Jak informuje ministerstwo infrastruktury i gospodarki wodnej, ważną częścią tej inwestycji jest program dopłat do zakupu ciężarówek o zerowej emisji (AanZET), mający na celu zachęcanie do zakupu zeroemisyjnych pojazdów. 1 października br. na ten cel pozostawały jeszcze 22 mln euro. Ze względu na olbrzymie zainteresowanie budżet ten wyczerpał się w ciągu dwóch dni. Również w poprzednich przypadkach zapotrzebowanie na dotacje było wielkie, a dostępny budżet zawsze wyczerpywał się w ciągu jednego do kilku dni. AanZET będzie ponownie otwarty w przyszłości.
W nadchodzących latach ministerstwo będzie pracować nad pięcioma środkami wspierającymi przejście na zrównoważony sektor transportu drogowego. Ponad połowa z dostępnych 1,6 mld euro, czyli około 980 mln euro zostanie wydana na AanZET. Dotyczy to także dotacji zachęcających do budowy stacji ładowania samochodów ciężarowych elektrycznych i wodorowych oraz stacji paliw. Pieniądze przeznaczono także na badania nad innowacjami, takimi jak ładowanie podczas jazdy i środki poprawiające efektywność logistyki.
Od 2026 r. krajowe i zagraniczne ciężarówki będą płacić podatek dla ciężarówek za korzystanie z niderlandzkich dróg. Opłata ta będzie dotyczyć pojazdów ciężarowych o masie 3500 kg i większej. Ciężarówki będą płacić średnio 0,167 eurocenta za przejechany kilometr (poziom cen 2023). Im czystsza i lżejsza ciężarówka, tym niższa opłata.
Utworzona: 2024-10-20