Symulator VR ciężarówki poznaliśmy przy okazji sprawdzania innego produktu. Stwierdziliśmy wtedy, że jego potencjał warto zaprezentować komórce odpowiedzialnej za zarządzanie taborem oraz kierowcami jednej z naszych spółek. Po wewnętrznych testach z udziałem naszych ekspertów podjęliśmy wspólnie decyzję, że może to być świetne narzędzie m.in. do szkolenia i podnoszenia umiejętności kierowców mówi Przemysław Ciesielski, menedżer projektów R&D.
Proces finalnego wdrożenia wymagał od nas wieloetapowych przygotowań. Istotne było dostosowanie i skalibrowanie samego symulatora, związane z dobraniem optymalnych warunków drogowych oraz uwzględnieniem praw fizyki, wynikających z zachowania się 40-tonowego zestawu ciężarowego na drodze. Musieliśmy wziąć pod uwagę czynniki atmosferyczne, różne typy ukształtowania terenu, rodzaje dróg oraz możliwość manewrowania zestawem na terminalach czy parkingach, tak aby oddawały one jak najbardziej rzeczywiste środowisko pracy naszych kierowców dodał Maciej Zwada, kierownik ds. rozwoju floty w Raben Transport.Tak powstał „skrojony na miarę” Grupy Raben VR Truck Simulator, który wyposażony jest w oryginalną kierownicę i fotel, co więcej – odtwarza warunki w kabinie ciężarówki, która na co dzień jeździ we flocie operatora oraz umożliwia manewrowanie po firmowym centrum dystrybucyjnym. Użytkownik ma do dyspozycji dwa sposoby oglądania świata – za pomocą gogli VR lub trzech wbudowanych ekranów LCD. Symulator zawiera scenariusze o różnym stopniu trudności i jest niezwykle wszechstronny: uwzględnia różne typy pojazdów i rodzaje dróg (w górach, autostrady, drogi krajowe, tereny zabudowane), rozmaite warunki pogodowe (wiatr, śnieg, deszcz, mgła, dzień, noc) oraz ruch innych pojazdów wpływający na pracę kierowcy lub wymuszający odpowiednie reakcje. Panel administracyjny trenera rejestruje wszystkie parametry z odbytych szkoleń.
Dzięki temu Truck Simulator może być używany w różnych sytuacjach i procesach prowadzonych w Grupie, takich jak weryfikacja umiejętności kandydatów aplikujących do firmy, wprowadzanie nowych kierowców do organizacji („onboarding”), podnoszenie umiejętności manewrowania różnymi typami pojazdów (ciągnik + naczepa, zestawy z wymiennymi nadwoziami BDF itp.), a nawet promowanie zawodu kierowcy i zachęcenie do niego, szczególnie młodego pokolenia.
Symulator jazdy przynosi wiele korzyści: można w bezpiecznych warunkach przeprowadzać ćwiczenia, uczyć reagowania na sytuacje kryzysowe, doskonalić nawyki potrzebne do jazdy ekologicznej czy defensywnej oraz pomóc odpowiednio wdrożyć nowych pracowników bez doświadczenia tłumaczy Robert Jabłoński, transport senior specialist w Raben Transport, Master Driver.Dodatkową zaletą symulatora jest jego mobilność. Zabudowa kontenerowa sprawia, że może on być przewożony między lokalizacjami i używany wszędzie tam, gdzie jest aktualnie potrzebny. W 2023 roku odbyła się faza pilotażowa projektu i obecnie prototyp jest już gotowy do regularnej pracy. Jego wdrożenie zbiegło się w czasie z utworzeniem zespołu treningowego w spółce Raben Transport, dla którego nowe urządzenie będzie ogromnym wsparciem. W najbliższym czasie będzie używany głównie w Polsce i Czechach, a jeśli rozwiązanie się sprawdzi, kolejne symulatory zostaną zaimplementowane w innych oddziałach w Europie.
Źródło: Grupa Raben