Niestety, przypadki ofiar śmiertelnych tego procederu nie są rzadkością. W lutym 2022 roku w opuszczonej ciężarówce w Bułgarii odkryto 40 osób podróżujących z Afganistanu, schowanych w przestrzeni znajdującej się pod ładunkiem drewna.18 z nich udusiło się podczas podróży. W czerwcu 2022 roku w ciężarówce w San Antonio w Teksasie odkryto 62 migrantów. 46 spośród nich zmarło z powodu ekstremalnych upałów podczas podróży, a ich ciała zostały ułożone w przestrzeni ładunkowej przez 16 ocalałych. Takie przykłady pokazują wielonarodowy zasięg tego procederu.
Niektóre kraje starają się karać firmy transportowe nie tylko w przypadku wykrycia migrantów, ale także potencjalnie w związku z brakami odpowiednich zabezpieczeń. Jednym z takich krajów jest Zjednoczone Królestwo, gdzie ostatnio znacznie podniesiono wysokość kar pieniężnych za naruszenie wytycznych dotyczących zapobiegania nielegalnym wjazdom. W innych krajach najprawdopodobniej obowiązują różne wytyczne i listy kontrolne, w UK najlepiej mieć checklistę Border Force. Chociaż mogą pojawić się uzasadnione pytania lub komentarze dotyczące któregokolwiek z nich, oczywiste jest, że należy zarządzać ryzykiem, a ponadto warto dysponować dokładną dokumentacją w przypadku wystąpienia problemu z jakąkolwiek kontrolą graniczną.
Zaleca się trzy podstawowe działania:
1. odpowiednie szkolenia dla kierowców na temat tego, jak unikać kontaktów z nielegalnymi migrantami. Szkolenia powinny obejmować sporządzenie pisemnych procedur bezpieczeństwa, w tym list kontrolnych bezpieczeństwa pojazdu;
2. stosować solidne zabezpieczenia pojazdu, towarów i przestrzeni ładunkowej.
3. monitorować przestrzeganie wszystkich procedur.
Niezbędne środki
Po wdrożeniu odpowiednich procedur, należy zadbać o praktyczne środki na wszystkich etapach planowanej podróży – przed załadunkiem, podczas załadunku i wreszcie podczas transportu.Przed przystąpieniem do załadunku należy upewnić się, że stan pojazdu – w szczególności przyczep kurtynowych – uniemożliwia wejście osób nieupoważnionych. W miarę możliwości należy dopilnować, aby nikt nie dostał się do środka podczas załadunku i poinstruować kierowcę, aby podpisywał pokwitowanie załadunku tylko wtedy, gdy możliwa jest właściwa kontrola przesyłki. Przede wszystkim należy sprawdzić integralność plomby (TIR Cord).
Podczas transportu nieuniknione jest pozostawienie naczepy lub pojazdu bez nadzoru (na przykład podczas posiłków, w nocy lub na terminalach). Kierowców należy poinstruować, aby po powrocie do pojazdu sprawdzili, czy nie ma śladów jakiejkolwiek ingerencji, i wypełnili listę kontrolną bezpieczeństwa. Gdy kierowca przebywa w kabinie warto skorzystać z prostych rozwiązań takich jak alarm dziecięcy w naczepie, z jednostką sterującą umieszczoną w kabinie kierowcy, lub też bardziej zaawansowane środki bezpieczeństwa, takie jak kamery. Gdy pomimo stosowania się do tych zaleceń, istnieje choćby najmniejsze podejrzenie, że ktoś dostał się do przyczepy, niezależnie od miejsca, kierowca powinien niezwłocznie zaalarmować lokalne władze.
Chociaż właściciele, najemcy lub kierowcy mogą zawrzeć umowy z osobami trzecimi w celu przeprowadzenia wymaganych kontroli w ich imieniu, prawdopodobnie ponoszą odpowiedzialność karną w przypadku braku skutecznego systemu lub jego prawidłowego działania. Przy wyborze takich podwykonawców warto zatem sprawdzić ich rzetelność.
Źródło: TT Club