Ubiegły rok znacząco różnił się od poprzednich. Obraliśmy inną ścieżkę rozwoju: bez akwizycji, za to skupiając się na inwestycjach na naszych obecnych rynkach, na cyfryzacji oraz projektach ESG – zarówno jeśli chodzi o nieruchomości, jak i tabor. Ta ostatnia kwestia jest bardzo istotna nie tylko dla nas, ale także dla wielu naszych klientów. Naszym celem jest bycie ich partnerem w logistyce na każdym kroku: wspieranie poprzez obsługę ich biznesu i pokonywanie wyzwań związanych z łańcuchem dostaw, a także pomaganie naszym klientom w osiąganiu ich celów w zakresie zrównoważonego rozwoju. Razem z naszym fantastycznym zespołem stawiliśmy czoła trudnościom, które przyniósł ubiegły rok, tak aby nasi klienci mogli skupić się na tym, co jest dla nich najważniejsze podsumowuje Ewald Raben, CEO Grupy Raben.W 2023 roku wśród głównych branż obsługiwanych przez Grupę Raben znalazły się: żywność (26%), motoryzacyjna (20%), technologiczna (19%), chemiczna (16%), handel (11%) i FMCG niespożywcze (8%). Udziały usług w strukturze działalności uległy tylko niewielkim zmianom w porównaniu z rokiem 2022: na pierwszym miejscu tradycyjnie był transport drogowy (65%, z czego ponad połowa to połączenia krajowe), a w dalszej kolejności logistyka kontraktowa (13%), FTL & Intermodal (9%), Fresh Logistics (6%), sea & air (2%) i 4PL (2%) i pozostałe (3%). Operator logistyczny zakończył rok z przychodami w wysokości prawie 2 mld euro.
Raben w Polsce
Dla rodzimych spółek zeszły rok był dość intensywny. Od drugiego kwartału w Robakowie pod Poznaniem działa nowoczesna hala magazynowa służąca do przeładunku towarów świeżych w temperaturze kontrolowanej (cross-dock) o powierzchni ponad 2300 m kw. Inwestycja obejmowała budowę hali przeładunkowej z dwukondygnacyjną częścią biurową, instalacją fotowoltaiczną o mocy 150 kWp, niezbędną infrastrukturą oraz układem komunikacji wewnątrzzakładowej. Istniejąca hala została rozbudowana o 22 rampy rozładunkowe. Dzięki temu przedsięwzięciu Fresh Logistics Polska ma do dyspozycji magazyn tranzytowy liczący blisko 4300 m kw. To pierwszy w Polsce obiekt należący do Grupy spełniający standardy zerowej emisji. Z kolei w listopadzie odbyło się uroczyste wbicie łopaty pod budowę nowego magazynu Fresh Logistics Polska w Łomży, gdzie powstanie nowoczesne centrum dystrybucyjne, w tym hala magazynowa wysokiego składu z temperaturą kontrolowaną o powierzchni ponad 3825 m kw., magazyn przeładunkowy tzw. cross-dock (2859 m kw.) oraz prawie 300 m kw. powierzchni biurowej. Otwarcie nowego obiektu planowane jest w drugiej połowie tego roku.W czerwcu 2023 roku oddział Raben Logistics Polska w Częstochowie przeniósł się do nowej lokalizacji w centrum logistycznym Hillwood Polska, zajmując tam 5100 m kw. powierzchni magazynowej i biurowej. Magazyn jest wyposażony w 37 ramp przeładunkowych do obsługi samochodów ciężarowych oraz obszerne place manewrowe i tereny zewnętrzne przeznaczone wyłącznie do użytku firmy, czego dopełnienie stanowią nowoczesne rozwiązania wspierające ochronę środowiska. We wrześniu Raben i firma Kärcher celebrowały otwarcie nowej powierzchni magazynowej w Chlebni. Operacje dla tego klienta prowadzone są na powierzchni 8000 m kw. Pod koniec roku firma otworzyła także magazyn w Swadzimiu pod Poznaniem, zwiększając swoje powierzchnie magazynowe o kolejne 12 000 m kw. W zeszłym roku zapoczątkowano też budowę magazynów zeroemisyjnych w Choroszczy pod Białymstokiem, Kaliszu, Poznaniu i Wiskitkach.
Europejska działalność
Kamieniem milowym w działalności operatora było wdrożenie w I kwartale 2023 roku nowej struktury. Sześciu magazynom przydzielono funkcję Eurohubów – centralnych punktów w sieci, które odpowiadają za konsolidację ładunków drobnicowych dla europejskiego ruchu liniowego. Uzupełniają one stałe, bezpośrednie trasy transportowe i gwarantują ściśle określone w czasie połączenia między wszystkimi magazynami firmy na terenie Europy. Status Eurohubów zyskały: Sarstedt (obsługa połączeń do Skandynawii), Mönchengladbach (kierunek: północna Francja, Beneluks, Wielka Brytania, Irlandia), Fellbach (kierunek: Hiszpania, Portugalia, reszta Francji) i Aichach (kierunek: Austria, Włochy, Polska, Czechy) w Niemczech, Legnica w Polsce (połączenia wewnątrz tego rynku i do krajów bałtyckich) oraz Rokycany w Czechach (kierunek: Europa Południowo-Wschodnia). Oddziały te oferują ponad 130 bezpośrednich połączeń między wymienionymi punktami, wspólny Systemem Zarządzania Transportem (TMS) i obszerne możliwości przeładunkowe, które uzupełniają 1,6 mln mkw. powierzchni magazynowej w Europie. To wszystko pozwoliło Grupie bardziej elastycznie reagować na zmiany wielkości przewozów, a przede wszystkim skrócić czas ich realizacji. Operator może zaoferować swoim klientom wartość dodaną, którą jest jak najszybsze dotarcie do wszystkich europejskich miejsc docelowych – w ciągu 24 do 96 godzin, zależnie od odległości.Na mapie Europy pojawiły się kolejne lokalizacje firmy, przy czym część z nich to obiekty zeroemisyjne. Prekursorem w tej dziedzinie był magazyn w Oss, w pobliżu siedziby głównej Raben w Holandii, który ukończono na początku 2023 roku. Oferuje on 13 000 m kw. na potrzeby składowania i logistyki kontraktowej. Równie innowacyjne jest centrum logistyczne w austriackim Herzogenburgu, którego budowa rozpoczęła się w ubiegłym roku (planowany termin oddania do użytku – II kwartał br.). Należące do spółki Raben Bexity i doskonale położone, będzie obejmować 14 000 m kw. powierzchni do składowania w regałach i blokach, cross-dockingu, kompletacji zamówień i towarów niebezpiecznych. Dodatkowo zostanie wyposażone w instalację fotowoltaiczną wytwarzającą energię elektryczną i stacje ładowania pojazdów. Niezwykle dynamiczny rozwój zanotował Raben w Rumunii. W połowie roku tamtejsza spółka zaczęła użytkować magazyn w Oradea (już dziewiąty na rynku rumuńskim) o powierzchni 1300 m kw. Z kolei obiekt w Cluj został istotnie przebudowany: jego parametry to obecnie 3000 m kw. powierzchni i osiem ramp. Efektem tych zmian jest zwiększenie możliwości operacyjnych Raben Romania i w odpowiedzi na potrzeby klientów uruchomienie 13 nowych połączeń z kluczowymi lokalizacjami w Europie.
Warto wspomnieć także o innych ważnych inwestycjach w tym regionie. W zeszłym roku zakończyła się rozbudowa magazynu przeładunkowego w Dunaharaszti na Węgrzech, co zwiększyło jego powierzchnię do ponad 7000 m kw., a liczbę ramp do 70. Pozwoli to nie tylko składować więcej palet, ale także obsłużyć o 20-30% więcej pojazdów różnego typu. Raben Logistics Slovakia przeniósł swój magazyn do Senec, gdzie korzysta z powierzchni liczącej 8600 m kw. Z kolei w Ukrainie, pomimo trwającej już drugi rok wojny, firma wciąż działa i wspomaga swoich klientów w prowadzeniu ich biznesu. Przewozy na tym kierunku napotykały różne utrudnienia, ale zespoły Raben Ukraine oraz Raben East cały czas monitorowały sytuację i elastycznie wspierały swoich klientów. Sporo działo się również w krajach bałtyckich. Na Litwie lokalna spółka wprowadziła się do nowego obiektu w Kownie, który obejmuje 6409 m kw. powierzchni magazynowej (na potrzeby cross-dockingu i logistyki kontraktowej) oraz 800 m kw. powierzchni biurowej. Nowy terminal planowany jest także w Rydze na Łotwie. W ubiegłym roku spółki przejęte wcześniej w Holandii, Niemczech, Austrii czy we Włoszech zostały już z sukcesem zintegrowane z resztą Grupy. Raben skupił się na umocnieniu swoich sieci krajowych i poprawie jakości usług. To wszystko, w połączeniu z reorganizacją struktury uwzględniającą Eurohuby oraz licznymi inwestycjami, stworzyło solidny fundament dla rozwoju połączeń międzynarodowych. Na koniec 2023 roku Grupa miała w swojej ofercie blisko 600 linii międzynarodowych na terenie Europy (w tym przeszło 120 na kierunku Polska-Niemcy), co oznacza zwiększenie oferty o ok. 5% w ciągu dwunastu miesięcy.
ESG
Zrównoważony rozwój już kolejny rok miał duży wpływ na to, w jakim kierunku podąża Grupa Raben – a jego znaczenie systematycznie rośnie. Firma przykłada dużą wagę do tego, by działać w oparciu o wskaźniki ESG, czyli dbać o środowisko (Environmental) i społeczeństwo (Social) oraz przestrzegać ładu korporacyjnego (Governance). W ubiegłorocznym raporcie „Z ESG ambitnie do przodu” zaprezentowała stopień realizacji sześciu z siedemnastu Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ, m.in. zadania związane z udziałem i pozycją kobiet w przedsiębiorstwie (5.5), zapewnieniem bezpiecznego środowiska pracy (8.8) oraz przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym (13.2). Wspomniane już „zielone” magazyny Grupy przyczyniają się do ochrony klimatu. Operator chętnie korzysta z fotowoltaiki: panele zainstalowano na magazynach w Niemczech, Holandii, Austrii, Czechach i Polsce. Natomiast tam, gdzie Raben wynajmuje powierzchnię, stara się wdrożyć maksymalnie dużo rozwiązań przyjaznych środowisku. Inną bardzo ważną dziedziną są przedsięwzięcia mające na celu redukcję emisji w transporcie. Zainicjowany jesienią 2022 projekt, realizowany przez IKEA Industry, Volvo Trucks i Grupę Raben, miał swoją kontynuację w minionym roku. Transport między dwoma fabrykami IKEA przy wykorzystaniu elektrycznej ciężarówki już w pierwszych miesiącach dał na tyle obiecujące efekty, że w lipcu 2023 roku dołączyły do niej dwie kolejne. Równolegle prowadzone były próby z pojazdami elektrycznymi w ruchu miejskim w Hanowerze – auta ładowane były w magazynie Raben i na zewnętrznej stacji szybkiego ładowania. Testowano również zastosowanie w transporcie pojazdów napędzanych całkowicie paliwami alternatywnymi (HVO 100, Hydrotreated Vegetable Oil) – osiem w Niemczech (Hamburg) i pięć w Holandii. Pozyskane doświadczenia są pozytywne.Źródło: Grupa Raben