podczas gdy inne grupy produktów odnotowały spadek. Udział ładunków RoRo spadł o 3,4%., co było spowodowane spadkiem liczby przewożonych samochodów (-10,3%). Udział suchych ładunków masowych wzrósł nieznacznie o 0,4%. Spadek przepływu węgla gwałtownie (-35,4%) został zrekompensowany wzrostem udziału nawozów 22,9%. W przypadku masowych ładunków płynnych odnotowano spadek o 5,8%, głównie z powodu zmniejszonego popytu na olej napędowy (-22,3%) i LNG (-21,9%). Z drugiej strony udział chemikaliów wzrósł (+14,8%), czemu sprzyjał wzrost w segmencie biopaliw (+60,1%), pomimo ciągłej presji na europejski sektor chemiczny.

W 2024 r. do portu Antwerpia-Brugia zawinęło 20 195 statków pełnomorskich, co stanowi niewielki wzrost o 0,2% w stosunku do roku 2023. Do portu Zeebrugge zawinęło 187 statków wycieczkowych przewożących 557 000 pasażerów.

Z dumą spoglądamy wstecz, ale z jeszcze większą ambicją spoglądamy na rok 2025. Nasz port jest motorem gospodarczym Flandrii, nawet w trudnych czasach. I nadal zdobywamy udział w rynku na linii Hamburg-Le Havre. Koncentrując się na zrównoważonym rozwoju, innowacjach i wzmacnianiu naszej międzynarodowej pozycji, nadal inwestujemy w przyszłościowy port, który tworzy dobrobyt dla Flandrii i nie tylko powiedział Johan Klaps, radny portu w Antwerpii.
Źródło: Port of Antwerp-Bruges
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels