Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Wymiana baterii w ciężarówkach. Czym jest i jaki ma potencjał?

Utworzona: 2025-02-18


Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego poprosiła Michaela W. Nimtscha, współzałożyciela i dyrektora zarządzającego firmy Trailer Dynamics, członka IRU, aby przedstawił najważniejsze informacje na temat technologii wymiany baterii.

Dekarbonizacja sektora transportu drogowego wymaga szerokiego wachlarzu rozwiązań. Podejście wypracowane w ramach IRU Green Compact opiera się na dwóch rodzajach rozwiązań: jedną grupę stanowią środki poprawiające efektywność, drugą – paliwa alternatywne. Środki poprawiające efektywność obejmują dziedzinę logistyki (m.in. optymalizacja tras i wykorzystanie ekologicznych ciężarówek), pojazdy (opony, waga i zaawansowane smarowanie) oraz kierowców (ekologiczna jazda, monitorowanie umiejętności i programy certyfikacji). Równolegle branża musi być wspierana przez solidną, praktyczną i ekonomicznie realną transformację w kierunku paliw alternatywnych. Oznacza to inwestowanie w napędy oparte na energii elektrycznej, wodorze i biopaliwach, a także w infrastrukturę publiczną i prywatną, pojazdy i praktyki operacyjne niezbędne do ich wykorzystania.

Michael W. Nimtsch, współzałożyciel i dyrektor zarządzający firmy Trailer Dynamics, członek IRU, przedstawił najważniejsze informacje na temat technologii wymiany baterii ⬇

Na czym polega to rozwiązanie?

System ten umożliwia wymianę rozładowanych baterii ciężarówki lub naczepy na w pełni naładowane w bazach eksploatacyjnych lub na stacjach wymiany. Wspólnie z DB Schenker i Contemporary Amperex Technology Co Ltd (CATL) prowadzimy obecnie studium wykonalności w celu zaprojektowania i wybudowania stacji wymiany baterii, które będą w stanie obsłużyć przyszłe potrzeby naczep i ciężarówek elektrycznych w całej Europie.

Dlaczego zainteresowaliście się systemem wymiany baterii?

Kiedy mówimy o otwartości technologicznej, nie możemy ograniczać się do układów napędowych i źródeł energii. Ładowanie stacjonarne i indukcyjne to dobrze znane opcje, ale wymiana baterii to nowa technologia, która wymaga sprawdzenia. Wymiana baterii to rozwiązanie, które ma kilka ważnych zalet. Po pierwsze, znacznie zwiększa się wydajność flot elektrycznych poprzez skrócenie czasu ładowania z 3 godzin do zaledwie 5 minut. Po drugie, użytkownicy zawsze mają w pełni naładowany i dobrze utrzymany akumulator, a ponadto mogą wybrać pojemność akumulatora dostosowaną do konkretnego zastosowania. Po trzecie, koszty zakupu pojazdów są niższe, ponieważ koszty zakupu akumulatora są naliczane na zasadzie płatności za użytkowanie. Użytkownicy płacą tylko za to, czego potrzebują. Po czwarte, przestrzeń wymagana do ładowania akumulatorów jest znacznie mniejsza, podobnie jak zależność od konwencjonalnej infrastruktury ładowania. W efekcie - do dyspozycji będzie znacznie więcej ciężarówek i naczep.

Co powstrzymuje branżę przed wdrożeniem systemu wymiany baterii?

Głównym wyzwaniem jest stworzenie pierwszego europejskiego prototypu. Wiąże się to z zabezpieczeniem finansowania i zebraniem firm chętnych do udziału w projekcie. W przyszłości zamierzamy rozszerzyć grupę partnerów i włączyć więcej firm logistycznych, dostawców energii i usługodawców. Na szczęście wyzwania technologiczne da się pokonać. Stacje wymiany baterii istnieją już w Chinach, co dowodzi, że ta koncepcja jest wykonalna. Firma CATL opracowała już kompatybilne projekty baterii, a w dalszej perspektywie dostosuje swoją wiedzę specjalistyczną do potrzeb naczep elektrycznych produkowanych przez Trailer Dynamics. Zadaniem firmy jest mechaniczna i elektryczna integracja wymiennych baterii w prototypowym modelu naczepy elektrycznej. DB Schenker zajmie się oceną odpowiednich lokalizacji, gdzie powstaną testowe stacje wymiany baterii i opracuje mapę potencjalnych lokalizacji w całej Europie.

W jaki sposób wymiana baterii wpłynie na całkowity koszt posiadania?

Początkowe koszty zakupu flot zelektryfikowanych spadną, a przy niższych kosztach wykorzystanie floty może znacznie wzrosnąć. Wyższe wskaźniki wykorzystania pozwalają na bardziej wydajne operacje. W rezultacie istnieje duże prawdopodobieństwo, że uda się obniżyć całkowity koszt posiadania. Dzięki temu rozwiązanie stanie się bardziej atrakcyjne dla firm chcących zoptymalizować swoje floty.

Czy wymiana baterii stanie się szeroko dostępna w Europie?

Jesteśmy głęboko przekonani, że systemy wymiany baterii przyczynią się do popularyzacji elektrycznych pojazdów ciężarowych. Wymiana baterii jest szczególnie korzystna w przypadku dużych flot, które mogą korzystać ze stacji wymiany zlokalizowanych na terenie baz eksploatacyjnych.

Źródło: IRU
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LINK Sp. z o.o.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels