Najważniejsze wyniki raportu:
◾ wzrost kradzieży żywności i napojów (w tym alkoholu) z 16% do 24% wszystkich kradzieży na świecie;
◾ najczęściej łupem złodziei padają ładunki przewożone transportem drogowym (71%);
◾ z 30% do 23% spadł odsetek kradzieży z obiektów;
◾ kraje z największą liczbą przestępstw to Meksyk, USA, Republika Południowej Afryki, Niemcy i Włochy;
◾ udział kradzieży sprzętu elektronicznego nieznacznie spadł (do 9%), ale segment ten nadal stanowi ważną kategorię pod względem wartości;
◾ sposób działania przestępców różni się w zależności od regionu, np. korzystanie z pojazdów z niebieskim światłami policyjnymi jest charakterystyczne dla RPA, a przestępstwa popełniane na podstawie informacji przekazywanych przez pracowników są popularne w krajach azjatyckich.
![](https://kmp201801.etransport.pl/art_spons/grafiki/2024-03-29/FINAL_1.jpg)
Wykres 1: Procentowy udział różnych typów kradzieży ładunków
![](https://kmp201801.etransport.pl/art_spons/grafiki/2024-03-29/FINAL_2.jpg)
Wykres 2: Główne kategorie kradzionych towarów
Oprócz szczegółowych informacji na temat światowych trendów w zakresie kradzieży ładunków, raport przedstawia serię studiów przypadków opisujących zagrożenia specyficzne dla danego regionu lub kraju. Np. nastąpił wzrost kradzieży oliwy z oliwek w krajach Europy Południowej w związku z rekordowo słabymi zbiorami, które doprowadziły do wzrostu cen detalicznych oliwy. Wyszczególniono także przestępstwa popełniane w Europie i USA, oparte na różnych rodzajach oszustw, wykorzystujących kradzież tożsamości, fikcyjny odbiór i dostawę towaru oraz wyłudzenia kredytowe. W Republice Południowej Afryki coraz powszechniejsze stają się gangi korzystające z pojazdów wyposażonych w niebieskie koguty w celu zatrzymywania pojazdów. W Azji szerzy się korupcja wśród pracowników i zewnętrznych wykonawców, którzy przekazują informacje umożliwiające kradzież ładunków z obiektów magazynowych i ciężarówek.
Źródło: TT CLUB