Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Od Jaramy do mistrzostw konstruktorów: Triumfy w wyścigach ciężarówek

Utworzona: 2024-01-06


„Close-up” (zbliżenie) – nazwa serii pojazdów w Muzeum Mercedesa-Benza mówi sama za siebie. Każdy model wiąże się z zaskakującą, ekscytującą lub zakulisową historią, rzucając światło na szczegóły pojazdu, elementu konstrukcyjnego lub projektowego.

W centrum uwagi: wyścigowa ciężarówka Mercedes-Benz Atego z 2001

Mistrz wyścigów

Jasnoczerwony olbrzym wysoko na zakręcie w Sali Legend nr 7: Srebrne Strzały – Wyścigi i Rekordy z pewnością przyciąga uwagę. Wygląda nietypowo wśród niskich, smukłych samochodów wyścigowych. Ciągnik siodłowy na torze wyścigowym? Właśnie. Od połowy lat 80. do 2001 roku tytuł Europejskiego Mistrza Wyścigów Samochodów Ciężarowych (ETRC) zdobywali kierowcy ciężarówek Mercedes-Benz aż trzynaście razy.

Zwycięski

Wystawiony w Muzeum wyścigowy model Atego to samochód ciężarowy, który prowadził Ludovic Faure w sezonie 2001. 4 października 1998 r., 25 lat temu, Francuz został mistrzem Europy w najwyższej kategorii Super Race, również prowadząc czerwone Atego. Startował jako członek zespołu Tiger Racing Team Dehnhardt. W Jaramie w Hiszpanii trzecie i drugie miejsce w obu wyścigach zapewniły mu tytuł. Mercedes-Benz z dużą przewagą zwyciężył w Mistrzostwach Konstruktorów. Ponadto Heinz-Werner Lenz wygrał oba wyścigi w klasie Race za kierownicą Mercedesa 1838 S i po raz drugi został mistrzem Europy. Co za weekend.

Wyjątkowa liga

Fanów wyścigów ciężarówek fascynuje walka pomiędzy tymi „gigantami szosowymi”. To niezrównana gra skrajności. Niesamowite wrażenie robi obserwowanie, jak wyścigowa ciężarówka ważąca około pięciu ton bez wysiłku przyspiesza do wyścigowej prędkości i pokonuje zakręty przy akompaniamencie charakterystycznego ryku silnika o dużej pojemności i gwizdu turbosprężarek. Przyspieszenie od zatrzymania do 100 km/h zajmuje jedynie około 4 sekund. Maksymalna prędkość to 160 km/h – dwukrotnie więcej niż maksymalna dozwolona dla ciężarówek na autostradach publicznych.

Udoskonalenia techniczne

Ciężarówki klasy Super Race to rasowe pojazdy wyścigowe. Tylko z zewnątrz wyglądają jak zwykłe ciągniki siodłowe. Podwozie, układ napędowy, kokpit: wszystko jest zoptymalizowane pod kątem szybkiej jazdy na torze wyścigowym. Na przykład opony w rozmiarze 315/70 R 22,5 to nie standardowe opony, ale niskoprofilowe opony wyścigowe. Atego był trzecim etapem rozwoju wyścigowych samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Po raz pierwszy wprowadzono go w sezonie 1998.

Kabina

Kokpit na pierwszy rzut oka wygląda jak w każdym samochodzie wyścigowym: pałąk bezpieczeństwa, fotel kubełkowy, szerokie pasy, kilka wyświetlaczy, dwa tuziny przycisków. Przy kierownicy dwie solidne łopatki zmiany biegów: zielona po prawej i czerwona po lewej. Kierowca siedzi możliwie najniżej, a jednocześnie stosunkowo wysoko, ale przed przednią osią. Dlatego też ruchy pojazdu różnią się od ruchów innych kierowców. Ale to coś, do czego można się przyzwyczaić.

Moc

Silnik OM 501 LAR był stosowany w wyścigowych ciężarówkach Mercedesa-Benza od 1996 roku. Wysokowydajny silnik wysokoprężny V6 jest wyposażony w wysokociśnieniowy wtrysk i dwie turbosprężarki z wysokociśnieniowymi sprężarkami i chłodnicą międzystopniową. Z pojemności skokowej około 12 litrów rozwija moc 1100 kW (1496 KM) w stosunkowo wąskim zakresie obrotów od 2000 do 2200 obr./min. Moment obrotowy wynosi aż 5000 Nm. Muzeum Mercedes-Benz prezentuje silnik w gablocie znajdującej się zaledwie kilka kroków od czerwonego Atego.

Łatwy dostęp

Reszta układu napędowego jest dość wyeksponowana w podwoziu i zakryta jedynie przez panele boczne. Zapewnia to mechanikom łatwy dostęp do głównych podzespołów. Przednia pokrywa posiada zatrzaski umożliwiające szybkie zdjęcie. Z boku wyraźnie widać kwadratowy wylot wydechu. Od silnika prowadzą rury grube jak ramiona umięśnionego sportowca. Nad wszystkim góruje cecha wyróżniająca ciężarówki wyścigowe: sprzęg siodłowy. To żartobliwy ukłon w stronę wersji produkcyjnych.


Źródło: Daimler Trucks
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels