Radu Dinescu, prezes IRU powiedział, że to ważny dzień dla transportu drogowego i UE. Manifest przedstawia, w jaki sposób posłowie do PE mogą wspierać branżę transportową, aby lepiej służyć UE.
Raluca Marian, dyrektor IRU ds. rzecznictwa w UE zwróciła uwagę, że teraz bardziej niż kiedykolwiek potrzeba wsparcia ze strony decydentów politycznych, aby utrzymać rozwój gospodarki UE, jednocześnie przyspieszając transformację w kierunku bardziej zielonej przyszłości.
Elissavet Vozemberg-Vrionidi, przewodnicząca Komisji Transportu i Turystyki liczymy na owocną współpracę z IRU i branżą, w celu przyciągnięcia nowych kierowców i poprawy odporności sektora, osiągnięcia kluczowych celów klimatycznych i dalszej cyfryzacji.
Po tych wystąpieniach dyskusje dotyczyły głównych zagadnień poruszonych w Manifeście, czyli ludzi, środowiska i dobrobytu.
Ludzie
W obliczu spodziewanego pogłębiania się niedoboru kierowców, zebrani omawiali rozwiązania mające na celu poprawę dostępu do zawodu, szczególnie dla młodych kandydatów i kobiet.Jan-Christoph Oetjen, członek Komisji Transportu i Turystyki, który był również gospodarzem wydarzenia, powiedział, że rozwiązanie problemu niedoboru kierowców ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia konkurencyjności, dobrego stanu gospodarki UE i wszystkich związanych z tym miejsc pracy.
Elena Donazzan, członek Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych zwróciła natomiast uwagę, że szkolenia są podstawą umożliwiającą podjęcie wykwalifikowanej pracy w transporcie drogowym. Należy ulepszyć obecne przepisy, aby zaktualizować i zdigitalizować zasady i programy szkolenia kierowców.
Kosma Złotowski, członek Komisji Transportu i Turystyki w pełni rozumie trudności, z jakimi borykają się firmy transportowe i kierowcy w całej Europie. Jego zdaniem niezbędna jest ścisła współpraca branży i decydentów w rozwiązywaniu tych problemów i poprawianiu warunków dla wszystkich w sektorze.
Andrey Novakov, członek Komitetu Rozwoju Regionalnego wskazał, że nie ma znaczenia, z jakiej partii politycznej pochodzimy, transport jest niezbędny dla nas wszystkich. Wspieranie możliwości szkolenia młodych ludzi i dołączania do sektora jest kluczowe.
Środowisko
Kolejna dyskusja była poświęcona wyzwaniom środowiskowym przed jakim stoi sektor transportu, w szczególności kwestii tego, jak pogodzić zrównoważony rozwój ze wzrostem gospodarczym. Omawiano też konieczność bardziej realistycznych norm CO₂ dla pojazdów ciężarowych i stworzenia solidnej infrastruktury ładowania w całej UE.Ana Vasconcelos, członek Komisji ds. Środowiska, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności zaznaczyła, że przed nami długa droga do dekarbonizacji transportu drogowego. Parlament Europejski musi nadal wsłuchiwać się w głosy sektora, aby transformacja zakończyła się sukcesem.
Ondrej Krutilek, członek Komisji ds. Przemysłu, Badań Naukowych i Energii powiedział, że trzeba stworzyć warunki konkurencji między różnymi układami napędowymi i różnymi technologiami. Rewizja norm CO₂ powinna nastąpić wcześniej, aby określić najbardziej realistyczną ścieżkę dekarbonizacji.
Dobrobyt
Ostatnia sesja skupiła się na potrzebie przyjęcia technologii cyfrowych w celu zwiększenia wydajności transportu drogowego. Wieczór zakończyła Raluca Marian stwierdzając, że teraz czas zabrać się do pracy.Źródło: IRU
grafika poglądowa