Połączenia na zachodniej granicy
Autostrada A6 na granicy z Niemcami płynnie przechodzi w niemiecką A11, która prowadzi w kierunku Berlina. W najbliższych latach planowane są zmiany w okolicy przejścia granicznego, które usprawnią pracę służb oraz poprawią komfort kierowców, w tym budowa wiaduktu nad autostradą A6 oraz nowych łącznic i jezdni manewrowych. Inwestycja ta obejmuje również rozbudowę obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 oraz obwodnicy Kołbaskowa w ciągu tej samej drogi.Kolejna istotna droga to A2, która na granicy z Niemcami przechodzi w A12 prowadzącą do Berlina. Przebudowa odcinka obecnej DK2 w obrębie przejścia granicznego ma na celu podniesienie parametrów tej trasy do poziomu autostrady, a prace rozpoczną się w latach 2026-2027.
Połączenia południowe i nowe autostrady
Droga ekspresowa S3 kończy się na granicy z Czechami w okolicy węzła Lubawka. Po tej trasie kierowcy docierają do DK5, którą przekraczają granicę. Czesi już teraz realizują projekt budowy D11 w kierunku polskiej granicy, której pierwszy odcinek ma zostać oddany do użytku w 2026 roku. Prace budowlane prowadzone są w ramach dalszej rozbudowy S3 w Polsce, a całość inwestycji zakończy się do 2028 roku.Autostrady A1 i A4 także zapewniają płynne połączenie z Niemcami. A1 przechodzi w niemiecką A4 i prowadzi w stronę Drezna i zachodniej Europy. Z kolei A18 płynnie przechodzi w niemiecką A15, łącząc Polskę z Niemcami na południu.
Połączenia na wschodniej granicy
Na wschodniej granicy Polsce z Ukrainą kluczową rolę odgrywa autostrada A4, która prowadzi do przejścia Korczowa-Krakowiec, gdzie po drodze znajduje się terminal odpraw. Dodatkowo, w ramach rozwoju infrastruktury, budowane są kolejne odcinki dróg ekspresowych: S17 (Hrebenne-Rawa Ruska) oraz S12 (Dorohusk-Jagodzin), które mają na celu poprawę komunikacji z Ukrainą.S19, która ma zapewnić lepsze połączenie z granicą polsko-słowacką, również znajduje się w fazie realizacji. Projekt obejmuje rozbudowę odcinków od Rzeszowa do przejścia granicznego w Barwinku i ma zostać zakończony do 2031 roku. Inwestycja ma na celu nie tylko poprawę komfortu podróży, ale także integrację regionów przygranicznych z międzynarodową siecią transportową.
Na granicy z Białorusią realizowane są również ważne projekty związane z przedłużeniem A2 do Kijowca i Dobrynia, w tym z budową terminala samochodowego w Koroszczynie.
Połączenia północne
Polska zapewnia także doskonałą komunikację z Litwą za pomocą S61, czyli części szlaku Via Baltica. Dzięki inwestycjom w rozbudowę odcinków od Szczucina do granicy w Budzisku, kierowcy wkrótce będą mieli do dyspozycji dwujezdniową drogę ekspresową. Po stronie litewskiej trwają prace budowlane w kierunku obwodnicy Kalwarii, które zakończą się w 2025 roku.Na północy, w kierunku obwodu Królewieckiego, droga ekspresowa S22 stanowi jednojezdniową trasę, która zapewnia szybki dojazd do granicy z Rosją.
Rozwój infrastruktury drogowej w Polsce sprawia, że nasz kraj staje się kluczowym punktem tranzytowym w Europie Środkowej. Nowe inwestycje, takie jak przedłużenie S3, rozbudowa A1 i A2, a także modernizacja S19 i S61, poprawiają płynność ruchu międzynarodowego, zwiększają bezpieczeństwo i komfort kierowców oraz przyczyniają się do wzrostu gospodarczego. Wraz z realizacją kolejnych odcinków dróg ekspresowych i autostrad, Polska zyskuje na znaczeniu jako centrum transportowe w Europie.
Źródło: GDDKiA