Podczas gdy obsługa załadowanych kontenerów wzrosła o 5%, w przypadku pustych kontenerów odnotowano znaczny spadek, który miał zauważalny wpływ na całkowitą liczbę obsłużonych kontenerów. Repozycjonowanie pustych kontenerów między portami to sposób, w jaki firmy spedycyjne zapewniają sobie dostęp do kontenerów do załadunku w portach, gdzie są one w danym momencie potrzebne. Ogólnie rzecz biorąc, zapotrzebowanie na repozycjonowanie wzrasta w portach, w których istnieje brak równowagi między importem a eksportem. W 2023 r. import kontenerów do portu w Göteborgu spadł o prawie 20%, podczas gdy eksport nadal rósł, co doprowadziło to powstania nierównowagę. Obecnie import rośnie znacznie bardziej niż eksport, co pomaga w przywróceniu stanu równowagi.
Liczba kontenerów transportowanych do i z portu koleją wzrosła o 7% w ciągu pierwszych trzech kwartałów roku. Wzrost ten wynika głównie z napływu kontenerów z miejsc w głębi lądu, takich jak Falköping i Nässjö, oraz uruchomieniu nowych pociągów wahadłowych do miejsc w północnej Szwecji. W analizowanym okresie znacznie wzrósł także wolumen produktów leśnych transportowanych koleją na eksport przez port w Göteborgu.
RoRo i samochody
Trwający europejski kryzys gospodarczy nadal wpływa na wolumeny ładunków tocznych i pojazdów (RoRo) w wielu portach, w tym w porcie w Göteborgu. W ciągu pierwszych 9 miesięcy całkowity wolumen ładunków RoRo spadł o 4% do 389 000 jednostek. Jednocześnie wolumeny do krajów pozaeuropejskich nieznacznie wzrosły. W analizowanym okresie przez port przewinęło się 188 000 samochodów, co stanowi spadek o 2%. Eksport rośnie, podczas gdy import nowych samochodów spada. Zmniejszony import samochodów jest związany ze słabym popytem na samochody w Szwecji, gdzie liczba nowych rejestracji nadal spada.Produkty energetyczne, rejsy i ładunki masowe
Obsługa produktów energetycznych w porcie wzrosła o 17% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W zeszłym roku wolumeny były stosunkowo niskie ze względu na planowane postoje konserwacyjne, a także inwestycje w zwiększenie zdolności produkcyjnej biopaliw. W okresie od stycznia do września port w Göteborgu przyjął 53 statków wycieczkowych, czyli o 20 mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Spadek ten jest spowodowany planowanymi pracami w jednym z terminali wycieczkowych. W tym okresie obsłużono 378 000 ton suchych ładunków masowych, co stanowi wzrost o 16%. Do wzrostu przyczyniła się obsługa produktów takich jak pulpa, granulat i żwir.Źródło: Port Göteborg