Polska wniosła skargę do TSUE wraz z Litwą, Łotwą, Estonią, Węgrami, Rumunią, Bułgarią, Cyprem i Maltą w związku z naruszeniem swobód i dyskryminacji część uczestników jednolitego rynku Unii Europejskiej. Głównie kwestionowanym przepisem był obowiązek dotyczący przedsiębiorstw transportowych i logistycznych, który wymuszał, by pojazdy wykorzystywane do międzynarodowego transportu towarowego wracały do kraju, w którym mają siedzibę, co najmniej raz na osiem tygodni.
Rzecznik Generalny, który wspiera Trybunał w procesie decyzyjnym, wydając bezstronne i niezależne opinie na temat wnoszonych do niego spraw, w ostatnich dniach wydał opinię, w której zgodził się z państwami skarżącymi. Uznał, że zasada „zwrotu pojazdu” nie została dostatecznie uzasadniona przez Parlament Europejski i Radę oraz nie uwzględnia wpływu na środowisko zwiększonego poziomu emisji i zużycia paliwa wynikającego z obowiązku zwrot pojazdów co osiem tygodni. Przyznał również, że przepis ten ma poważny wpływ na poziom życia i zatrudnienia w państwach gdzie obowiązuje. Doszedł do wniosku, że należy stwierdzić nieważność przepisu zawartego w art. 1 ust. 3 rozporządzenia 2020/1055, gdyż narusza on obowiązek wynikający z art. 91 ust. 2 TFUE. Izba Sędziów TSUE nie zdecydowała jeszcze, kiedy wyda ostateczną decyzję w sprawie legalności Pakietu Mobilności, ale oczekuje się, że zapadnie ona w tym roku lub w pierwszej połowie przyszłego.
Utworzona: 2023-11-21