Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Systemy pilnują bezpieczeństwa, a kierowca się nie przemęcza

Utworzona: 2024-05-19


Celem najnowszej modernizacji lekkiej ciężarówki Canter jest znacząca poprawa pod względem bezpieczeństwa i komfortu użytkowania. Dodatkowe czujniki i kamery w połączeniu z ośmioma nowymi lub zmodernizowanymi systemami bezpieczeństwa zapewniają niespotykaną wcześniej w tym modelu ochronę kierowcy i pasażerów oraz innych użytkowników dróg.

Od czasu wprowadzenia Cantera na rynek w 1963 roku wyprodukowano ponad 4,5 mln egzemplarzy modelu. Pojazd jest dostępny w pięciu klasach tonażowych (3,5 do 8,55 t), z sześcioma rozstawami osi (2500 do 4750 mm), trzema silnikami o mocy 130 do 175 KM i trzema wariantami kabiny: standardową o szerokości 1,7 m, poszerzoną komfortową (2,0 m) i załogową (2,0 m). Canter i bateryjno-elektryczny eCanter przeznaczone na rynek europejski są produkowane w fabryce Mitsubishi Fuso Truck Europe w portugalskim Tramagal. Produkcja zmodernizowanych wersji rozpocznie się późnym latem 2024 r.


Nowa kabina - stare atuty

Nowa kabina Cantera, która od 2011 roku przeszła pierwszą kompleksową modernizację, zachowuje wszystkie swoje dotychczasowe atuty, m.in. dzięki doskonałej izolacji akustycznej we wnętrzu panuje niski poziom hałasu. Kierowcy doceniają też dobrą widoczność we wszystkich kierunkach oraz wygodne, niskie wejście do kabiny. Zbiornik paliwa jest teraz wykonany z wytrzymałego tworzywa sztucznego, a narzędzia i podnośnik są umieszczone w zewnętrznych skrzynkach na ramie.

Zmiany od razu widoczne

Zmiany w odnowionym Canterze są od razu widoczne we wnętrzu: centralnym punktem na desce rozdzielczej jest radio z ekranem dotykowym o przekątnej 6,95 cala, łatwo dostępne od strony kierowcy i pasażera. Radio jest wyposażone w system DAB+ i Apple CarPlay/Android Auto. Przyjazna dla użytkownika wielofunkcyjna kierownica umożliwia łatwe sterowanie nową cyfrową tablicą przyrządów. Auto jest standardowo wyposażone w interfejs do zarządzania flotą oraz złącze immobilizera wykrywającego obecność alkoholu w wydychanym powietrzu.

Bezpieczniej na drodze

Kolejnym obszarem, który przeszedł gruntowną modernizację są systemy bezpieczeństwa. Dodatkowe czujniki i kamery w połączeniu z ośmioma nowymi lub zmodernizowanymi systemami bezpieczeństwa zapewniają niespotykaną wcześniej w tym modelu ochronę kierowcy i pasażerów oraz innych użytkowników dróg. W porównaniu z poprzednią wersją system Active Brake Assist 6 (ABA 6) potrafi wykrywać nie tylko poruszające się i nieruchome pojazdy oraz przechodzących pieszych, ale także rowery i stojących pieszych. System informacji o martwym polu widzenia (Blind Spot Information System - BSIS), dzięki czterem czujnikom, wysyła kierowcy ostrzeżenia akustyczne o obecności pieszych czy rowerzystów obok pojazdu, a kolorowy trójkąt na słupkach A generuje dodatkowe ostrzeżenie wizualne. System Front Protection Assist ostrzega wizualnie i akustycznie - przy prędkościach poniżej 10 km/h - o obecności pieszych lub rowerzystów znajdujących się bezpośrednio przed pojazdem. Standardowe wyposażenie obejmuje również funkcję Attention Assist, która wykrywa brak koncentracji u kierowcy podczas jazdy i w razie konieczności sugeruje zrobienie przerwy.

System Intelligent Speed Assistance monitoruje prędkość jazdy, wyświetla na ekranie aktualnie obowiązujące ograniczenia prędkości i ostrzega kierowcę wizualnie i akustycznie w przypadku zbyt szybkiej jazdy z przekroczeniem limitów. Kolejną nowością wyposażenia jest kamera umieszczona z tyłu, dzięki której kierowca może zobaczyć na wyświetlaczu osoby lub obiekty znajdujące się za pojazdem. Wprowadzono też system monitorujący ciśnienie i temperaturę w oponach, który wyświetla dane dotyczące każdego koła i ostrzega kierowcę w przypadku niebezpiecznego spadku ciśnienia. Przy prędkości jazdy przekraczającej 50 km/h aktywuje się system awaryjny, który podczas nagłego hamowania włącza lampę ostrzegawczą, aby zasygnalizować gwałtowne wciśnięcie pedału hamulca i ostrzec kierowców pojazdów jadących z tyłu.

Aktualizacja eCantera 2024

Oprócz wymienionych wyżej funkcji bezpieczeństwa, bezemisyjny eCanter otrzyma m.in tempomat, którym będzie można sterować za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy. Tylne światła LED pojazdu będą włączać się sekwencyjnie po włączeniu kierunkowskazu. Z 42 do 46 zwiększy się liczba dostępnych wariantów eCantera, które obejmują 3 różne konfiguracje akumulatorów i różne rozstawy osi. Od marca przyszłego roku dostępne będą nowe konfiguracje podwozia wersji elektrycznej, dające możliwość montażu większej liczby specjalistycznych zabudów.


Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels