Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Zmienność stawek frachtowych w Europie

Utworzona: 2024-08-12


Indeks europejskich stawek frachtowych publikowany przez Upply x Ti x IRU wskazuje, że w II kwartale stawki kontraktowe spadły o 1,3 pkt. Natomiast indeks stawek spotowych wzrósł o 3,5 pkt. W ujęciu rok do roku, indeks stawek spotowych wzrósł o 0,8 pkt., natomiast indeks stawek kontraktowych spadł o 0,7 pkt.

Od drugiego kwartału 2023 r. niski poziom popytu konsumpcyjnego wpływa na obniżenie stawek spotowych. Jednak ze względu na stopniową poprawę popytu, stawki spotowe zaczęły się normalizować. Skorygowana sprzedaż detaliczna, z wyłączeniem pojazdów mechanicznych w strefie euro, poprawiła się tylko nieznacznie w ujęciu kw./kw. (0,3%). Wzrost u ujęciu r/r był podobny (0,4%).

W maju 2024 produkcja przemysłowa w UE spadła o 1% w przypadku dóbr pośrednich i o 2,1% w przypadku dóbr konsumpcyjnych trwałego użytku w porównaniu z poprzednim miesiącem. Produkcja dóbr konsumpcyjnych nietrwałego użytku wzrosła o 0,8%. Brak popytu przemysłowego przyczynił się do spadku indeksu stawek kontraktowych o 1,3 punktu w porównaniu do I kwartału.

Wzrosły koszty operacyjne w ujęciu kwartalnym zwłaszcza w przypadku pracy, konserwacji i ubezpieczeń. Średnie koszty wzrosły we wszystkich obszarach, przy czym średni wzrost dla UE wyniósł 1,2%. Co najważniejsze, koszty pracy i ubezpieczenia pojazdów wzrosły odpowiednio o 1,2% i 3%. Jednak wzrosty te nie są tak znaczne jak w ostatnim kwartale, kiedy koszty pracy zwiększyły się o 1,8%, a koszty części zamiennych o 1,1%.

Między kwietniem a czerwcem spadły ceny oleju napędowego, co było spowodowane spadkiem cen ropy naftowej. 10 czerwca średnia ważona cena oleju napędowego w UE spadła o 11% do 1,07 EUR za litr w porównaniu do 1,20 EUR za litr 8 kwietnia, najniższego poziomu od lata 2023 r. Jednak 8 lipca, na skutek rosnących cen ropy naftowej, średnia ważona cena oleju napędowego w UE wzrosła do 1,14 EUR za litr (+6,4% w porównaniu z 10 czerwca).

Ti spodziewa się, że wzrosty stawek spotowych będą nadal stosunkowo niewielkie, ponieważ konsumenci nadal są ostrożni, a gospodarstwa domowe są nastawione na oszczędzanie, chyba że nastąpi znaczny wzrost płac, który wpłynie na poprawę popytu konsumenckiego w dłuższej perspektywie. Prognozy dotyczące stawek kontraktowych wskazują, że pozostaną one stosunkowo niskie, dopóki nie nastąpi ożywienie produkcji przemysłowej. Indeks stawek kontraktowych może nadal nieznacznie spadać, dopóki nie zwiększy się liczba nowych zleceń w związku z uzupełnianiem zapasów. Przy okazji nadchodzących terminów odnowiania umów zleceniodawcy ograniczą wolumeny przewozów, dzięki czemu zwiększą się dostępne moce przewozowe a presja wzrostową na stawki kontraktowe spadnie.

Wstępne szacunki IRU na temat niedoboru kierowców w 2024 r., wskazują, że 48% europejskich firm spodziewa się większych trudności z obsadzeniem stanowisk kierowców ciężarówek w przyszłym roku. Ponad jedna trzecia kierowców ciężarówek ma 55 lat lub więcej i przejdzie na emeryturę w ciągu najbliższych 10 lat, podczas gdy tylko 5% kierowców ma mniej niż 25 lat. Na dodatek oczekuje się, że w roku 2025 wzrośnie popyt na usługi transportowe. Bez znaczących działań mających na celu poprawę atrakcyjności zawodu i/lub zwiększenie produktywności kierowców, takich jak dopuszczenie do ruchu dłuższych i cięższych pojazdów, luka demograficzna wśród kierowców wzrośnie w nadchodzących latach i może przyczynić się do wzrostu kosztów pracy.

Jeśli chodzi o opłaty drogowe na rynku europejskim, Szwecja zapowiedziała wprowadzenie komponentu za emisję CO₂ w styczniu 2025 r. dla pojazdów o dmc powyżej 12 ton, który zostanie rozszerzony na wszystkie pojazdy do końca marca 2027 r. W ślady Szwecji pójdą Dania i Holandia, odpowiednio w 2025 i 2026 r. W maju 16 krajów UE (Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Grecja, Irlandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Malta, Polska, Portugalia, Słowenia, Słowacja i Hiszpania) otrzymało formalne zawiadomienie od Komisji Europejskiej o przyśpieszenie procesu wdrażania dyrektywy w sprawie eurowiniety. Zmiany mogą zatem nastąpić szybciej niż oczekiwano w tych krajach.

Ponadto trzy kraje ogłosiły zmiany w opłatach drogowych, które nie są związane z dyrektywą w sprawie eurowiniety. Od połowy lipca opłaty drogowe wzrosły o 6,8% w Słowenii, jak również w Belgii – co ciekawe, ciężarówki elektryczne i wodorowe są zwolnione we Flandrii i Brukseli, ale nie w Walonii. Węgry wprowadzą podobną korektę w styczniu 2025 r.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels