Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Nie można dopuścić do blokady Świecka! Straty mogą sięgać nawet 360 milionów euro dziennie

Utworzona: 2024-03-15


17 marca br. od godziny 13:00 rolnicy zapowiadają blokadę DK2 w obu kierunkach na odcinku pomiędzy węzłem Świecko a przejściem granicznym. Utrudnienia mają trwać do 20 marca do godziny 22:00. W tej sprawie apeluje Związek Pracodawców "Transport i Logistyka Polska".

Protest może spowodować znaczne utrudnienia w ruchu drogowym, zarówno w gminie Słubice, jak i na A2 w kierunku wyjazdowym z Polski. W celu zminimalizowania skutków blokady, Autostrada Wielkopolska podjęła w porozumieniu z Policją oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad decyzję o możliwości wprowadzenia zmian w organizacji ruchu w przypadku wystąpienia utrudnień:

🚩 Na węźle Jordanowo (68 km autostrady, powiat świebodziński) od godz. 10:00 ruch pojazdów ciężarowych będzie kierowany przez Policję na trasę S3, pojazdy osobowe będą mogły przemieszczać się dalej autostradą
🚩 Na węźle Rzepin (20 km autostrady, powiat słubicki) regulacja ruchu przez Policję nastąpi od godziny 10:30. Pojazdy ciężarowe będą kierowane na drogę krajową nr 92 lub drogę powiatową. Wjazd na autostradę w kierunku Świecka zostanie zamknięty.
🚩 Ruch pojazdów osobowych będzie mógł się odbywać do węzła Świecko (2 km autostrady, powiat słubicki), gdzie zostanie skierowany na drogę krajową nr 29.
🚩 Na węźle Świecko od godziny 10:30 nastąpi przekierowanie ruchu na Drogę Krajową nr 29

W wyżej wymienionych lokalizacjach należy liczyć się z tworzeniem się zatorów. Wszystkie służby autostradowe będą pracowały w stanie najwyższej gotowości. Zostanie uruchomiona także dodatkowa komunikacja w ciągu głównym autostrady. Kierowcy proszeni są o zachowanie szczególnej ostrożności oraz uwzględnienie ww. sytuacji w planowaniu czasu podróży oraz miejsca przekroczenia granicy.

Apel Związku Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" do Burmistrza Słubic o podjęcie pilnych i racjonalnych działań w sprawie zapowiedzianej blokady przejścia wzdłuż polsko-niemieckiej granicy

Maciej Wroński, prezes TLP zwraca uwagę, że blokady przejść granicznych ograniczają międzynarodową wymianę towarową przez polsko-niemieckie przejścia graniczne. Wskazuje, że mają one strategiczne znaczenie dla gospodarki narodowej, gdyż miesięczna wartość polskiego eksportu przewożonego przez te przejścia wynosi 11 miliardów euro. Dlatego też na skutek blokady polskie przedsiębiorstwa logistyczno-transportowe, a także eksporterzy i importerzy korzystający z ich usług mogą ponieść straty o łącznej wartości sięgającej nawet do 360 milionów euro dziennie. Dodatkowo oznaczać to będzie w większości przypadków konieczność zapłacenia kar za opóźnienia w dostawach lub odbiorze towaru, na umówiony z kontrahentem czas.

Ponadto, planowana blokada będzie zagrażać nie tylko mieniu w znacznych rozmiarach, ale także życiu i zdrowiu ludzi oraz spowoduje istotne zagrożenie bezpieczeństwa oraz porządku ruchu drogowego, głównie na drogach zlokalizowanych przez te przejścia oraz w ich okolicy. Pojazdy ciężarowe przewożące różnego rodzaju towary, w tym towary niebezpieczne i szybkopsujące się artykuły żywnościowe, będą albo oczekiwały na przekroczenie granicy w długich kolejkach albo będą kierowane na objazdy drogami, nie zawsze przystosowanymi do natężenia ruchu wysokotonażowych, załadowanych jednostek transportowych. Z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością można stwierdzić, iż skutkiem tego będą przejazdy po drogach innych niż krajowe czy wojewódzkie, biegnących przez okoliczne tereny zielone oraz infrastrukturę lokalnych miejscowości, a tym samym będzie stwarzane poważne zagrożenie bezpieczeństwa i wzrost ryzyka dla okolicznych mieszkańców.

Związek pracodawców rozumie determinację protestujących, co wyraził w liście otwartym 23 lutego 2024 roku. Niemniej prawo do zgromadzenia, zdaniem TLP, służy - zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy Prawo o zgromadzeniach - wyrażania wspólnego stanowiska w sprawach publicznych przez osoby w nim uczestniczące, a nie sabotażowi wymierzonemu w inne sektory gospodarki narodowej.

Źródło: Autostrada Wielkopolska/Transport i Logistyka Polska
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE