Bardzo cieszymy się z tego finansowania. Pojawia się ono w momencie, gdy znalezienie kierowców na trasy długodystansowe staje się coraz trudniejsze. Nadszedł czas, aby zainteresowane strony w pełni wykorzystały tę okazję i przedstawiły projekty, które w wymierny sposób poprawią branżę. Zdajemy sobie jednak sprawę, że jest to wyzwanie i samo finansowanie unijne nie wystarczy do rozwiązania kwestii parkowania. Wiele projektów nie może zostać zrealizowanych, ponieważ władze lokalne odmawiają wydania niezbędnych zezwoleń lub trwa to zbyt długo powiedziała Raluca Marian, dyrektor ds. rzecznictwa IRU EU.
Zaangażowanie interesariuszy branży
Wnioski w ramach tej rundy finansowania można składać do 21 stycznia 2025 r. Kolejny budżet CEF zostanie renegocjowany w trakcie obecnej kadencji, co oznacza kilka lat niepewności co do kolejnej rundy finansowania parkingów dla ciężarówek.Brak bezpiecznych parkingów
Kierowcy w UE od dawna borykający się z niedoborem bezpiecznych parkingów często zmuszeni są odpoczywać w miejscach niebezpiecznych lub na terenie słabo wyposażonych obiektów. Taka sytuacja utrudnia rekrutację nowych kierowców i sprawia, że wielu innych decyduje się odejść z zawodu, pogłębiając w ten sposób niedobór kierowców w UE.Temat parkingów dla samochodów ciężarowych, na których kierowcy zawodowi mogą czuć się bezpiecznie oraz korzystać z dobrego zaplecza sanitarnego od lat powraca jak bumerang. W zeszłym roku pisaliśmy o hiszpańskich parkingach, na których brakuje niezbędnych udogodnień, takich jak prysznice, toalety, możliwość zakupu żywności i napojów oraz łącze internetowe.
Pod koniec 2022 roku niemiecki automobilklub ADAC po raz pierwszy zbadał, jak poważny jest brak miejsc parkingowych dla ciężarówek wzdłuż niemieckich autostrad i w jakim stopniu pogarsza to bezpieczeństwo na drogach. Według oficjalnych szacunków, w Niemczech brakuje obecnie ponad 20.000 miejsc parkingowych dla ciężarówek. Dla kierowców zawodowych, którzy są zobowiązani do przestrzegania regularnych okresów odpoczynku, stanowi to duże obciążenie, a dla innych użytkowników dróg nieprawidłowo zaparkowane ciężarówki stwarzają czasem zagrożenie.
W ocenie zawodowych kierowców, krajem o najgorszych warunkach odpoczynku na postojach dla samochodów ciężarowych i zestawów składających się z ciągnika siodłowego i naczepy są Niemcy, na które wskazało 32 procent ankietowanych. Drugie niechlubne miejsce zajmują wspólnie (ex aequo) Francja i Belgia (po 16 procent odpowiedzi), o czym świadczą wyniki ankiety przeprowadzonej przez Iwonę Blecharczyk na prośbę związku pracodawców Transport i Logistyka Polska.
Źródło: IRU